Det känns som en djungel.

Enskilt avlopp, hög skyddsnivå och ett minireningsverk eller liknande måste anläggas. Har kikat på lite olika alternativ och blir bara mer och mer osäker. Alla företag talar givetvis för sin produkt. För mig känns det svårt att sålla.

Ni som har eget avlopp med godkänd lösning. Skulle ni vilja berätta om vad ni valt och hur det fungerar.

* Fördelar och nackdelar. Är ni nöjda?

* Skulle ni valt samma lösning om ni fick välja idag? Om inte - vad hade ni valt istället.

* Hur ofta slamtömmer ni (hur många personer i familjen)?

* Känner ni att reningsverket "räcker till"? (Frågar för läste ngn tråd där de fick "hushålla" då de hade gäster.)

* Luktar det från reningsverket?

* Vad kostar ert serviceavtal? Flockningsmedel?

Aktörer som jag funderar lite över är:

Alnarp
Baga Easy
BioCleaner
BioKube
Biovac

Har ni några synpunkter / erfarenheter vad gäller dessa?

Det finns säkert fler aktörer och jag tar tacksamt emot tips gällande andra.

Jag har inte kollat priser mm så om någon har gjort en research tidigare och har koll på prisläget får ni gärna tipsa. Tänker på om något är betydligt mycket dyrare eller billigare. Behöver inte ha exakta prisangivelser.

FRÅGA OM BIODIKE:

Finns här någon som har ett s k biodike efter installationen? Hur tycker ni det fungerar? Är det olämpligt att anlägga ett sådant i direkt anslutning till bostaden? Menar ... luktar det från biodiket, drar det till sig "flygfän" dvs mygg och annat?

Jag hoppas det finns någon som har lust att svara på min tråd. Tack på förhand!!

Har Baga med biomodul i fritidshus. Hoppas jag får svara ändå även om det inte avser permanent vardaglig användning...

* Fördelar och nackdelar. Är ni nöjda?
Fördel tar mycket liten plats. Nackdel Dyrt! Kostade 190' installerat och klart.

* Skulle ni valt samma lösning om ni fick välja idag? Om inte - vad hade ni valt istället.
Hade nog siktat på markbädd istället för sista biomodulen. Den är dyr och adderar två pumpar till systemet. Hos Baga är åtminstone spridarpumpen en budgetvariant från Hung pump i Taiwan.

* Hur ofta slamtömmer ni (hur många personer i familjen)?
4 pers 1ggr per år vilket är helt onödigt med fritidshus men det verkar vara en sak som kommunerna stipulerar villkor för. Är det väldigt sällan använt så tror jag t o m att det kan vara en nackdel att tömma ofta.

* Känner ni att reningsverket "räcker till"? (Frågar för läste ngn tråd där de fick "hushålla" då de hade gäster.)
Har inte kollat. Händer nästan aldrig.

* Luktar det från reningsverket?
Ja tyvärr ganska mycket, trots att det avluftas enligt tillverkarens anvisningar.

* Vad kostar ert serviceavtal? Flockningsmedel?
Har inget serviceavtal. Inte fyllt på än.

[/QUOTE]

Finns en (rätt gammal tråd som jag själv skrivit i om Baga
https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/146587-baga-easy-erfarenhet.html

Har du kollat på Fann Biobädd 5 CE?
Jag bor också i ett område med hög skyddsnivå.
Fördelar: Tar liten plats, inga pumpar, kan läggas även där det är dåliga markförhållanden.
Nackdelar: Fläkt, doseringsutrustning för flockningsmedel.
Vad det gäller flockningsmedel tror jag det är svårt att hitta ett bra alternativ. Fosforfälla i mark måste också underhållas. Fläkten låter lite grann, men.det går att välja fritt när den ska köras bara det blir totalt 4 h per dygn.
Jag upplever inga problem med lukt från systemet.
Ska slamtömmas en gång om året. Slamavskiljaren är på 4 m3. Anläggningen räcker för ett hushåll med 5 PE.
Det finns serviceavtal att teckna. Priset beror på förbrukning av flockningsmedel. Har för mig att det kostar mig 2300:-/år för tre personer. Doseringen behöver bara ändras om antalet boende ändras mer än en månad.
Totalt kostade installationen mig 160 tusen inkl allt markarbete och efter ROT-avdrag för manuellt arbete.
Jag har haft anläggningen i drift i snart ett halvår och är nöjd. Fann har varit bra att göra med när jag haft frågor.
Efter första provtagningen när anläggningen varit i drift en månad låg alla värden för fosfor, kväve, COD och BOD under gränsvärdena.

Vi kommer att köpa ecobox. Precis som du själv har jag kollat runt bland olika märken. Det jag har kommit fram till är att de flesta minireningsverken kostat mellan 70-80000 kr och att man får räkna med löpande kostnader om ca 4000 kr per år (serviceavtal, flockningsmedel, tömning etc)

Vi har sedan några år ett verk från Topas på landstället. Det servar 7-8 hushåll men finns förstås i mindre storlekar också, principen är samma.

Eftersom flera av fastigheterna är sommarboende så finns kapacitet i överflöd. På det hela taget verkar allt fungera bra, men installationen har varit behäftad med vissa barnsjukdomar ( tex att väggarna delaminerade och behövde fixas). Topas verkar dock ha rätt inställning till dessa problem så det har löst sig utan kostnad och tjafs. Servicen som utför av ett annat företag verkar också fungera bra.

En svag lukt finns men inget som stör ( har verket i tomtgräns och delar av installationen på tomten). Flockmedel köps separat från serviceavtalet och vi byter dunkar själva.

Redigerat:
Hej,
Har ett Uponor mrv sedan 2007 som har fungerat felfritt! Uponor är ju ett stort företag med resurser bakom sig varför jag valde detta verk. Drift kostnad Kem ca 1500 kr/år, service ca 2000 /år, slamtömning ca 1200 kr/år Totalt 4700 kr/år. Jag är nöjd : )

Alnarp - lite obeprövad - om man vill inte ha avlopp som hobby låt bli! Anvädner kalk/polonite vilket är ointressant pga den höga energiåtgången i framtagningen av materialet, dessutom härstammar materialet från bergsbrytning.
Baga Easy - Intressant verk då det är en hybrid med kemfällning i slamavskiljaren och bädd efteråt. Bädden lär hålla länge pga det tuna utgående avloppsvattnet ut i bädden. Bäddens funktion är redukt BOD, kväve och bakt.
BioCleaner - ok mrv
BioKube - ok mrv
Biovac- bra mrv. Norskt verk och i Norge är kraven hårdare. Har funnits länge och är ett väletablerat seriöst företag.

Köp en godkänd trekammarbrunn 4m2 (om ni redan har det kan ni skippa detta) + kemfällningsenhet / doserpump (bör finnas för runt 5´+ ev tät markbädd (om inte infiltration är godkänt: detta bör bli billigast o det som minst kan strula.
Jag köpte för att uppnå hög skyddsnivå;
beg Baga Easy minireningsverk 10´ + hemkörning 1´
Tät markbädd enl. Fann beg In-drän moduler 4´ poolduk EPDM gummi giftfri ny 3´ EU grus 3`
110mm rör kopplingar etc 3´
Hyra minigrävare 4ton inkl diesel 6´ (grävde själv)
totalt ca 30.000:-
Lukt uppstod o löste det genom att sätta 45graders böj o liten förlängning så att inloppet hamna strax under lägsta ytnivå i brunnen = ingen lukt
Vattnet efter brunnen luktar inte.
Berätta gärna vad ni har för avlopp idag speciellt vilken brunn

• Gilla
Strulputten
  • Laddar…
Bra jobbat BeGe. Tycker du valde en jätte bra lösning! Är lite fundersam på beg In-drän moduler - hur fräscha var dem? : )

Din rörlösning med 45 böjen där - du har väl inte stoppar luftflödet mellan slamavskiljarens inlopp och avloppsventilationen på huset? Eller? Om du har det finns risken att bädden inte får tillräcklig drag/luft och därmed blir syresättning för liten vilket ökar risken för att bädden kleggar igen. Det blir liksom ingen bra bakterietillväxt i modulerna.

markfixaren skrev:
Bra jobbat BeGe. Tycker du valde en jätte bra lösning! Är lite fundersam på beg In-drän moduler - hur fräscha var dem? : )

Din rörlösning med 45 böjen där - du har väl inte stoppar luftflödet mellan slamavskiljarens inlopp och avloppsventilationen på huset? Eller? Om du har det finns risken att bädden inte får tillräcklig drag/luft och därmed blir syresättning för liten vilket ökar risken för att bädden kleggar igen. Det blir liksom ingen bra bakterietillväxt i modulerna.
I Bagan sitter ju pumpbrunn så vattnet pumpas ut över in-drän modulerna o bädden har luftventiler kopplade på dräneringsrören så bädden för syretillförsel
Modulerna var nedgrävda men aldrig "använd" men det är väl bara till o rengöra isf
Fann in-drän markbädd var enkel o billig att göra litet grävdjup o 5x5m storlek= extra+

edit: jag har inget serviceavtal öht, installerat i somras

Redigerat:
Det låter lugnt med luften BeGe. Antar att din bädd ligger ganska ytligt i förhållande till bef marknivå eftersom du pumpar. Ytliga bäddar är en stor fördel då de får mer luft (genom jorden) samt att de ej riskerar hamna i grundvattnet.Även pumpning är bra för bädden då man får ut avloppet i hela bädden guaranterat. Jag gillar också att jojbba med In-drän - designen bred och grunt schakt är bra, blir lättare att få utlopp, hoppa ner i gropen osv, helt enkelt smidiga att lägga!

BML - tillbaks till din fråga, jag hade lyssnat på BeGE. Enkelt och billig drift får du med kemfällning till 4 kbm slamavskiljare (gärna inomhus) och sedan efterföljande bädd med moduler, typ In-drän. Bädden lär ha en lpnglivslängd då den är fosforavlastad samt att kemfällning gör att avloppet som går ut i bädden innehåller mindre partiklar = mindre risk för att bädden igensätts. Denna typ av lösnning är mer robust än MRV. MRV tycker jag blir aktuellt om man har svåra markförhållanden eller kanske om det finns vattenbrunnar nära och man behöver en tät lösning med ett kontrollerat punktutsläpp. Angående risk för lukt finns alltid lite risk för det ibland, men lägg inte grejerna vid uteplatsen om du kan undvika det. Gärna minst 15 meter från bostadshuset om det går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.