Jag målade ett element igår och resultatet blev allt annat än bra.

Som ni ser så har färgen flagnat nu när den torkat. Jag använde mig av Norsjö Elementfärg. Enligt burken så ska man tvätta rent elementet med soda, men jag använde vanlig Alcro målartvätt och torkade rent med. Kan detta vara orsaken till misslyckandet eller har ni någon annan idè om orsaken?

4f5201091746A75f7.jpg
 
Det ser ut som om du inte fick bort all skit innan målningen.
Jag brukar alltid sandpappra bort det översta lagret innan jag målar elementen och jag har aldrig råkat ut för detta.

Svaret på din fråga är alltså: Orsaken till flagningarna är att underarbetet inte var tillräckligt bra utfört.
 
Jag har målat bra skitiga element utan att tvätta och slipa, och aldrig fått ett sådär dåligt resultat. Måste vara fel på färgen eller så målade du utomhus.
 
5.2 racing skrev:
eller så målade du utomhus.
Ja, fukt kan det ju också vara... tänkte inte på det.
 
Jag målade nere i källaren. Visst, det är väll inte fuktfritt, men jag har målat snickerier och annat där nere med bra resultat.

Jag har nyss gjort ett nytt försök. Skrapade bort all lös färg och sedan gick jag på med slippapper. Återkommer med resultat när det torkat.
 
Funkar det inte så hoppa över den alldeles-för-dyra-och-onödiga-färgen och använd vanlig snickerifärg istället.
 
Jag tycker det ser ut som om nya färgen har löst upp gamla färgen.
Vad är det för lösningsmedel i nya färgen?
Kan vara målartvätten som var för stark också så gamla färgen krackelerade.

Protte
 
Nya färgen är vattenbaserad. Den gamla färgen är lika intakt som innan jag målade.
 
Kan det varit kvar målartvätt?

Protte
 
prototypen skrev:
Jag tycker det ser ut som om nya färgen har löst upp gamla färgen.
Vad är det för lösningsmedel i nya färgen?
Kan vara målartvätten som var för stark också så gamla färgen krackelerade.

Protte
Vanlig färg vill bli gulaktig när den varit varm ett tag. Elementfärg är rätt val!
 
Jag funderar på om det kan ha varit för kallt när färgen skulle torka. Jag hade ingen värme på i hobbyrummet där jag målade och det var ganska kallt inatt. Skulle gissa på att det var ca 14-15C.
 
När man tvättat med målartvätt, soda, ammoniak... ska man alltid skölja med rent vatten. Att torka med papper räcker ej. Råkade ut för samma för några år sen.
 
delux skrev:
...Enligt burken så ska man tvätta rent elementet med soda, men jag använde vanlig Alcro målartvätt och torkade rent med. Kan detta vara orsaken till misslyckandet eller har ni någon annan idè om orsaken?
Om du bara torkade av elementet med målartvätt utan att skölja rent efteråt så ligger det kvar tvättmedel och smuts på ytan. Tvättmedlet fortsätter att reagera och pajar färgskiktet (färgen klumpas ihop av tensiderna).

När du sköljer - "svampa av" med vatten tills det slutar skumma.
 
Ja det kan mycket väl ha varit målartvätt kvar. Tog en fuktig trasa och torkade av med, men det blev säkert en del kvar. Jag har kollat nu, och det ser bättre ut denna gången. Hoppas att underarbetet duger denna gång.
 
Jaha, det verkar bli samma resultat denna gången också. Färgen spricker mer och mer ju längre den får torka.
Jag målade även rören till elementet idag och hoppade då över tvättbiten med målartvätt för att utesluta den biten, men det krackelerar på samma sätt ändå.

Börjar fundera på om det är färgen som är galen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.