Hej, finns det någon byggnorm som säger hur stor en entré/farstu/hall bör vara för att inte stöta på problem när stora möbler tex en soffa ska kunna bäras in i huset?
Vi ska bygga till en farstu på 4x2,5 meter där ytterdörren hamnar på ena gaveln. Det blir troligen en passage på ca 1x1 meter mellan farstun och den gamla hallen. (Bortse från väggsnutten mellan hall och farstu i planlösningen nedan)
Så frågan är väl egentligen om vi kommer ha plats att manövrera lite klumpigare möbler genom farstun fram till hallen.
3D-ritning av en röd husfasad med planerad farstu och passage till hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av planlösning med mått för farstu, hall och angränsande rum samt placering av ytterdörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Vet inte om det finns några minsta mått, men jag hade inte gjort det mindre än att det går att komma in med tex en sängbotten.

Tex en continentalsäng kan ha följande mått:
Botten; längd 2m, höjd 30cm, plus två personer som bär
Mellandelen: längd 2m, höjd 20cm, kan behövas dubbelvikas om det är till dubbelsäng, plus två som bär.

OSB-/gipsskivor är 2,5m långa, dessa bör man också kunna komma in med för framtida renoveringar.
 
  • Gilla
1939
  • Laddar…
Har lärt mig den hårda vägen att köper man för stora möbler som inte går in så får man anpassa dem tills det går.
Tog av tyget på soffryggen, sågade av ryggen, fyllde upp med madrass skum. Spikade sen tillbaka tyget. Lånade en väns stege. Drog upp soffan till 3:dje våningen för att få in den genom balkongdörren.
Hade väntat 4 månader på min amerikanska soffa så att lämna tillbaka den var de inte tal om.
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra tips. En gipsskiva är ju ett bra riktmärke då den har ett standardmått och är oftast det mest otympliga som ska bäras in i ett hus i många omgångar. Det bör gå bra att få in gipsskivor via ytterdörren så som vi har tänkt.
 
En gipsskiva är tunn men visserligen lite längre än en säng men en säng är uppåt 20-25 gånger tjockare än en gipsskiva.
Så även om man får in en gipsskiva så är det inte säkert att man får in en säng.

Vi har en L-trappa ner till källaren, där klarar jag att få ner en 2500*1200-skiva åt gången, men när vi skulle bära ner vår beddsoffa (utan bla armstöden) så var vi tvungna att ta bort några spjälor i innehörnet på L-et.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.