För snart 5 år sedan gjorde vi iordning ett badrum med våtrumsmatta både på golv och väggar. För någon månad sedan hade jag besök av en vän som kommenterade det tragiska med att våra väggar hade blivit så bleka och rosa. Hon hade tydligen läst något reportage angående missnöjda kunder som fått liknade missfärgningar på sina mattor efter några år. Tyvärr minndes hon inte vart hon läst det eller hur det gått för dem vid reklamation.
Sen dess har detta varit något som stört mig något extremt vid varje toabesök och jag har försökt googla mig till information om folk i likanade ärenden utan resultat. Visst hade jag noterat de rosa hörnen i duschen men tänkt att det hade med tvålprodulter och likande att göra men inser nu att de även finns i andra hörnet som inte är utsatt för varken vatten eller tvål. Väggarna är även märkbart ljusrosa där solen har lyst in.
Så frågan är, är det något jag förväntas acceptera efter fem år eller är det något slags tillverkningsfel? Är det försent att klaga hos tillverkaren?
Företaget som satte upp mattan sysslar inte längre med mattor men finns kvar, har dock inte varit i kontakt med dem än eftersom jag själv kan tycka att fem år är lite sent att komma gnällandes men tänkte om någon vet om det ändå är något som jag bör ta med dem?
Vet att bilderna inte är de bästa och det är mer rosa i verkligheten.

• Badrums vägg med blekt och rosa missfärgad våtrumsmatta, synliga skuggor från solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med våtrumsmatta som visar rosa missfärgningar i hörnet.
    Skapa konto
  • Våtrumsmatta på badrumsvägg med rosa missfärgning i hörnen och blekare parti där solen lyst.
    Skapa konto
  • Blekning och rosa missfärgning på brun våtrumsmatta med tegelmönster i duschhörn belyst av dagsljus.
    Skapa konto
Hur gick det? Vårt badrum med samma matta ser exakt likadan ut efter 7 år

larssad larssad skrev:
Jag tog det inte vidare, utan har motvilligt accepterat det hela. Men varnar andra som går i tankarna om att skaffa samma matta.

larssad larssad skrev:
Hej.
Har du gjort någon reklamation av ert badrum??
Vi har samma matta och vår ser likadan ut efter 5 år!!
Tarkett skickade hit en av sina besiktningsmän och kollade på detta igår.

E Eichmann skrev:
Hej.
Bej, jag kom inte längre än till att jag kontaktade Tarkett och de bad mig kontakta hantverkaren som satt upp den då reklamationen skulle gå genom dem. Hantverkaren har jag inte lyckats nosa upp.

Hur gjorde ni er reklamation samt vad sa besiktningsmannen?

E Eichmann skrev:
Hej.
Vad sa besiktningsmannen under sitt besök? Är det exakt samma matta du har? Min matta är ju bara ett år äldre så det kanske inte är för sent att klaga hos tarkett

Jag kontakta firman som gjorde jobbet och dom hjälpte mig att reklamera den.

Besiktningsmannen sa att han ser att de finns en liten missfärgning av solljuset som har kommit in igenom en fönster vi har i badrummet.

Sen säger han han att mattan faktisk fortfarande fyller sin funktion, de är ju bara kosmetisk.

Dom har 10 års garanti men dom första 5 åren ligger ansvaret hos Tarkett dom sista 5 året ligger hos kunden att bevisa att det är fel, alltså en oberoende besiktningsman isåfall.

Det fanns två sett att gå vidare med vår matta. Ekonomisk kompensation om vi kan leva med de som de ser ut och dom skulle då betala ut ca 20 000kr
Eller så byter dom matta men då är de åldersavdrag på mattan och dom kunde ej säga hur många procent dom drar av per år, jätte konstigt!!
Då blir de isåfall att dom kan byta mattan men vi får betala för att vi haft mattan i 5år även om det är ett garantijobb och de fortfarande är garanti på mattan.
Missfärgningen år på väggen så de är ju inte direkt något slitage på väggen!!

L Lagerviskan skrev:
Vad sa besiktningsmannen under sitt besök? Är det exakt samma matta du har? Min matta är ju bara ett år äldre så det kanske inte är för sent att klaga hos tarkett
Ja de är samma matta, har du den oxå?

E Eichmann skrev:
Ja de är samma matta, har du den oxå?
Japp, den är min matta som är på bilderna i början av inlägget. Det har nu gått ett år sen bilderna och den har bara blivit värre

Oj, till mig sa besiktningsmannen att dom inte brukar bli mer rosa utan att de stannar av. Men de har inte våran heller gjort.

• Ett badrum med väggar klädda i rosa kakel och en modern, kromad handdukstork på väggen.
    Skapa konto
Bra att ni tar upp detta. Jag förstår inte att folk önskat plastmattor eller liknande på väggar och golv i moderna tider! Obegripligt och fult som...

• Gilla
falkn
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra att ni tar upp detta. Jag förstår inte att folk önskat plastmattor eller liknande på väggar och golv i moderna tider! Obegripligt och fult som..
Bra att ni tar upp vad då? Jag vet inte om du läst tråden, men det är väl ingen som uttryckt missnöje med plastmatta som koncept eller den generella estetiken? Det handlar om en specifik matta som har problem med blekning i hörn. Precis som att det kan uppstå specifika problem beroende på val av kakel eller klinker. Jag har i tidigare kåkar monterat plastmatta som inte haft några problem alls.

Smaken är som baken, jag skulle t.ex. aldrig få för mig att sätta en klassisk blå plastmatta på golv eller ett klassiskt marockanskt klinkergolv. Båda är ju, i min smak, helt ur tid, men passar säkert någon.

Plastmatta i våtrum har lägre andel fuktskador jmf med kakel/klinker och i vårt 70-talshus var det en perfekt, schysst, lösning i den del som har träbjälklag.

I källaren av betong kör vi klinker...

• Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.