Jag har kaklat ett badrum med 15x15 plattor.
Det ser fint ut men efter att ha gjort 1/3 av väggarna så upptäckte jag att fixen inte alltid hade fäst ordentligt.
De nöp så att säga inte i fixen som de ska.

Efter denna upptäckt började jag lägga ett mycket tunnt skikt även på plattorna och vara extra noga. De verkar sitta.

Men ett fåtal plattor är så att säga "bom"
Jag har slitit loss de med en mejsel.
Har knackat på alla och de som är kvar verkar sitta bra.

Vad göra?

Testade att skrapa bort härdad fix på ett skyddad ställe nära dörren men det gick inte så lätt som jag hade hoppats.
Man kan ju alltid lägga på mer fix men då kommer det se fult ut med en platta som sticker ut.

Finns det kanske något dyrt lim som löser detta? tot ca 10 plattor
Det är nytt tätskikt bakom som känna tjockt och bra, LIP.

Känns verkligen trist detta.
Har tidigare lagt klinker i en tvättstuga på ca 10m² och det gick jättebra.

Delvis kaklad vägg med 15x15 plattor och synligt fix, några plattor borttagna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Va har du för fix? Kanske mer andel vatten så du lättare kan få ner ränderna. Ränderna ska ju kollapsa när du trycker dit plattan. Plattan ska ju ligga i fixet och inte ovanpå ränderna

B konunge87 skrev:
Va har du för fix? Kanske mer andel vatten så du lättare kan få ner ränderna. Ränderna ska ju kollapsa när du trycker dit plattan. Plattan ska ju ligga i fixet och inte ovanpå ränderna
Jag köpte fix från samma leverantör som våtrumsduken, LIP. Dyr var den.
Vägde fix-pulvret på våg och mätte noga upp vattenmängden. Garanterat rätt blandning.

Som du ser om du somar in bilden så är fixen komprimerad ordentligt.
Kakel från Höganäs.

Egentligen gör det detsamma vad som orsakat detta.

Jag söker efter en lösning på hur jag smidigast monterar tillbaka de ca 10st loss-bända plattorna.

Ser ju ut som skinnbildning alt extremt dammiga plattor men den sista teorin håller endast om du kan se damm i fixen. Du körde inte när det var extremt varmt?

eftersom fixen brunnit nu och troligtvis är stenhård så tror jag i princip enda sättet är att med tex ett multiverktyg och lämpligt blad slipa ner ditt fix några milimeter på höjden så du kan köra om ett varv utan större höjdskillnad

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Fick problem med en eller två plattor som lossnade när jag kaklade i köket, tror jag tog för lång tid på mig så fixet hade hunnit härda. Jag limmade upp dem med epoxy istället för att skrapa fix osv. Ser bra ut bra och sitter som berget. Kanske inte rätt väg att gå i ett badrum med tätskikt men kändes ok i ett kök långt från diskhon.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Düsseldorff
Gör det ordentligt istället för nåt lim. Slipa ner fixet och sätt nytt.

Düsseldorff Bergendorff skrev:
Gör det ordentligt istället för nåt lim. Slipa ner fixet och sätt nytt.
Frågan är bara hur jag ska slipa, utan att riskera att skada plattor...

Kan det vara ok att slipa och köra med fix nära våtson ett och limma där det inte kommer att vara risk för vattenstänk?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Frågan är bara hur jag ska slipa, utan att riskera att skada plattor...

Kan det vara ok att slipa och köra med fix nära våtson ett och limma där det inte kommer att vara risk för vattenstänk?
multiverktyg! Med En Bosch GOP eller en Fein kan du slipa ner någon mm. Inte helt in till dukten men tillräckligt för någon mm ny fix så plattan hamnar i nivå

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Det räcker att knacka försiktigt med hammare och huggmejsel på ´åsarna´ i fixet.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.