Vi har ett Hjältevadshus i 1½ plan från år 2000 och vi har upptäckt en konstig sak vid imkanalen. Vi upptäckte det först nu då takhuven har fallit av pga. snöras och vi precis håller på att inreda den delen av övervåningen. Det märkliga vi upptäckt är att avväxlingen för imkanalen genom taket är helt oisolerad. Alltså mellan den vanliga takisoleringen och imkanalens brandisolering är det bara luft. Se denna bild: https://picasaweb.google.com/115673938863802540236/Takhuv27December2012#5826604059672860178


Ska det vara så eller har isoleringen missats vid bygget? Det vore skönt att veta om vi ska fylla tomrummet med isolering innan plåtslagaren monterar takhuven. Det känns som att utan denna isolering så kommer det bli kondens inne i rummet nu när vi börjar använda det eftersom den kalla luften utifrån kommer ända in till fuktspärren.


 
Intressant, har ett liknande hus med takhuvarna kvar. Isoleringen runt imkanalen är brandskyddsisolering och det är förståeligt att det är ett mellanrum till träramen. Men utrymmet tycker jag borde vara fyllt med mineralull för att vara korrekt värmeisolerat!? Någon överhängande fara för kondens kan jag inte se eftersom plasten på insidan ska hindra fuktig inomhusluft att smita ut förutsatt hålet i plasten för imkanalen är rätt tätad. Kan vara idé att försöka kontakta fabriken. Annars skulle jag fylla utrymmet med lagom packad värmetålig isolering.
 
Fick svar från tillverkaren. Heder åt Hjäldevadshus faktiskt som svarade på en fråga om ett tolv år gammalt hus, och dessutom svarade inom ett par timmar.

Det *är* fel och hålet *skall* fyllas med isolering. De har helt enkelt missat det vid montering av huset.

När det var under -10 och vi höll på att slipa och spackla i det rummet där "hålet" är så visade det sig att det blir kondens på insidan av plasten. Det har aldrig märkts tidigare eftersom utrymmet inte använts annat än för förvaring och därför varit väldigt torrt. Hade vi inrett tidigare så hade det varit stor risk att det hade kondenserat fukt där och den fukten hade då krupit i en luftspalt mellan gipsskiva och fuktspärr och ner i bjälklaget...

Så nu ska jag leta fram litet överbliven isolering och fylla ut med helt enkelt.
 
Fint att fabriken svarade. Trodde de hade glömde tidigare hus-modeller efter några år. De första åren ringde jag däremot flera gånger angående väggkonstruktion, snörasskydd och krypgrund m.m. Tur att ni såg kondensen på insidan plasten. Extra fuktigt när man arbetar och inreder men inte alls bra i längden om det blivit inbyggt utan normal ventilation.

Det var alltså arbetslaget som monterade taket på plats när huset restes som slarvade. Bäst att jag också kollar hur det ser ut under takhuvarna framåt våren/sommaren. Längst upp mot taknock går det i alla fall att se från insidan (uppe i krypvinden) att det ligger isoleringen hela vägen. Har funderat på hur det ser ut ovanför innertaket i takkupan på övervåningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.