9 677 läst · 13 svar
10k läst
13 svar
Minireningsverk - Vilket ska man välja?
Hej!
Vi köpte för några år sedan ett hus som ligger på en av kommunens vattentäkter (hög skyddsklassning)
Avloppslösningen idag är en sluten tank men med två barn och två vuxna i hushållet så fyller man den slutna tanken fort och avgiften för tömning ser ut att öka från år till år.
Jag har börjat kika lite på att skaffa ett minireningsverk men detta är ju en djungel av olika varianter.
Tanken är att man installerar minireningverket efter tankarna jag har idag så man kan använda dessa till slam.
Har bland annat tittat på miljoavloppet.se vilket jag gillade med deras "stuga" som man kan ställa ut.
Dock är det inga problem att gräva ner något heller.
Hur har ni som äger minireningsverk löst allt? vilka märken/leverantörer rekommenderar ni?
Vi bor i Uppsala så företaget får gärna finnas i närheten.
Alla tips mottages!!!!
(Vet att det redan finns trådar om detta men dom är ett par år gamla så tyckte det var bättre att skapa en ny)
Vi köpte för några år sedan ett hus som ligger på en av kommunens vattentäkter (hög skyddsklassning)
Avloppslösningen idag är en sluten tank men med två barn och två vuxna i hushållet så fyller man den slutna tanken fort och avgiften för tömning ser ut att öka från år till år.
Jag har börjat kika lite på att skaffa ett minireningsverk men detta är ju en djungel av olika varianter.
Tanken är att man installerar minireningverket efter tankarna jag har idag så man kan använda dessa till slam.
Har bland annat tittat på miljoavloppet.se vilket jag gillade med deras "stuga" som man kan ställa ut.
Dock är det inga problem att gräva ner något heller.
Hur har ni som äger minireningsverk löst allt? vilka märken/leverantörer rekommenderar ni?
Vi bor i Uppsala så företaget får gärna finnas i närheten.
Alla tips mottages!!!!
(Vet att det redan finns trådar om detta men dom är ett par år gamla så tyckte det var bättre att skapa en ny)
Jag har ett WehoPuts för fritidshuset och det har fungerat riktigt bra.
http://www.avloppscenter.se/sv/vara-produkter/reningsverk/reningsverk-ett-hushall/wehoputs-5.html
http://www.avloppscenter.se/sv/vara-produkter/reningsverk/reningsverk-ett-hushall/wehoputs-5.html
Först hade jag den rätt nära i en liten träddunge och hade grävt en ca. 1m3 dräneringsgrop men det blev rätt blött så jag har flyttat den längre bort med sand och jord och planterat vass och gräs...PatrikL skrev:
Kontrollera med kommunen, de kommer att ha kraftiga åsikter om vad du installerar. Kolla upp deras krav och leta först sedan efter ett lämpligt verk. Det är mycket möjligt att du kan behöva ett reningsverk som bara lämnar ren H2O ut, dvs med osmos-filter i slutsteget.
Finns detta alltså? som lämnar rent vatten? (gäller ändå 50m regeln för dricksvattenbrunnar?) Vilken/vilka anläggningar pratar vi om då?pacman42 skrev:
Jag har kontakt med kommunen och fick till svar att dom inte har något att påpeka så länge verket uppfyller CE-märkning enligt standard samt att test resultaten från märkningen kan redovisas.
Jag måste anmäla och skicka in papper på reningsverket innan jag fick OK på bygganmälan. Pappren (någon typ testrapport) fick jag från säljaren av reningsverket.pacman42 skrev:
Ja det finns anläggningar som ger rent vatten. Jag har sett en säljare av Bagas reningsverk dricka vattnet som rinner ut från dessa. Även utan osmos så är vattnet mycket rent, men med osmos så finns bara H2O kvar. Jag har dock ingen uppfattning om huruvida Baga är bättre än andra tillverkare.PatrikL skrev:Finns detta alltså? som lämnar rent vatten? (gäller ändå 50m regeln för dricksvattenbrunnar?) Vilken/vilka anläggningar pratar vi om då?
Jag har kontakt med kommunen och fick till svar att dom inte har något att påpeka så länge verket uppfyller CE-märkning enligt standard samt att test resultaten från märkningen kan redovisas.
För min del så räcker det dock inte med rent H2O då kommunen skall bygga ut sitt avloppsnät i vårt område så tvingas vi in i detta. Men det är en annan historia...
Det var som tusan, dock så gäller väl säkert 50m regeln iaf. Men helt klart trevligt att veta att det finns.pacman42 skrev:Ja det finns anläggningar som ger rent vatten. Jag har sett en säljare av Bagas reningsverk dricka vattnet som rinner ut från dessa. Även utan osmos så är vattnet mycket rent, men med osmos så finns bara H2O kvar. Jag har dock ingen uppfattning om huruvida Baga är bättre än andra tillverkare.
För min del så räcker det dock inte med rent H2O då kommunen skall bygga ut sitt avloppsnät i vårt område så tvingas vi in i detta. Men det är en annan historia...
Ska undersöka det lite närmare.
Definitionen av rent skiljer ju en del beroende på vem som säger det. Normalt sett så skulle jag nog kunna tänka mig att dricka vattnet från vårt gamla reningsverk också, även om jag skulle föredra annat vatten...anders07 skrev:
...men exempelvis medicinrester får man inte bort fullt ut med konventionella reningsmetoder och det är inte något som man inte gärna vill ha ned i grundvattnet...
Nä, det är klart... Mitt rinner ju ut i Ålands Hav så det lär inte bli i grundvattnet men jag har som sagt planterat lite gräs och vass för att försöka rena ytterligare lite...pacman42 skrev:Definitionen av rent skiljer ju en del beroende på vem som säger det. Normalt sett så skulle jag nog kunna tänka mig att dricka vattnet från vårt gamla reningsverk också, även om jag skulle föredra annat vatten...
...men exempelvis medicinrester får man inte bort fullt ut med konventionella reningsmetoder och det är inte något som man inte gärna vill ha ned i grundvattnet...
Det är ju därför som det är rätt lustigt att vi som bor kustnära blir påtvingade kommunalt VA, trots att vi inte släpper ut några gödningsämnen alls, medan de som inte bor kustnära får släppa ut både gödningsämnen och läkemedel vilka riskerar att förorena grundvattnet...anders07 skrev:
Och som jag bor så släpper djurhållningen ut mångdubbelt mer gödning i havet än vad människorna skulle göra ens med orenade avlopp, men ändå så är det övergödningen av haven som används som argument mot att man skall få ha en egen avloppsanläggning. Denna typ av regler utgår från förutsättningarna i städernas utkanter, inte för oss som bor på landet. Det kostar samhället mycket mer än vad det ger i nytta tillbaka. Sedan vet jag dessutom att det kommunala avloppsverket regelbundet bräddar över vid regn rakt ut i älven, vilket gör att tom gamla trekammarbrunnar i praktiken renar avloppet bättre innan skitvattnet når havet...
sant!anders07 skrev:
Jag har kört fast känner jag, vet inte var jag ska börja riktigt..
Jag har letat fram via brunnsarkivet några potentiella utsläppspunkter, dock så ligger dessa på en mark som Uppsala Akademiförvaltning äger och vad jag hört (har inte pratat med dom än) så kan dom vara lite svåra när det gäller avlopp.
Annars så finns en utsläppspunkt som dom provgrävde när dom byggde huset, dock ligger den ca 300m från befintliga tankar så då måste vattnet pumpas dit vilket jag misstänker att röret/slangen måste grävas ner en bit vilket också blir svårt då det är berg i vägen.
Blir tokig vill komma igång men vet inte var jag ska starta...
är lite sugen på att be avloppscenter.se att köra hela balunsen med ansökan etc. dock är jag rädd att det istället ska göra så det drar i väg i kostnad. (även om jag tycker det är ok att lägga en slant)
Jag har inget emot att "jobba" lite själv men kanske bara dumt när man inte är så insatt i allt vad man behöver etc.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Vilket Luft-Vatten Värmesystem ska jag välja ?
Värmepumpar -
Vilket tätskikt/ytskikskall man ha på betong - takterass ovanpå garage
Altan & Uteplats -
Regla väggar och golv - vilket först?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilket cc-avstånd har min duschblandare?
Badrum -
Minireningsverk - vilket väljer man?
Vatten & Avlopp