Dock, de flesta seriösa hantverkare brukar ange att kunden blir betalningsskyldig om ROT-avdraget blir nekat pga omständigheter som kan härledas till kunden. Dvs missar hantverkaren att skicka in ansökan så är det hantverkaren själv som får ta smällen.

Det är även så att pengarna skall vara synliga på entreprenörens konto senast 31/12 för att ROT-avdraget automatiskt ska accepteras. Har man fört över innan, men pengarna inte hunnit in måste man överklaga Skatteverkets beslut och kunna visa kvitto på transaktionen.

G
Det här med Rot avdrag kan bli ett "utpressningsverktyg" för entreprenören. Vi tänkte hålla inne delar av betalningen för ett arbete som inte var helt klart och dragit ut på tiden. Fick då som svar betala allt innan årsskiftet eller blir ni utan rot för det här jobbet. M.ao. hålla inne 5000 eller betala 20000 mer för jobbet.

Beställde ett jobb i höstas, rördragning och ny vattenblandare. Arbetet gick på ca 2000kr, och varken firman eller jag nämnde något om rot. Värt att fråga i efterhand om han kan ansöka om rot, eller är det bara drygt för en tusenlapp såhär i efterhand?

Krilleman
Hammarfall skrev:
Beställde ett jobb i höstas, rördragning och ny vattenblandare. Arbetet gick på ca 2000kr, och varken firman eller jag nämnde något om rot. Värt att fråga i efterhand om han kan ansöka om rot, eller är det bara drygt för en tusenlapp såhär i efterhand?
Nej nu är det ju för sent.

Redan 2016 ju! :x

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Går dock attmäla innan sista januari för företag, där det betalats under 2015.

"Om du betalar före ett årsskifte måste arbetet vara utfört senast i januari året efter för att du ska ha rätt till rot- eller rutavdrag. Utföraren måste begära sin rot- eller rututbetalning hos Skatteverket senast den 31 januari året efter att du har betalat"

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Jaha, men du skrev ju inte att du redan hade betalat :wow:

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Aha, sorry. Allt är betalt och klart. Nytt år,färre hjärnceller.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Precis som det ska va.

Lev livet lyckligare = Mindre hjärnceller som oroar dig! :beer:

Nu vill jag att du svarar. Är det tattigt att komma till firman i efterhand? Förväntas vanligtvis ersättning för rot-administration? Gott nytt år!

Krilleman
En direkt order så här på nattningen :wow: "Nu vill jag att du svarar"

Är firman sugen på mera jobb i framtiden så gör dom det.

Hade jag varit dom så hade jag gjort vad jag kunnat för att lösa ROT efteråt.

Det många företagare glömmer idag är att den som handlar för 3:- idag kan handla för 3 miljoner imorgon.

Varför skulle du inte försöka?

• Gilla
kulle
  • Laddar…
R
Nu är det slut på 50% rotet, jippie!

Direkt order funkade tydligen.
Så resonerade jag med. Vill dock inte vara "i vägen". Jag skulle också försöka om jag vore dem.

Självklart försöker man hjälpa kunden om man kan.
Att ansöka om rotavdrag tar inte många minuter

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.