Jag köpte en luftvärmepump från Polarpumpen, i samarbete med Ikea, som installerades under september föregående år i vårt gästhus. Vi hyr ut detta hus, och vår förra hyresgäst hade en tendens att stänga av pumpen och istället använda direktverkande el-element. Nyligen har vår nya hyresgäst rapporterat att luftvärmepumpen ger ifrån sig störande ljud, såsom gnissel och skärande ljud. Detta föranleder mig att tro att anledningen till att den förra hyresgästan stängde av pumpen, var missljud, även om detta inte kommunicerats till oss. Bekräftade själv dessa missljud, och efter att ha kontaktat Polarpumpen skickades en reparationsfirma ut. De kunde inte "identifiera något missljud" och meddelade att de skulle fakturera oss 4000 SEK för besöket.
Vi har fått nya videobevis från hyresgästen, som skickats vidare till Polarpumpen.De har svarat, och menar att då trycket expanderar vid värmedrift så låter det mer under värmeläge än i kyldrift. De menar att nedanstående är ett exempel på missljud, och eftersom vår luftvärmepump inte låter så, så kan det inte klassifieras som missljud. Nedanstående video:
I vårt huvudhus har vi också en luftvärmepump, men dess ljud är mer av ett blåsande karaktär, inte gnisslande och skärande som i gästhuset. Det påverkar verkligen trivseln i huset.
Jag undrar nu vad ni skulle rekommendera i denna situation?
Jag bifogar en video av ljudet. (Min video är mörkare, och med ett mindre starkt gnisslande än videon som Polarpumpen skickade)
Vi har fått nya videobevis från hyresgästen, som skickats vidare till Polarpumpen.De har svarat, och menar att då trycket expanderar vid värmedrift så låter det mer under värmeläge än i kyldrift. De menar att nedanstående är ett exempel på missljud, och eftersom vår luftvärmepump inte låter så, så kan det inte klassifieras som missljud. Nedanstående video:
I vårt huvudhus har vi också en luftvärmepump, men dess ljud är mer av ett blåsande karaktär, inte gnisslande och skärande som i gästhuset. Det påverkar verkligen trivseln i huset.
Jag undrar nu vad ni skulle rekommendera i denna situation?
Jag bifogar en video av ljudet. (Min video är mörkare, och med ett mindre starkt gnisslande än videon som Polarpumpen skickade)
Redigerat:
Första videon är ett exempel på det som är fel enligt polarhunden. Varför man nu skickar ut något sådant…MultiMan skrev:Menar Polarpumpen att ljudet i första videon är normalt råder jag dig att aldrig mer handla där.
Det är ett uppenbart allvarligt fel där troligen fläkten kärvar, har lagerfel, tar emot någonstans internt, men kan vara något annat också. Det är i vilket fall helt onormalt och ett solklart reklamerbart fel. Ger de sig inte får du ta det till ARN.
2a filmen är TS pump.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 542 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 542 inlägg
Jag hör inget gnissel och skärande ljud i video 2, men köper å andra sidan aldrig någonting som Samsung tillverkar då jag tycker deras kvalitet är oftast väldigt tveksam gällande allt från mobiltelefoner, TV-apparater till tvättmaskiner. Min erfarenhet under flera årtioenden.
Det enda som roterar i innerdelen är trumfläkten, så det är väl troligast att något lager inte är friskt, eller att fläkten sitter snett och tar emot något. Men, som sagt, jag kan inte höra något särskilt onormalt, dock har ljudet först gått via din telefon, till min dator och sedan mitt ljudsystem, så det kanske försvunnit på vägen. En rekommendation är att ta ljudet närmare apparaten.
Det enda som roterar i innerdelen är trumfläkten, så det är väl troligast att något lager inte är friskt, eller att fläkten sitter snett och tar emot något. Men, som sagt, jag kan inte höra något särskilt onormalt, dock har ljudet först gått via din telefon, till min dator och sedan mitt ljudsystem, så det kanske försvunnit på vägen. En rekommendation är att ta ljudet närmare apparaten.
Tänkte skriva ung samma. Förutom att dom absolut kan göra TV-apparater.MultiMan skrev:
Hör det tydligt i mina hörlurar, men de är också rätt bra. Ber om en ny video. Ska också fixa en decibelmätare så vi kan kolla om ljudet är inom gränsvärden från tillverkare.
Medlem
· stockholm
· 2 196 inlägg
Ingen som reagerar på 4000 spänn för ett besök !!!
Tar IKEA hälften eller hur kan det vara så sjukt dyrt att lyssna på en innerdel.
Tar IKEA hälften eller hur kan det vara så sjukt dyrt att lyssna på en innerdel.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 542 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 542 inlägg