Jag ska göra lite rördragningar i källaren. Bl.a. tänkte jag koppla in en frostsäker utkastare för varmvatten utomhus.
Då det är utomhus kommer den ledning som går till detta uttag ha stillastående vatten i sig halva året. Detta känns ju inte så bra, särskilt inte till varmvattenledning med risk för legionella. För att lösa detta skulle jag vilja ha en T-kulventil som ser ut så här:
Och fungerar så här:
När det är dags att stänga av utevattnet på hösten kan jag med rätt fall på ledningarna först tömma röret från 1 när kranen dras till avstängt läge. Sedan vidare till vinterläget.
Första problemet med detta är att jag inte hittar någon T-ventil som har just dessa lägen. Det ser jag dock som ett mindre problem då jag bör kunna lyfta på kranen och på så sätt modifiera stop-positionen(?)
Det andra och större problemet är att de T-kulventiler jag hittat inte är avzinkningshärdade vilket gör att jag inte får använda dem till kommunalt vatten.
Vet någon om en kulventil som liknar ovan och är avzinkningshärdad?
Om inte, hur löser man detta annars på bästa sätt?
Då det är utomhus kommer den ledning som går till detta uttag ha stillastående vatten i sig halva året. Detta känns ju inte så bra, särskilt inte till varmvattenledning med risk för legionella. För att lösa detta skulle jag vilja ha en T-kulventil som ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och fungerar så här:
När det är dags att stänga av utevattnet på hösten kan jag med rätt fall på ledningarna först tömma röret från 1 när kranen dras till avstängt läge. Sedan vidare till vinterläget.
Första problemet med detta är att jag inte hittar någon T-ventil som har just dessa lägen. Det ser jag dock som ett mindre problem då jag bör kunna lyfta på kranen och på så sätt modifiera stop-positionen(?)
Det andra och större problemet är att de T-kulventiler jag hittat inte är avzinkningshärdade vilket gör att jag inte får använda dem till kommunalt vatten.
Vet någon om en kulventil som liknar ovan och är avzinkningshärdad?
Om inte, hur löser man detta annars på bästa sätt?
Medlem
· Blekinge
· 10 480 inlägg
Med din lösning skulle du ju spola toaletten med varmvatten.
Kan du inte tömma röret till utkastaren genom utkastare? Dvs stäng av så nära pannan som möjligt och låt vattnet rinna ut.
Jag skulle inte vara så orolig för legionella. Om du vid start sommar kör hett vatten från pannan så blir det rent.
Kan du inte tömma röret till utkastaren genom utkastare? Dvs stäng av så nära pannan som möjligt och låt vattnet rinna ut.
Jag skulle inte vara så orolig för legionella. Om du vid start sommar kör hett vatten från pannan så blir det rent.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 891 inlägg
Varmvattnet har väl först gått genom beredaren som bör hålla 60 grader och dödar legionella.
Sedan kommer vattnet i röret att hålla källartemperatur och den är inte gynnsam för tillväxt.
Ska du ha en dusch ute så får du kontrollerat spola bort några liter.
Jag tror det där är ett ickeproblem.
Protte
Sedan kommer vattnet i röret att hålla källartemperatur och den är inte gynnsam för tillväxt.
Ska du ha en dusch ute så får du kontrollerat spola bort några liter.
Jag tror det där är ett ickeproblem.
Protte
Aj, skrev fel. Höll på med en annan ritning också samtidigt. Dusch inomhus ska det stå
Jo, det är riktigt, tömningen av vattnet kanske jag skulle kunna få till på det sättet. På bilder är dock bakre delen riktad nedåt på utomhus-utkastare, se nedan. Men den bör väl kanske gå att vrida om så den pekar uppåt istället(?)
Det jag främst vill undvika med T-kulventilen är alltså avstickaren som konstant kommer vara anslutet till vintersystemet:
Lila symboliserar halvvarmt stillastående vatten.
Grönt symboliserar endast stillastående.
Jo, det är riktigt, tömningen av vattnet kanske jag skulle kunna få till på det sättet. På bilder är dock bakre delen riktad nedåt på utomhus-utkastare, se nedan. Men den bör väl kanske gå att vrida om så den pekar uppåt istället(?)
Det jag främst vill undvika med T-kulventilen är alltså avstickaren som konstant kommer vara anslutet till vintersystemet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lila symboliserar halvvarmt stillastående vatten.
Grönt symboliserar endast stillastående.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 891 inlägg
Vatten har liten expansion/kompression pga tryckförändringar, oerhört lite vatten kommer att gå in och ut ur lila röret vid typ start/stopp på pumpen eller tryckvariation på kommunala vattnet.
För utkastarens del tillför inte ventilen något, samma sorts vatten och samma temperatur.
Protte
För utkastarens del tillför inte ventilen något, samma sorts vatten och samma temperatur.
Protte
Liknande trådar
-
Hur fixar jag lerjord med stillastående vatten
Gräsmatta -
Stillastående vatten
Vatten & Avlopp -
Kan vatten bli stillastående i dräneringsrör eller är det fel då?
Vatten & Avlopp -
Stillastående vatten i rörstump ej tillåtet?
Vatten & Avlopp -
Stillastående vatten i bergsficka under grunden till huset?
Grund & Markarbeten