2 841 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Misslyckad flytspackling
Jag blev inte nöjd med (första lagret) min flytspackling och tänker lägga på ett lager till. är det bara att prima och hålla på ett lager till? Funderade också på att blanda lite lösare denna gång så det flyter ut jämnare. Finns det några större nackdelar med detta? Jag har redan 38 mm golvplank, golvgips och ca 10-12 mm flytspackel och det är ingen våtutrymme utan en hall som skall klinkrat sen.
Ja prima och hälla på är melodin, men att blanda för tunt ska du nog passa dig för, det kan spricka när det torkar och hållfastheten blir sämre. Brukar stå ett interval på påsen, t.ex. 3,5-3,8 Liter vatten, håll dig till intervallet men i den högre skalan då.
kör en runda till... men fundera mer kring NÄR du gör arbetet än laborera med vattenmängd som försämrar egenskaperna i slutändan.
Att det är så varmt för tillfället är ett problem just pga att du får kortare öppentid på spacklet och därmed sämre flyt. Prova även en mindre mängd vatten när du blandar primern vilket minskar fuktupptagningen i underlaget vilket även det förlänger öppentiden.
Sen underlättar det om man är två man då en kan koncentrera sig på "flytningen".
Att det är så varmt för tillfället är ett problem just pga att du får kortare öppentid på spacklet och därmed sämre flyt. Prova även en mindre mängd vatten när du blandar primern vilket minskar fuktupptagningen i underlaget vilket även det förlänger öppentiden.
Sen underlättar det om man är två man då en kan koncentrera sig på "flytningen".
Skall göra ett nytt försök med 3 säckar spackel till i helgen. Lite svalare nu och det kanske underlättar. Tänker nog dela av ytan så jag har lite mer betänketid för varje del så det inte blir samma slarv som förra gången. Mäter högsta och lägsta delen, stänger av med list, har diverse brädbitar och vattenpass redo och blandar sen noga och lagom löst. Primar på nytt men det står inte hur jag skall späda primern om det är till spackel. Att jämföra med betong kanske? Första primningen på gipset var 5:1 d.v.s. endast en skvätt vatten i primern. Något annat tips för att få det plant?
Blev inte helt bra denna gång heller. Bättrade med vanligt golvspackel efteråt. Bara att inse att det finns vissa hantverk som kräver "proffs". Men jag vill inte ha in en hantverkare innanför min dörr om jag inte absolut måste.