2 616 läst · 36 svar
3k läst
36 svar
Missnöjd med hantering av el i kontorslokal - tacksam för input
Hej hörrni!
Har alltid uppskattat all hjälp jag fått via detta forum så testar att vända mig hitåt då jag gärna vill ha lite råd om hur jag ska hantera detta ärende.
Jag och några kollegor skaffade oss en kontorslokal nyligen där vi ville renovera golvet och dra fram el och nätverk till vårt skrivbord som ska stå mitt i rummet.
Vi var under intrycket av att det skulle bli ett eller flera fina eluttag i linje med golvet som man kunde lägga lock på när man väl vill flytta bort skrivbordet därifrån.
Under arbetet blev vi lite fundersamma kring detta då förarbetet inte linjerade med det vi förväntade oss. Det såg inte ut som att det skulle få plats med ett eluttag i spårningen i golvet, som vi sen skulle flytspackla. Då fick vi förklaringen att det är omöjligt att ha ”designuttag” i golvet med den belastning vi har på våra datorer (sysslar med grafik). Vi blev fundersamma och dom sa att det skulle dras el till bordet från golvet, det va enda alternativet.
Vi hade sedan tidigare visat hur bordet skulle stå med tejp på golvet, så det var kommunicerat. När vi sen kommer till lokalen har elektriker dragit och fastmonterat eluttag i vårat specialbyggda skrivbord för 100 000 kr utan att kolla med oss om placeringen av bordet va bra till att börja med. Vi ska nu diskutera åtgärder.
Min fråga är då, varför kan vi inte bara ha eluttag infrästa i golvet med, tex ett lock att täcka över. Så vi slipper ha hängande sladdar direkt från ett hål i golvet?
Bifogar bilder från under arbetet och färdigt monterat i bordet.
Tack!
Har alltid uppskattat all hjälp jag fått via detta forum så testar att vända mig hitåt då jag gärna vill ha lite råd om hur jag ska hantera detta ärende.
Jag och några kollegor skaffade oss en kontorslokal nyligen där vi ville renovera golvet och dra fram el och nätverk till vårt skrivbord som ska stå mitt i rummet.
Vi var under intrycket av att det skulle bli ett eller flera fina eluttag i linje med golvet som man kunde lägga lock på när man väl vill flytta bort skrivbordet därifrån.
Under arbetet blev vi lite fundersamma kring detta då förarbetet inte linjerade med det vi förväntade oss. Det såg inte ut som att det skulle få plats med ett eluttag i spårningen i golvet, som vi sen skulle flytspackla. Då fick vi förklaringen att det är omöjligt att ha ”designuttag” i golvet med den belastning vi har på våra datorer (sysslar med grafik). Vi blev fundersamma och dom sa att det skulle dras el till bordet från golvet, det va enda alternativet.
Vi hade sedan tidigare visat hur bordet skulle stå med tejp på golvet, så det var kommunicerat. När vi sen kommer till lokalen har elektriker dragit och fastmonterat eluttag i vårat specialbyggda skrivbord för 100 000 kr utan att kolla med oss om placeringen av bordet va bra till att börja med. Vi ska nu diskutera åtgärder.
Min fråga är då, varför kan vi inte bara ha eluttag infrästa i golvet med, tex ett lock att täcka över. Så vi slipper ha hängande sladdar direkt från ett hål i golvet?
Bifogar bilder från under arbetet och färdigt monterat i bordet.
Tack!
Att uttagen inte skulle klara era datorer låter som BS. Vad har ni? 1200w PSU?
Ja, det där var ju fult som stryk.
Jag misstänker att ni mer tänkte er detta: https://www.elbutik.se/product.html/golvuttag
De finns även för nätverk.
Angående belastning så är det ju något som är bra att tänka på men det hade mycket väl kunnat lösas genom att dra fram tre separata grupper med varsitt uttag. Då får du 3x16 A tillgängligt, dvs 11 kW. Det ska till några riktiga monster till datorer för att detta inte ska räcka. Även om man avsäkrar 10 A så blir det närmare 7 kW tillgängligt. Räcker det inte kan man ju dra fram tre grupper till. Att sedan skruva upp massa uttag på ert skrivbord utan att stämma av först är ju lite olämpligt. Elektrikern tänkte säkert att det inte ska bli massa skarvsladdar liggande på golvet men det är ju ert problem att lösa som jag ser det.
Dock måste ni också ta på er en del av detta. Om ni ville ha golvuttag så skulle ni beställt golvuttag. När elektrikern sedan börjar prata om att det inte går med designuttag så skulle ni bytt elektriker alternativt tryckt på för att få det ni ville ha. Att det skulle vara en begränsning på grund av belastningen är bara trams. Då sätter man fler uttag. Det som syns i bild förefaller vara två grupper som kommer upp ur golvet. Om det är trefasgrupper avsäkrade 16 A så har ni iofs 22 kW tillgängligt men då undrar jag också vad det är för monster till datorer ni har.
Apropå el från taket så är det i stort sett alltid att föredra ur flexibilitetssynpunkt i en kontorsmiljö men om man inte vill ha det av estetiska skäl så är ju golvuttag bra. Att specialbeställa ett skrivbord för 100 kkr vittnar om att man har vissa krav på det estetiska.
Jag misstänker att ni mer tänkte er detta: https://www.elbutik.se/product.html/golvuttag
De finns även för nätverk.
Angående belastning så är det ju något som är bra att tänka på men det hade mycket väl kunnat lösas genom att dra fram tre separata grupper med varsitt uttag. Då får du 3x16 A tillgängligt, dvs 11 kW. Det ska till några riktiga monster till datorer för att detta inte ska räcka. Även om man avsäkrar 10 A så blir det närmare 7 kW tillgängligt. Räcker det inte kan man ju dra fram tre grupper till. Att sedan skruva upp massa uttag på ert skrivbord utan att stämma av först är ju lite olämpligt. Elektrikern tänkte säkert att det inte ska bli massa skarvsladdar liggande på golvet men det är ju ert problem att lösa som jag ser det.
Dock måste ni också ta på er en del av detta. Om ni ville ha golvuttag så skulle ni beställt golvuttag. När elektrikern sedan börjar prata om att det inte går med designuttag så skulle ni bytt elektriker alternativt tryckt på för att få det ni ville ha. Att det skulle vara en begränsning på grund av belastningen är bara trams. Då sätter man fler uttag. Det som syns i bild förefaller vara två grupper som kommer upp ur golvet. Om det är trefasgrupper avsäkrade 16 A så har ni iofs 22 kW tillgängligt men då undrar jag också vad det är för monster till datorer ni har.
Apropå el från taket så är det i stort sett alltid att föredra ur flexibilitetssynpunkt i en kontorsmiljö men om man inte vill ha det av estetiska skäl så är ju golvuttag bra. Att specialbeställa ett skrivbord för 100 kkr vittnar om att man har vissa krav på det estetiska.
Och?J jonathanlindgren skrev:
Kabel uppifrån en kabelstege i undertak är flexibel att ändra placering och dimension på, fasta ingjutna uttag i golvet, "not so much".
Det valdes bort av uppenbara design-mässiga skäl.
Det är också 4m i tak och vi vill inte ha en lång sladd hängandes.
Är det en arbetsplats eller en utställning?
Jag har i vart fall aldrig haft problem med att det kommer en elledning (med ethernet också) från taket till mitt skrivbord.
Alla har kanske inte samma estetiska önskemål som du Dilato.
Fasta golvuttag är inga problem för denna applikation om man tänker lite. Ja, det blir mer än ett uttag. Nej, det är inget problem.
Givet den tänkta belastningen (vilket förhoppningsvis kommunicerades med elektrikern) så kunde denne föreslagit t.ex. ett uttag per dator och ett extra för kringutrustning. Totalt sex grupper á 10 A. Inga problem belastningsmässigt. Kostnaden för uttagen (om vi antar normala priser och inte Ahlsells bruttoprislista) är förmodligen inget TS skulle reagerat på.
Vill man ha maximal flexibilitet men ändå elen i golvet finns det upphöjda golv. Då är det visserligen svårt med flytspackel/betong som yta men det tillåter omdragning av elen.
Fasta golvuttag är inga problem för denna applikation om man tänker lite. Ja, det blir mer än ett uttag. Nej, det är inget problem.
Givet den tänkta belastningen (vilket förhoppningsvis kommunicerades med elektrikern) så kunde denne föreslagit t.ex. ett uttag per dator och ett extra för kringutrustning. Totalt sex grupper á 10 A. Inga problem belastningsmässigt. Kostnaden för uttagen (om vi antar normala priser och inte Ahlsells bruttoprislista) är förmodligen inget TS skulle reagerat på.
Vill man ha maximal flexibilitet men ändå elen i golvet finns det upphöjda golv. Då är det visserligen svårt med flytspackel/betong som yta men det tillåter omdragning av elen.
Frågan va inte om vi skulle hänga det i taket. Tack.D Dilato skrev:Och?
Kabel uppifrån en kabelstege i undertak är flexibel att ändra placering och dimension på, fasta ingjutna uttag i golvet, "not so much".
Det valdes bort av uppenbara design-mässiga skäl.
Det är också 4m i tak och vi vill inte ha en lång sladd hängandes.
Är det en arbetsplats eller en utställning?
Jag har i vart fall aldrig haft problem med att det kommer en elledning (med ethernet också) från taket till mitt skrivbord.
Ok🤓tommib skrev:
Men hur snyggt är det med täckdosor över uttagen i golvet när man tagit bort skrivbordet, man kan ju till och med snubbla över ett sådant?
Och hur får man då el och nätverk till den nya positionen av skrivbordet om man flyttat på det, då ligger ju el och nätverkskablarna på golvet ?
Tack för genomgående info Tommi. Uppskattas! Vi gjorde allt via ett byggföretag som ordnade renovering, golv, el, bord etc. Vi hade hoppats på tydligare kommunikation av projektledningen, men ja, vi skulle absolut varit tydligare i våra önskemål. Men en slang med el rakt upp i mitten av vårt nya golv kändes inte som någon av oss förväntade oss.tommib skrev:
Alla har kanske inte samma estetiska önskemål som du Dilato.
Vad skulle vara bästa lösningen för att få det vi vill ha? (Ett infällt uttag i golvet) Går det? Måste man bila upp hela den delen av golvet och flyta om det isåfall?
Golvuttag som önskemålet var från början känns som det självklara alternativet.
https://www.elbutik.se/category.html/golvuttag
Lite pajasvarning på den där installationen. Fast installation av en icke-fast möbel... Vad händer om man vill flytta bordet?
https://www.elbutik.se/category.html/golvuttag
Lite pajasvarning på den där installationen. Fast installation av en icke-fast möbel... Vad händer om man vill flytta bordet?
Täckdosor? De uttagen jag länkade till blir helt släta. Det är dem, eller motsvarande, du ser i massor av offentliga lokaler med exakt detta problem. Om man flyttar bordet så får man givetvis problemet du beskriver. Gissningsvis är bordet inte sådant att man enkelt flyttar runt det. Gör man det får man väl göra om golvet om det är så viktigt.D Dilato skrev:
En fråga, hur många uttag hade ni behövt i golvet? Ni behöver väl en kabel till dator, en till skärm och säkert fler till lampor, laddare och allt annat man använder. Det kanske är bättre att ha el uppdragen under skrivbordet med uttag monterade undertill?J jonathanlindgren skrev:
Sen kan jag tycka att man kunde valt mycket snyggare material och utfört det bättre. Jag hade ju inte dragit upp kablarna fritt i luften utan gått upp snyggt längs "väggen" och satt uttag så högt och osynligt som möjligt.
Själva lösningen var kanske egentligen en bättre idé än en massa uttag i golvet och sen mågna fler lösa kablar hängande ner, men dåligt och taffligt utfört?
Jag noterar att du har 17 inlägg, men blev medlem 2020. De trådar som finns här på BH borde gett dig en indikation på hur detta med kommunikation fungerar i byggbranschenJ jonathanlindgren skrev:Tack för genomgående info Tommi. Uppskattas! Vi gjorde allt via ett byggföretag som ordnade renovering, golv, el, bord etc. Vi hade hoppats på tydligare kommunikation av projektledningen, men ja, vi skulle absolut varit tydligare i våra önskemål. Men en slang med el rakt upp i mitten av vårt nya golv kändes inte som någon av oss förväntade oss.
Vad skulle vara bästa lösningen för att få det vi vill ha? (Ett infällt uttag i golvet) Går det? Måste man bila upp hela den delen av golvet och flyta om det isåfall?
Den lösningen ni har fått är verkligen skitful. De borde minst ha kollat så att slangarna kommer upp vid ett av stöden så att de inte kommer upp i mitten sådär. De har ju iofs försökt klä flexrören med något svart (kabelstrumpa?) men vackert är det inte. Det är också mycket tveksamt ur elsäkerhetssynpunkt ärligt talat då det är installationskabel som inte är klamrad. Man kan t.ex. fråga sig hur installationskabeln är dragavlastad i dosan på bordet givet att det är sorten utan mittstolpe (och därmed utan dragavlastningsmöjlighet så vitt jag vet).
Om ni kommunicerade att ni vill ha ett infällt uttag i golvet så förstår jag elektrikern. Det går inte givet den tänkta belastningen. Max för ett schuko är 3,8 kW och det är enligt många olämpligt att belasta så hårt (jag instämmer i det). Som jag skrev tidigare så är det i stort sett sex uttag som gäller för att ha lite marginal i installationen.
För att få det ni vill ha behöver ni bila upp golvet och göra om installationen. Ni måste inte bila hela vägen till centralen, man kan dela upp trefasgruppen (vilket det med all sannolikhet rör sig om) i uttagsdosorna. Det blir som sagt sex uttag. Och tre till för nätverk (jag antar nu att det är två RJ45 i varje nätverksuttag).
Personligen hade jag nog tagit sladden från taket men gjort något roligt med den. En trädstam rakt upp i mitten på bordet kanske, som sladden går igenom.