Jag har en mindre snygg dragning av el till min bastu. Det är en EKKJ 3x4 +4 som är nergrävd till bastun. Det är kopplat tre faser och PEN, men det är bara en fas som används i bastun. Det finns ingen central i bastun utan det är i en vanlig kopplingsdosa skarvat till 1,5 mm² till belysningen. Så får man väl inte koppla ens frånsett att en PEN-ledare skall vara 10 mm²?
I samband med att jag skall komplettera centralen det är draget från tänkte jag göra något åt detta genom att låta en av de nuvarande fasledarna bli nolla. Är det några problem med att en kabel som går med 4 mm² från centralen övergår till 1,5 mm²?
I samband med att jag skall komplettera centralen det är draget från tänkte jag göra något åt detta genom att låta en av de nuvarande fasledarna bli nolla. Är det några problem med att en kabel som går med 4 mm² från centralen övergår till 1,5 mm²?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget problem att gå mellan areor bara avsäkringar motsvarar svagaste punkten och givetvis bra med något notat i förteckning eller märkremsor osv. Kopplingen som den är nu med "PEN" är givetvis fel, trots allt verkar det ju utfört av någon som åtminstone märkt upp skärmflätan så också.
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Fick rådet av en elektriker när vi bodde i lägenhet att dimma ner från 6mm2 1-fas som var draget till spisen till 4mm2 och sen koppla 1,5mm2 och 2,5mm2 till ugnen och hällen pga eliminera risken att inte säkringen löser.
Vi låg på gränsen hela tiden med 20A säkringen och den gången vi körde för mycket så löste porslinssäkringen ut direkt. Finns nog någon här på forumet som kan förklara detta bättre.
Vi låg på gränsen hela tiden med 20A säkringen och den gången vi körde för mycket så löste porslinssäkringen ut direkt. Finns nog någon här på forumet som kan förklara detta bättre.
Det låter som ett tveksamt råd. Hur som helst har inte jag några problem med säkringar som går. Det är bara en lampa, två vägguttag och en fläkt på den säkringen.Hemmanisse skrev:Fick rådet av en elektriker när vi bodde i lägenhet att dimma ner från 6mm2 1-fas som var draget till spisen till 4mm2 och sen koppla 1,5mm2 och 2,5mm2 till ugnen och hällen pga eliminera risken att inte säkringen löser.
Vi låg på gränsen hela tiden med 20A säkringen och den gången vi körde för mycket så löste porslinssäkringen ut direkt. Finns nog någon här på forumet som kan förklara detta bättre.
Råden angående kablarna är tyvärr helt felaktiga.Hemmanisse skrev:Fick rådet av en elektriker när vi bodde i lägenhet att dimma ner från 6mm2 1-fas som var draget till spisen till 4mm2 och sen koppla 1,5mm2 och 2,5mm2 till ugnen och hällen pga eliminera risken att inte säkringen löser.
Vi låg på gränsen hela tiden med 20A säkringen och den gången vi körde för mycket så löste porslinssäkringen ut direkt. Finns nog någon här på forumet som kan förklara detta bättre.
Det som däremot är bra, är att lägga både häll och ugn på samma 20 a grupp. Lägenheten är gissningsvis avsäkrad med 25 a huvudsäkring. Den lösningen ger en selektivet mellan huvudsäkring och " matlagningssäkring". Alternativet med en 20 a säkring för häll och en 16 a för ugn ger möjighet till 36 a ström vilket medför att det nästan alltid blir lägenhetens huvudsäkring som löser ut.
Mitt råd är att inte minska några kabel areaor. Däremot kan man säkra av ugnen med en 16 a automatsäkring om man vill följa CE märkningen för ugnen till punkt och pricka.
Generellt skiljer man på fastinstallalerade gruppledningar och anslutningskablar. På anslutningskablar kan man ofta gå ner en dimension.
Enligt tumregel bör man använda minst 4 mm2 gruppledning vid 20 a. 2,5 mm2 vid 16 a o.s.v. Obs... Detta är tumregler som kan behöva justeras för att uppfylla utlösningsvillkor, krav på lågt spänningsfall, beroende på förläggningssätt, omgivningstemperatur o.s.v
Redigerat:
Vad gäller bilden på dosan.
Oavsett regelverket kring användade av PENledare.
Den risiga övergången mellan TN- c och TN- s är en stor säkerhetsrisk. Den övergången skall utföras med en riktig plint där alla ledningarna sitter under varsin skruv och är väl uppmärkta.
Oavsett regelverket kring användade av PENledare.
Den risiga övergången mellan TN- c och TN- s är en stor säkerhetsrisk. Den övergången skall utföras med en riktig plint där alla ledningarna sitter under varsin skruv och är väl uppmärkta.
Nu används tre ledare i kabeln till bastun och centralen under huset är utökad. I och med detta är nu hela mitt hus skyddat av jordfelsbrytare. Den observante kan lägga märke till en hög andel återvunnet material i den nya centralen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten varning för återvinning.
Automatsäkringar har utvecklats en del genom åren. Jordfelsbrytaren bör vara av klass A ( inte klass AC). Klass A klarar av hantera felströmmar iform av pulserande likströmskomponenter. Det uppkommer ofta i felaktiga apparater med halvledare. t.ex. varvtalsstyrda borrmaskiner , tvättmaskiner. Klass AC funkar bäst ihop med resitiva laster t.ex varmvatten beredare.
Det saknas även en klammer på den vita kabeln i centralens underkant.
Automatsäkringar har utvecklats en del genom åren. Jordfelsbrytaren bör vara av klass A ( inte klass AC). Klass A klarar av hantera felströmmar iform av pulserande likströmskomponenter. Det uppkommer ofta i felaktiga apparater med halvledare. t.ex. varvtalsstyrda borrmaskiner , tvättmaskiner. Klass AC funkar bäst ihop med resitiva laster t.ex varmvatten beredare.
Det saknas även en klammer på den vita kabeln i centralens underkant.
Redigerat:
Vet du mer om hur dvärgbrytarna utvecklats? AEG-dvärgarna längst till vänster ser ganska gamla ut, men Merlin Gerin- dvärgarna ser nyare ut.
Den fyrpoliga jordfelsbrytaren är en ny kvalitetsprodukt från Biltema, men den anges vara typ A. Den tvåpoliga jordfelsbrytaren är en Hager, och när jag googlar på numret får jag den också till att vara typ A.
Kabelsnutten som saknar klammer saknar även en genomföring i hålet in i centralen. Det var därför jag hoppade över klammern. Den skall dit när jag fått tag på en genomföring.
Tack för tipsen.
Den fyrpoliga jordfelsbrytaren är en ny kvalitetsprodukt från Biltema, men den anges vara typ A. Den tvåpoliga jordfelsbrytaren är en Hager, och när jag googlar på numret får jag den också till att vara typ A.
Kabelsnutten som saknar klammer saknar även en genomföring i hålet in i centralen. Det var därför jag hoppade över klammern. Den skall dit när jag fått tag på en genomföring.
Tack för tipsen.
Liknande trådar
-
Wc-avlopp förminskning, kan det bli problem?
Vatten & Avlopp -
Minskning av förbrukning med vedeldning?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Förminskningsnippel läcker
Vatten & Avlopp -
Förminskning avlopp i mark 160 till 110
Vatten & Avlopp -
Nattsänkning ger 15% minskning av elförbrukning - minst
Värme allmänt