Köpte en Wood DS28 avfuktare idag. När jag provade den verkade den funka fint, avfuktade rejält av döma av mängden vatten som samlades i vattenbehållaren.

Men, när den drar igång hörs förutom fläktljudet ett metalliskt rasslande ljud, det är inte jättestarkt men hörs tydligt. Är detta ljud normalt? Någon annan med en DS28 som har samma ljud?

• Gilla
Siggaboda
  • Laddar…
Man ska packa upp och ställa den på sin plats men helst vänta tills nästa dag med att starta den. Detta för att smörjoljan i kylkretsen garanterat ska ha hunnit rinna tillbaka ner i kompressorn om den lutats/tippats.

Samma ljud på min ds15.
Har kört den konstant i grunden i 6 månader. Har kommit senaste månaden utan att jag rört på den.
Kanske har med temp runt om att göra?

Min 36:a har ett lätt swischande ljud som att kylmedlet cirkulerar, men inget metaliskt ljud.

Jag har en kompis som köpte en ny woods avfuktare för inte så länge sedan. Han hade en exakt likadan som han haft i snart 10 år. Men han behövde ytterligare en för att kunna hänga tvätt i källaren. Han blev ganska förvånad när han märkte att ljudnivån på den nya avfuktaren var mycket högre än den gamla. När han öppnade avfuktarna för att jämföra såg han av de hade ändrat konstruktionen en aning. På den nya avfuktaren satt det något precis framför utblåset(eller om det var luftintaget, minns inte) som inte satt där på den gamla. Jag har för mig att det bara var några kablar eller liknande. Hur som helst så flyttade han på kablarna eller vad det var och fäste dessa på ett annat ställe. Efter det lät avfuktaren mycket mindre.
Det kan vara nåt liknande i din avfuktare. Jag tycker det verkar som om något sitter lite löst och vibrerar när avfuktaren körs.

Min gick sönder idag. Fläkten snurrade inte.

När strömmen var avslagen kunde man snurra för hand. Med strömmen påslagen fastnade fläktmotorn.
Skruvade ut fläkten och isär motorn. Var som massa rostdamm. Blåste ur, smörjde upp hjullagren och satte tillbaka allt igen. Den funkade :) och missljudet var borta.

Hoppas nu att den håller.
Ska ringa woods imorgon och se om de säljer reservdelar.

Ibland har man tur i oturen! :)

Okej, berätta mera?

Woods har ännu inte svarat.

Ny fläktmotor kostar 720 kr inkl moms. Skönt att veta att de säljer reservdelar.

Hoppas de säljer reservdelar under lång tid också, det är ju när grejorna blir gamla som det brukar behövas. Men hur gammal är din ds28?

Har en ds15 som är 5 år.
Garantin på 6 år är bara kompressorn om man registrerat sin fläkt och har kvitto kvar.

Min fläkt har egentligen bara stått i grunden i 6 månader.
Innan dess inomhus för att torka tvätt.

Och förutsatt att man köper nytt filter till den! Garantin på 6 år asså :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.