Hej!
Förra året byggde jag 50 m2 altan, vilket var första gången. Det byggdes med 145x34 trallvirke. Denna trall är jag nu mycket missnöjd med. Det är sprickor i över 75% av trallen och skruvar har börjat sticka upp.
När virket levererades av byggvaruhus tänkte jag inte så mycket på det, men 2 veckor senare såg vi att det var väldigt mycket kvist i trallen. Vilket föranledde mig till det eventuellt dumma beslutet att vända på trallen. Det var ju "fine" då, men då jag lagt trallen "upp och ner" har den när den torkat knäckts något och skapat sprickor längs med trallen. Jag förborrade inte heller till ändskruvarna vilket gjort detta väldig sprickbenäget. Många av skruvarna som tittar upp visar sig ha gått av och går alltså inte att borra ner.
Även om jag stör mig på att virket som levererades var av dålig kvalitét, och att jag inte gjorde något åt det då, så tar jag på mig ansvaret. Jag vill dock göra något åt detta över tid (har ej råd eller lust att byta ut allt på en gång), och undrar vad den bästa strategin är.
Min tanke är att då och då köpa tryckt virke och själv kontrollera noga i butik att den är av god kvalitet, och sedan skruva ner dessa åt rätt håll med dubbelgängad rostfri skruv. Samt förborra alla j-a hål.
Bör jag göra något annorlunda?
Förra året byggde jag 50 m2 altan, vilket var första gången. Det byggdes med 145x34 trallvirke. Denna trall är jag nu mycket missnöjd med. Det är sprickor i över 75% av trallen och skruvar har börjat sticka upp.
När virket levererades av byggvaruhus tänkte jag inte så mycket på det, men 2 veckor senare såg vi att det var väldigt mycket kvist i trallen. Vilket föranledde mig till det eventuellt dumma beslutet att vända på trallen. Det var ju "fine" då, men då jag lagt trallen "upp och ner" har den när den torkat knäckts något och skapat sprickor längs med trallen. Jag förborrade inte heller till ändskruvarna vilket gjort detta väldig sprickbenäget. Många av skruvarna som tittar upp visar sig ha gått av och går alltså inte att borra ner.
Även om jag stör mig på att virket som levererades var av dålig kvalitét, och att jag inte gjorde något åt det då, så tar jag på mig ansvaret. Jag vill dock göra något åt detta över tid (har ej råd eller lust att byta ut allt på en gång), och undrar vad den bästa strategin är.
Min tanke är att då och då köpa tryckt virke och själv kontrollera noga i butik att den är av god kvalitet, och sedan skruva ner dessa åt rätt håll med dubbelgängad rostfri skruv. Samt förborra alla j-a hål.
Bör jag göra något annorlunda?
Nybyggare
· Västmanland
· 209 inlägg
Du behöver inte vara missnöjd. All trall spricker när det torkar oavsett kvalite. Det gör marginell skillnad vilken sida som väljs upp. Den blir dessutom mindre vilket gör att du ser skruvskallarna nu. Jag kör med rostfritt så man kan efterdra något år senare. Det hade blivigt likadant om du lejt någon att göra det med samma material.
Tack för svar! Det är Esseves belagda trallskriv (alltså inte rostfri). Jag misstänker att då trallen är 145mm bred och många lagda upp och ner, alltså konkaven uppåt, har skruven inte orkat när virket torkat.Z z_bumbi skrev:
Jag uppskattar din kommentar! Det är svårt med distans när man gjort det själv, och är ju ingen hantverkare. Helheten är ju bra, men trallen är något trist. Finns kanske en poäng att inte se det som att allt ska bytas, utan bara det där sprickorna blivit stora flisor som slås upp.Byggglädje skrev:Du behöver inte vara missnöjd. All trall spricker när det torkar oavsett kvalite. Det gör marginell skillnad vilken sida som väljs upp. Den blir dessutom mindre vilket gör att du ser skruvskallarna nu. Jag kör med rostfritt så man kan efterdra något år senare. Det hade blivigt likadant om du lejt någon att göra det med samma material.
Fins det en poäng att skruva ner ny skruv där den gått av (och ta bort den gamla innan) och sedan gå över med slipmaskin?
Nybyggare
· Västmanland
· 209 inlägg
Slipmaskin kräver att du skruvar ner alla skallar några mm under ytan. Kan bli besvärligt om skallarna har gått av. Här är min trall som är 3 år gammal. Visst kan man behandla trallen med olika medel för att få den mjukare men det finns bättre trådar som beskriver det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 025 inlägg
Är det inte den skruv som de menade på inte fick ligga under bar himmel, utan skulle skyddas av tak?C Chnorin skrev: