Åsa Lund
Kommer bli jättefint tillsammans med sådana radiatorer!
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Var har du beställt dem? :)
https://www.enmalms.se/
Tar det mesta därifrån, lister foder fönsterbänkar salningar mm
 
Om jag ska korta ihop fönsterbänken, borde gå att kapa ur en lagom bit och limma kant mot kant bara? Ev så lägga en bit under och kanske lämna på målning igen.
 
Ang radiatorerna så vet jag inte hur jag ska göra, byta eller renovera...
Har varit helt inställd på att byta då jag har för mig att nya funkar bättre med bergvärme.
Bränner ju 6-800liter/år olja och det skulle jag gärna slippa.
 
nino nino skrev:
Ang radiatorerna så vet jag inte hur jag ska göra, byta eller renovera...
Har varit helt inställd på att byta då jag har för mig att nya funkar bättre med bergvärme.
Bränner ju 6-800liter/år olja och det skulle jag gärna slippa.
Det ser ut som en sektionsradiator, och de ska väl fungera bra med bergvärme. Dvs bergvärme kan ge lägre framledningstemperatur, men radiatorn som du har ger en stor värmeavgivande yta vilket gör att det kan fungera med lägre framledningstemp.

Det är värre med smala elementen utan sektioner från 70-talet, de kan vara för smala för att fungera med lägre temp på vattnet.

Hur stora är rören i värmesystemet?
 
S Söderslätt skrev:
Det ser ut som en sektionsradiator, och de ska väl fungera bra med bergvärme. Dvs bergvärme kan ge lägre framledningstemperatur, men radiatorn som du har ger en stor värmeavgivande yta vilket gör att det kan fungera med lägre framledningstemp.

Det är värre med smala elementen utan sektioner från 70-talet, de kan vara för smala för att fungera med lägre temp på vattnet.

Hur stora är rören i värmesystemet?
Oj det vet jag inte...

Har ju tänkt byta rubbet då det har varit problem med vattnet i systemet, man har fyllt 2ggr / månad ungefär, när jag tog över för 2år sen så fick jag hjälp här och ökade trycket i expansionskärlet och jag har fyllt kanske 2gånger sen förra året, ev är det 1 gång...
Så jag har tänkt byta alla rör för säkerhets skull...
Radiator med synliga rörledningar längs vägg och golv i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det vara 20-25mm ytterdiameter?
Finns 6st matningar från källaren och upp
 
  • Gilla
Steppen och 1 till
  • Laddar…
Jag ska tilläggsisolera innåt för att gömma rör och el, förutom att det förhoppningsvis blir lite billigare att värma upp
 
nino nino skrev:
Oj det vet jag inte...

Har ju tänkt byta rubbet då det har varit problem med vattnet i systemet, man har fyllt 2ggr / månad ungefär, när jag tog över för 2år sen så fick jag hjälp här och ökade trycket i expansionskärlet och jag har fyllt kanske 2gånger sen förra året, ev är det 1 gång...
Så jag har tänkt byta alla rör för säkerhets skull...
[bild]

Kan det vara 20-25mm ytterdiameter?
Finns 6st matningar från källaren och upp
Ser ut att vara ganska grova rör, vilket är bra, spontant tror jag inte det är problem att behålla radiatorerna med bergvärme, tvärt om ser de ju ut att ha bra och stor yta och därtill ser trevliga ut.

Frågan är om du verkligen har en läcka någonstans? Det verkar ju ha avtagit rejält när ni höjde trycket i expansionskärlet vilket talar mot en läcka, men det får någon klokare uttala sig om. Att fylla på lite vatten i systemet 1-2 ggr om året, i ett så stort system, låter inte helt orimligt för mig i alla fall. Frågan är alltså om du behöver byta rör? De slits inte på samma sätt som vattenrör då det är samma vatten som cirkulerar hela tiden, vilket leder till mindre korrosion osv.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Man har fyllt 2ggr/månad i 20års tid tidigare.

Vi har kollat där vi kan och med tanke på att det varit så länge så borde man ju sett en vattenskada om det läcker kan man tycka.

Eftersom allt kommer byggas in så måste ju radiatorerna flyttas ut och då måste man dit med nya rör, att då byta matningarna samtidigt som blir kanske runt 50m totalt känns spontant som lika bra?

Efter jag kollade priser på nya radiatorer så har jag lutat åt att renovera...
Med nya fungerande termostater så kanske man slipper lägenheter med 25g i :)
 
  • Gilla
gs242 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Man har fyllt 2ggr/månad i 20års tid tidigare.

Vi har kollat där vi kan och med tanke på att det varit så länge så borde man ju sett en vattenskada om det läcker kan man tycka.

Eftersom allt kommer byggas in så måste ju radiatorerna flyttas ut och då måste man dit med nya rör, att då byta matningarna samtidigt som blir kanske runt 50m totalt känns spontant som lika bra?

Efter jag kollade priser på nya radiatorer så har jag lutat åt att renovera...
Med nya fungerande termostater så kanske man slipper lägenheter med 25g i :)
Aha, ja ska du flytta ut radiatorerna och tillägsisolera kan det ju spontant vara ide att sätta nya rör. Men ska de nya gå inne i väggen? Radiatorerna hade jag behållt, men bett firman du beställer bergvärmen från se om du kanske måste kompletera med någon ny extraradiator någonstans. Det är fina radiatorer du har, bra att de får leva vidare!
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Ett tips då kan kanske vara elektriska termostater med centralstyrning. På så sätt kan du vara säker på att ingen drar på full värme och sen har öppna fönster på vintern. Vet att vi hade så när jag tidigare jobbade för ett fastighetsbolag. minnst tyvärr inte viket märke.
 
  • Gilla
Matrosen och 1 till
  • Laddar…
S Söderslätt skrev:
Aha, ja ska du flytta ut radiatorerna och tillägsisolera kan det ju spontant vara ide att sätta nya rör. Men ska de nya gå inne i väggen? Radiatorerna hade jag behållt, men bett firman du beställer bergvärmen från se om du kanske måste kompletera med någon ny extraradiator någonstans. Det är fina radiatorer du har, bra att de får leva vidare!
Ja jag hade tänkt dra allt dolt, då kan man köra med slang och göra mycket själv.

Bergvärmen finns redan, pumpen har några år på nacken så det är väl därför jag måste ha tillskott.
Oljan var väl runt 10.000 kubiken när bergvärmepumpen blev installerad, så 5000/år var väl inte hela världen då.

Rören är runt 30mm kanske lite mindre.
 
  • Gilla
Hamkla
  • Laddar…
gs242 gs242 skrev:
Ett tips då kan kanske vara elektriska termostater med centralstyrning. På så sätt kan du vara säker på att ingen drar på full värme och sen har öppna fönster på vintern. Vet att vi hade så när jag tidigare jobbade för ett fastighetsbolag. minnst tyvärr inte viket märke.
Tack det ska jag kolla upp.
En tanke jag har är att varje lägenhet får en egen slinga med rumsgivare och egen shunt, vet inte om det är genomförbart?
 
  • Gilla
gs242
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja jag hade tänkt dra allt dolt, då kan man köra med slang och göra mycket själv.

Bergvärmen finns redan, pumpen har några år på nacken så det är väl därför jag måste ha tillskott.
Oljan var väl runt 10.000 kubiken när bergvärmepumpen blev installerad, så 5000/år var väl inte hela världen då.

Rören är runt 30mm kanske lite mindre.
Låter som stora rör, då klarar radiatorerna det, drar du slang kan du köra på med stor diameter där med.

Är det en äldre pump låter det som att det kanske finns ekonomi att byta till en ny? Dagens pumpar har blivit väldigt mycket effektivare. Den gamla kanske är udenrdimensionerad t.o.m?
 
S Söderslätt skrev:
Låter som stora rör, då klarar radiatorerna det, drar du slang kan du köra på med stor diameter där med.

Är det en äldre pump låter det som att det kanske finns ekonomi att byta till en ny? Dagens pumpar har blivit väldigt mycket effektivare. Den gamla kanske är udenrdimensionerad t.o.m?

Ja absolut står en ny pump på listan men med fasadbyte, renovering av lgh osv så får jag dras med den några år till hoppas jag, även om det kanske är helt fel tänk...
På dom 5-6åren jag har räknat med så har jag ju säkert bränt olja för minst halva kanske hela pumpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.