Hej!
Jag flytade vår lilla gästwc med 2 påsar kiilto rot & värmegolvsspackel. Jag blandade dessa i 2 separata hinkar och vill minnas att jag blandade dem på samma sätt. Resultatet blev att halva golvet fick en fin ljusgrå yta medan den andra halvan fick en mer mörk och grövre yta. Hela golvet känns hårt men det känns som att det fortfarande är fukt i den ena delen. Vad tror ni? Är det bara att vänta några dagar till och sedan tätskickta eller måste man riva? Bifogar en bild på hur det ser ut 48h efter att jag flytade golvet.
Nyflytat gästwc-golv med ojämn färg, ljusgrå yta på ena halvan och mörkare, grövre på andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Full normalt!
Har du bara fått det plant så är det lugnt....

Tack för ditt lugnande svar! Men vad beror det på? Är ju så tydligt att de olika färgerna är från 2 olika säckar. Det blev nog tillräckligt plant så när som på en yta på ca 10x10 cm där det är en grop som går ner runt 3mm på det djupaste stället.

Då minsta skickttjocklek för flytspacklet är 3mm behöver jag ju lägga på ett helt lager till över hela golvet för att få bort detta vilket känns overkill. Kan man köra ner typ lite betongspackel enbart i gropen eller finns det någon annan bra produkt för att jämna till en liten yta?

Det blir så olika färger ibland fr olika säckar och blandningar, så det är lugnt.
Ang dina gropar så bry dig inte om dom innan tätskikt, det fixar du med fixet när du lägger klinkern.

Jörgen Ö skrev:
Det blir så olika färger ibland fr olika säckar och blandningar, så det är lugnt.
Ang dina gropar så bry dig inte om dom innan tätskikt, det fixar du med fixet när du lägger klinkern.
Jag är inte kunnig i detta, men undrar ändå om det inte är viktigast att ha det slätt under tätskiktet, så att tätskiktet blir plant.
Det är väl inte för att klinker skall ligga plant som det skall vara plant utan för att vatten skall rinna undan?
Annars kommer det ju stå vatten i gropen konstant.
Eller tänker jag fel?

Det lär nog inte rinna så mycket vatten i detta fallet så det spelar nån som helst roll.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Det lär nog inte rinna så mycket vatten i detta fallet så det spelar nån som helst roll.
Men vad gäller egentligen. Är det ok med gropar om 3mm under tätskikt?
Jag frågar för att jag vill lära.

Går att spackla upp :)

E
På ett golv utan golvbrunn, alltså ett golv som det normalt inte ska vara vatten på, så är det väl "ok". I ett badrum ska det så klart inte vara några gropar, men en liten svacka på ett par millimeter är inget som förstör ett golv, det kommer torka så småningom, speciellt om det finns golvvärme.

En plattsättare skulle nog lägga i lite handspackel i en sådan grop, men gör man det själv så känns det surt att behöva åka iväg och köpa en tiokilos säck för en liten grop, så då struntar man nog helt enkelt i det.

En liten grop på ett par mm har ingen betydelse oavsett om det är ett badrum eller som i detta fall en wc.
Limmet och folien tar upp dom små avikelserna, självklart under förutsättning att det inte är överrallt!
Är golvet innan flytspackling tätat så är det sällan det blir några konstigheter med gropar öht.
Troligen ngn luftblåsa i spacklet....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.