Hej!

Håller på med köksplanering. Huvuddelen av kökets bänkskåp ska vara IKEA METOD Bodbyn off-white med tre lådor. Det finns en mindre yta i köket intill dörrkarmen som består av den väggen, och parti av väggen som är 30 cm längre in, vilket bildar en yta som är 60 bred och 30 djup. (Syns längst ned på bilden, lade in en passbit för att representera skåpet).

Där vill jag ha ett likadant bänkskåp som i resten av köket, 60 bredd, men det ska vara 30 djupt och gå i linje med väggen. Frågan är då hur man ska få till det. Det bänkskåp som är närmast de önskade måtten är 60x37 (vilket med upphängningsskena blir 422 mm djupt enligt köksplaneraren): https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29049609/#/S19052150

Att såga till skåpet för att minska djupet tycks inte vara något större projekt. Däremot undrar jag hur man ska ordna fungerande lådor med gångjärn och dämpare som är av korrekta mått? Har tagit en titt på konstruktionen i IKEAs MAXIMERA lådor och vad jag kan se så går det inte att ändra djupet på dem. Själva öppningsmekanismen är redan ihopbyggd och av lämpliga mått så jag har ingen aning hur det eventuellt skulle kunna justeras på egen hand om ens möjligt.

Huvudsaken är väl egentligen att skåpet är 30 djupt, lika högt som övriga bänkskåp och har samma frontutförande som resten (helst med tre fungerande lådor inuti). Därmed behöver det egentligen inte vara ett IKEA skåp, bara det ser likadant ut framifrån.

Förslag på hur det går att ordna på enklast möjliga sätt?

Tack!

• Ritning av kökslayout med måttangivelser, passbit vid dörrkarm som representerar önskat bänkskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fundera ett varv till på om det går att planera om köket? Måste det vara utdragslådor just där?

ricebridge ricebridge skrev:
Fundera ett varv till på om det går att planera om köket? Måste det vara utdragslådor just där?
Kökslösningen som helhet har planerats och ändrats under ganska lång tid nu och vi är äntligen nöjda med slutresultatet. Så finns tyvärr inget utrymme för att ändra på något mer.

Det är högst önskvärt med utdragbara lådor just där, ja. Dels av estetiska skäl så att det ser likadant ut som resten av köket med tre lådfronter, och även av praktiska skäl för förvaringen och användningsområdet av just det skåpet. Om det visar sig vara väldigt svårt och dyrt att ordna det så kanske det vore rimligt att överväga en vanlig dörr där. Men inte än! :)

ok. Då blir det nog knepigt tyvärr. Att såga av Maximeralådorna funkar inte eftersom skenorna då blir för långa, och jag tror inte att det går att kapa dessa utan att funktionen påverkas.

Har ni övervägt att göra en dörr av ihopsatta lådfronter? Det blir ett skåp men med en dörr som ser ut som lådfronter och som då matchar resten.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
En lösning för att få kortare lådor är helt enkelt är att specialbygga nya lådor. Att korta av ikeas plåtlådor känns orimligt. Oavsett så måste ni då leva med att det ser annars ut när lådorna är ute.
Har aldrig provat bygga lådor som jag skulle köksklassa så jag har ingen aning hur avårt det är men är det inte så många kanske man kan ta hjälp av ett proffs.

Redigerat:
A
Det finns lådor för överskåp, men de är väl 37 djupa, kan köket anpassas till detta?

Sjöhästen Sjöhästen skrev:
Har ni övervägt att göra en dörr av ihopsatta lådfronter? Det blir ett skåp men med en dörr som ser ut som lådfronter och som då matchar resten.
Ja, det vore ett tänkbart alternativ för utseendets skull, men allra helst skulle vi ha fungerande lådor på samma gång.

Rickard. Rickard.ag skrev:
En lösning för att få kortare lådor är helt enkelt är att specialbygga nya lådor. Att korta av ikeas plåtlådor känns orimligt. Oavsett så måste ni då leva med att det ser annars ut när lådorna är ute.
Har aldrig provat bygga lådor som jag skulle köksklassa så jag har ingen aning hur avårt det är men är det inte så många kanske man kan ta hjälp av ett proffs.
Ja, det vore absolut ett alternativ. Det gäller bara det här specifika skåpet och totalt tre lådor. Någon aning vart man kan vända sig för sånt? (Inte bara själva snickerit då utan även skenor och dylikt).

Scouten skrev:
Det finns lådor för överskåp, men de är väl 37 djupa, kan köket anpassas till detta?
Tveksamt. Övriga lösningen är redan bestämd och problemet är fortfarande att djupet måste vara 30.

13th Marine 13th Marine skrev:
Kapa ner en stomme, skit i upphängningen från IKEA och använd kortade lådskenor:
[länk]

Med viss risk för att hålbild på stomme och lucka ej passar utan får anpassas.
Tackar. Ser ut att finnas rimliga alternativ där, får kolla upp det.

Har du kollat hur djupa lådorna är? Lådorna i 60 djupa skåp är bara 52cm (lite osäker om skenornas längd dock) skulle det diffa lika mycket på 40 skåpen är du ju nästan hemma. Vad är det för vägg bakom? Kanske kan man ta bort gipset bakom och sätta det mellan reglar istället för på reglarna så att säga, då vinner du ytterligare 13mm.
Upphängningsskenan kan du ju definitivt skippa. Om det i slutändan ändå saknas någon enstaka centimeter kan du ju i värsta fall bygga ut väggen bredvid med ett lager gips t.ex.

• Gilla
Pinquinen och 1 till
  • Laddar…
Hur blev resultatet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.