Nu är klinkerna lagda och fogen är gjord. Har vattnat på fogen under ca 2 dygn (sa dom på paketet, och även nånstans på nätet). Vet ej om vi har haft på för mycket vatten på fogen för det är missfärgat (nästan vit kalkigt ser de ut), alltså inte lika färg på fogen överallt! Nån som har något tips? Jag kan ta några kort om någon är nyfiken!

Ska också säga att det är inte någon stor yta (där pelletskamin står) men man vill ju gärna att det ska bli ett snyggt resultat. Fogen svart (eller rättare sagt granit).

Ni har definitivt tvättat ur pigmentet ur fogen vid tvättningen. En syrasvätt kan hjälpa i ett sådant här läge, då blir man av med det översta cementskiktet. Men jag är inte säker på hur bra det funkar, har inte provat själv.

Ok. Tack för ett super snabbt svar! Skulle man kunna lägga i lite mera fog, kanske ser dumt ut!?

Det går ju kratsa ur någon mm och foga på nytt.

Problemet är att fog fäster dåligt på fog, så man bör i så fall ta ur det mesta av den befintliga fogen. Någon millimeter räcker inte.

Går det att kratsa ur fogen först lite grann...lite mer än 2 mm och sedan lägga primer på (då kanske det fäster lite bättre)?

Jag tror inte att primer hjälper så där värst, men det är möjligt. Jag skulle föreslå att ni testar med syratvätt först, och om inte det hjälper kratsar ur till minst halva fogdjupet och fogar om. Med betydligt mindre vatten vid tvättning den här gången..:)

Ok...men jag måste bara kolla mer er proffs...är det inte meningen att man ska vattna på fogen (vi tog blomspruta) för att få fogen starkare och hållbarare?

Men vi kanske var för seriösa och vattnade på för mycket i tron om att det skulle bli starkare! Det kanske är annat om man har en vit fog också!

Tack för alla svar!

Jodå, visst ska det vattnas. Det har inte med saken att göra, det var under tvättningen av fogen som detta hände.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.