Hej!
Då har jag provat på att gjuta lite block framför en dörr. Det gick så där kan vi kanske sammanfatta det med.
Det blev stora luft-fickor på sidan efter att formen tog bort, se bild.
Hur skulle du göra för att rädda upp situationen?
 
  • Nygjutet betongblock med luftfickor längs sidan framför en dörr med blå karm och en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och nästa gjutning använd en vibratorstav... :)
 
  • Älska
  • Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
”Jag behöver nog inte en vibratorstav” - en av de där bra infallen man får ibland
 
Nu låter du precis som min fru. Kan man inte bara få gjuta lite i fred, är det för mycket begärt? ;)

anders07 anders07 skrev:
Och ett ännu bättre alternativ... :crysmile:

[länk]
 
  • Haha
  • Gilla
henche och 5 till
  • Laddar…
Vibratorstav behövs egentligen inte, bara lite våld och puddlande när man fyller formen. Men å andra sidan ska man aldrig missa en chans att få köpa ett nytt verktyg...
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Marcus Ludvigsson Marcus Ludvigsson skrev:
Nu låter du precis som min fru. Kan man inte bara få gjuta lite i fred, är det för mycket begärt? ;)
Jo, jag vet! Min första gjutning slutade med att jag fick köpa både bilmaskin, rejäl bultsax och vibratorstav! Good times!

Omgång två dög även för frun... Kämpa på!
 
  • Gilla
Marcus Ludvigsson
  • Laddar…
Vibrator-stav var helt klart mycket bättre, men oj vad det gick mycket mer bruk
 
  • Blå ytterdörr på en träbeklädd byggnad med grå trappa och taköverbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Blir ju så när inte det är massa luft i betongen.
 
Hej, Mitt livs första gjutning gick inget vidare här heller. Tanken är att det skall vara ett fundament till en Luft Vatten-värmepump som väger ca 130kg. Är det bara att bila bort och försöka igen eller går det att rädda tro?
Om jag använder lagningsbruk så kanske det förhindrar att vatten tränger in från sidorna och gör att klumpen ser lite finare ut. Men man vill ju inte att den skall haverera efter några månader/år...
Vad tror ni?
Grovt gjutet betongfundament med ojämn yta och stenar på sidorna, tänkt för en värmepumpsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den kommer att överleva flera värmepumpar.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Du kan nog ställa 4 pumpar på varandra på den där. De flesta slänger bara några stenplattor under. Snygga till med lite bruk o kör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.