456 läst · 12 svar
456 läst
12 svar
Missa i gräsmattan
Vi har ganska mycket mossa på vissa ställen av våran gräsmatta så jag la ut gödsel över det och nu verkar mossan ha dött för gräsmattan har blivit alldeles gul där jag strödde ut gödslet.
Ska jag kratta bort den döda mossan och sedan lägga toppdress och strö ut gräsfrön där?
Ska jag kratta bort den döda mossan och sedan lägga toppdress och strö ut gräsfrön där?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 365 inlägg
Det är i regel alldeles för tidigt att gödsla gräsmattan så här års. Risken är stor att du stressar gräset. I början av maj är lämpligare. Räfsa inte runt i gräset förrän det börjar växa. Du kan som tidigast så när det är stabilt över 5 grader och det inte riskerar att frosten tar de späda plantorna.
Mossan i din gräsmatta växer där för att platsen är gynnsam för den. Det kan handla om lägre pH värde i jorden, fuktig jord som mossa gillar eller skuggiga platser. Om du inte åtgärdar orsaken till att mossa växer där kommer den tillbaka. Den gror vid lägre temperatur än gräs, fördel mossa.
Gräsfrö behöver och skall inte gödslas, frön har tillräcklig näring för att gro. Det är när gräset gror och tillväxten tar vid som näring och bevattning behövs.
Gräsfrö behöver och skall inte gödslas, frön har tillräcklig näring för att gro. Det är när gräset gror och tillväxten tar vid som näring och bevattning behövs.
Mossa är din vän, den behöver klippas väldigt sällan och är skön att gå på. Själv låter jag mossan ta över gräsmattan.B Bongoloid skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 365 inlägg
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 365 inlägg
Du får dränera bort fukten eller ta bort skuggan.
Vill du renovera bort den så behöver du ta bort den med spade och så gräs uppepå sand och kalk.
Vill du renovera bort den så behöver du ta bort den med spade och så gräs uppepå sand och kalk.
Det mest effektiva du kan göra mot mossa i gräsmattan är att skaffa en robotgräsklippare. Mossa brukar inte alls trivas om man klipper med robot.
Det billigaste du kan gör är att köpa en säck järnsulfat på tex Granngården. Blanda ut i vatten och vattna ut på de mossigaste ställena, så dör mossan direkt. Risken är dock att det blir helt kalt där mossan har varit, så du får lägga på toppdress och så in nytt gräs.
Det billigaste du kan gör är att köpa en säck järnsulfat på tex Granngården. Blanda ut i vatten och vattna ut på de mossigaste ställena, så dör mossan direkt. Risken är dock att det blir helt kalt där mossan har varit, så du får lägga på toppdress och så in nytt gräs.
Eftersom mossan växer när det är plusgrader i luften så får den ett ordentligt försprång på våren jämfört med gräsmattan som behöver 6-8 grader i jorden för att den ska börja växa.
Det finns ingen anledning att stressa igång gräsmattesäsongen innan man behövt klippa gräsmattan några gånger.
Om man har mycket mossa på ställen i gräsmattan när gräset växer som mest (maj-juni?) så kan det vara läge att titta på hur man kan göra det stället bättre lämpat för gräsmattan. Att bara ta bort mossan och inte göra några fundamentala ändringar kommer inte lösa problemet. Mossan kommer komma tillbaka eftersom gräset inte trivs tillräckligt bra för att konkurrera ut mossan.
Jag skulle låta allt vara tills att gräset som finns kvar börjat växa ordentligt och behövts klippas några gånger.
Det finns ingen anledning att stressa igång gräsmattesäsongen innan man behövt klippa gräsmattan några gånger.
Om man har mycket mossa på ställen i gräsmattan när gräset växer som mest (maj-juni?) så kan det vara läge att titta på hur man kan göra det stället bättre lämpat för gräsmattan. Att bara ta bort mossan och inte göra några fundamentala ändringar kommer inte lösa problemet. Mossan kommer komma tillbaka eftersom gräset inte trivs tillräckligt bra för att konkurrera ut mossan.
Jag skulle låta allt vara tills att gräset som finns kvar börjat växa ordentligt och behövts klippas några gånger.
Man får bort mossan genom att ge gräset bättre förutsättningar. Det vanligaste är att gräsmattan behöver gödning. Kanske lite kalk för att göra det trist för mossan och järnsulfat för att ta livet av den snabbt.B Bongoloid skrev:
Milda vintrar är hopplösa när det gäller mossa.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lock med, troligen, rör i gräsmattan
Grund & Markarbeten -
Är förarbetet korrekt och komplett? Har jag missat något?
Badrum -
Rör från gräsmattan - idéer på vad det kan vara?
Fritidshus -
Plantera backtimjan bredvid gräsmattan / villa
Häckar, Buskar & Träd -
Köpt hus, mäklare missat undantag i byggnadstillbehör
Juridik