3 402 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Misslyckats med silikonfog i kök
Jag har klantat till det och lyckats få till en riktigt ful och ojämn silikonfog i mitt nyrenoverade kök mellan bänkskiva och kakel - riktigt deppigt.
Det är nu sent på kvällen och jag har inga verktyg till hands för att ta bort det medan det fortfarande är mjukt, hur kan jag rädda vad som räddas kan?
Jag är rädd att jag gjorde fel när jag satte kaklet då jag enligt de instruktionsfilmer jag tittade på lämnade en glipa mellan kakel och bänkskiva med kakelkryss, men det kanske jag inte skulle gjort? När jag nu skulle foga så lyckades jag inte fylla mellanrummet ordentligt och allt ser för eländigt ut i vad som innan denna fadäs var mitt nya fina kök. Jag som tejpade så noggrannt och allting.
Går det att lägga ett nytt lager ovanpå för att jämna till det eller kommer det inte att fästa? Eller är det bästa att försöka få bort silikonet och börja om?
Hjälp!
Det är nu sent på kvällen och jag har inga verktyg till hands för att ta bort det medan det fortfarande är mjukt, hur kan jag rädda vad som räddas kan?
Jag är rädd att jag gjorde fel när jag satte kaklet då jag enligt de instruktionsfilmer jag tittade på lämnade en glipa mellan kakel och bänkskiva med kakelkryss, men det kanske jag inte skulle gjort? När jag nu skulle foga så lyckades jag inte fylla mellanrummet ordentligt och allt ser för eländigt ut i vad som innan denna fadäs var mitt nya fina kök. Jag som tejpade så noggrannt och allting.
Går det att lägga ett nytt lager ovanpå för att jämna till det eller kommer det inte att fästa? Eller är det bästa att försöka få bort silikonet och börja om?
Hjälp!
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 53 026 inlägg
Det är nog bäst att riva bort det. Som sagt när det först har genomhärdat. Ta bort så mycket som möjligt med rakbladskniv eller liknade. Det kommer troligen att bli kvar en tunn hinna på kaklet. Den kan man tvätta bort. FInns specialmedel för det, men jag har efter tips provat T-sprit, det fungerar ganska bra. Det fungerar bara om man verkligen hyvlat bort allt som går. Om det finns rester kvar i springan gör inte så mycket, bara det inte sticker ut.
Jag vet inte hur du lyckats misslyckas. Jag är amatör. Men jag brukar sätta maskeringstejp runt spåret. Lägg på lite för mycket silikon. Dra med en plastspackel (finns speciella för silikon) välj en som ger lagom form på fogen. Misslyckas avdragningen så är det bara att lägga på lite mer silikon. Torka av spackeln noga när den samlat på sig för mycket silikon. blöt spackeln i ett glas med vatten med ett par droppar diskmedel. Se till att ha en vidöppen sopsäck att slänga pappret eller trasan i direkt efter varje avtorkning. När du är nöjd med fogen, ta genast bort tejpen- Då kan det bli en liten kant där tejpen var i kontakt med silikon. Blöt ett finger i vattnet med diskmedel. Dra med ett lätt tryck på fogen, som en smekning. Då kommer den sista kanten att jämnas ut, utan att silikon smetas ut. Den dragningen skall vara så lätt att fingret inte samlar på sig någon massa när du drar.
Det där med vidöppen sopsäck vid arbetsstället har jag lärt mig "the hard way". Både trasor och bortdragen maskeringstejp är otroligt kletiga med silikon. Tejpen har en förmåga komma åt alla möjliga ytor och kleta ner dem. Det gäller att snabbt får bort allt som kan smeta silikon på fel ytor.
Man behöver jobba relativt snabbt med fogen. Den kan börja torka på ytan redan efter 10 - 20 minuter. Då är det svårt att få en fin yta, om man bearbetar den.
Jag vet inte hur du lyckats misslyckas. Jag är amatör. Men jag brukar sätta maskeringstejp runt spåret. Lägg på lite för mycket silikon. Dra med en plastspackel (finns speciella för silikon) välj en som ger lagom form på fogen. Misslyckas avdragningen så är det bara att lägga på lite mer silikon. Torka av spackeln noga när den samlat på sig för mycket silikon. blöt spackeln i ett glas med vatten med ett par droppar diskmedel. Se till att ha en vidöppen sopsäck att slänga pappret eller trasan i direkt efter varje avtorkning. När du är nöjd med fogen, ta genast bort tejpen- Då kan det bli en liten kant där tejpen var i kontakt med silikon. Blöt ett finger i vattnet med diskmedel. Dra med ett lätt tryck på fogen, som en smekning. Då kommer den sista kanten att jämnas ut, utan att silikon smetas ut. Den dragningen skall vara så lätt att fingret inte samlar på sig någon massa när du drar.
Det där med vidöppen sopsäck vid arbetsstället har jag lärt mig "the hard way". Både trasor och bortdragen maskeringstejp är otroligt kletiga med silikon. Tejpen har en förmåga komma åt alla möjliga ytor och kleta ner dem. Det gäller att snabbt får bort allt som kan smeta silikon på fel ytor.
Man behöver jobba relativt snabbt med fogen. Den kan börja torka på ytan redan efter 10 - 20 minuter. Då är det svårt att få en fin yta, om man bearbetar den.
Tusen tack för mycket informativt svar! Min miss är att jag inte fyllt upp glipan mellan bänkskivan och kaklet tillräcklig inser jag nu - så det blir till att göra om och göra rätt. Tack som sagt för mycket bra anvisningar, håll tummarna för att det går bättre varv två!H hempularen skrev:Det är nog bäst att riva bort det. Som sagt när det först har genomhärdat. Ta bort så mycket som möjligt med rakbladskniv eller liknade. Det kommer troligen att bli kvar en tunn hinna på kaklet. Den kan man tvätta bort. FInns specialmedel för det, men jag har efter tips provat T-sprit, det fungerar ganska bra. Det fungerar bara om man verkligen hyvlat bort allt som går. Om det finns rester kvar i springan gör inte så mycket, bara det inte sticker ut.
Tusen tack för ditt svar, det var till stor hjälp! Jag har nu lyckats få bort fogen - med nagelsax, då den var för smal och för djup för de verktyg som Bauhaus erbjöd för jobbet - och försöker samla mod inför att ge mig på den igen. Fogen är alltså mellan kakel och bänkskiva med ca 2 mm springa och knappt en cm djup. Hur tejpar jag bäst, funderar jag på nu.H hempularen skrev:Det är nog bäst att riva bort det. Som sagt när det först har genomhärdat. Ta bort så mycket som möjligt med rakbladskniv eller liknade. Det kommer troligen att bli kvar en tunn hinna på kaklet. Den kan man tvätta bort. FInns specialmedel för det, men jag har efter tips provat T-sprit, det fungerar ganska bra. Det fungerar bara om man verkligen hyvlat bort allt som går. Om det finns rester kvar i springan gör inte så mycket, bara det inte sticker ut.
Produkter som diskuteras i tråden