Huset är nybyggt och vi flyttade in för 1,5 månad sedan. Redan efter första dusch märkte vi missfärgningar, plattsättaren skrapade ur och la i ny fog. Såg bra ut några dagar men nu ser det ut såhär. Missfärgningarna finns i bägge duschar, bakom badkar och tom bakom toaletterna. Duscharna är inte använda på 24 resp 48 timmar så det är inte nyligen vi spolat vatten i dem. Vad kan det vara?

ImageUploadedByByggahus.se1411736656.155719.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ju onekligen fuktigt ut. Frågan är om det torkar ut så snabbt. Annars har hantverkaren kanske inte blandat fogmassan så bra. Ojämt.

Det ser fuktigt ut men verkar inte torka heller. I den andra duschen är fläckarna mitt på golvet och inte längs väggen, för en amatör som mig så låter det ju konstigt om golvet på någon timme torkar på vissa ställen men andra inte.
Det är nog inte dåligt blandat, problemet växer sas, områdena med missfärgade fogar växer...

Golvvärme?

Ja, det är golvvärme...

Kan det leda till ojämn torkning...nej, låter kanske långsökt. Va konstigt!

Hur var fallet under kaklet? Kan det vara gropigt och hantverkaren har jämnat ut det (felaktigt) med fix? Då kan det ju "stå" vatten under som inte försvinner utan tränger upp....

Det är ju flytspacklat under, har inte lagt märke till att det skulle varit gropigt. Men det låter ju som en möjlig förklaring iaf, att det står vatten under. Får se vad plattsättaren tänker göra åt det, för de vet inte själva orsaken.

Testa att prata med han som flytspacklade. Finns bilder? Kanske svårt att få honom att säga om något gick fel.

Om du drar på golvvärmen och låter det vara längre borde det i så fall torka ut.........

Gammalt (utgånget datum) fogbruk, som har gjort att det brunnit dåligt/ojämnt?

Ska gräva fram lite bilder och se om det syns något. Har 24 grader på golvvärmen så jag tycker väl att det borde räcka...

Fogen såg fin och jämn ut när vi flyttade in, först efter vi spolat vatten som det blivit såhär och det blir som sagt bara värre och värre...

det droppar inte från blandaren då?

Nix, droppar ingenting...

Kalkrikt vatten?

Ja, vattnet är kalkrikt. Kan det orsaka problemet alltså?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.