Har i dagsläget en bahco minimaster ovanför spisen, välskött men ger ingen vidare effekt. Den är ju nu 30 år gammal och jag går i tankar om att byta. Sett att de finns en del utbytesaggregat, några med erfarenhet av ett utbyte och tips på vilken man ska satsa på. Någon form av AC el frikyla vore en bra egenskap.

Sedan om det är någon som kombinerar tex vanlig fönsterventilation eller tilluftsventiler med sitt FTX system? huset planlösning är omgjord sedan ventilationen sattes in, så i daxläget har jag tilluft i 1 av 3 sovrum. Att dra om ( vilket behövs isf) tilluftsrören känns jobbigt då delvis nya rel nya trägolv måste tas upp osv.
 
ompalompas skrev:
Sedan om det är någon som kombinerar tex vanlig fönsterventilation eller tilluftsventiler med sitt FTX system?
Nja, det har jag inte hört talas om tidigare, ett FTXsystem med friskluftsventiler. FTX förutsätter att huset är någorlunda tätt för att kunna upnå en bra balans mellan Från-/Tilluft..Fönsterventilerna måste vara från när huset byggdes? Det ändå jag kan tänka mig är att man skulle kunna ha en öppningsbar tilluftsventil i samband med t ex en spiskasett för att inte få baksug i skorstenen i ögonblicket när man tänder brasan...

När är huset byggt och när installerades FTXen? Vilen typ av FTX har du, korsvärmeväxlare eller roterande?
 
Kanske var lite otydlig i frågan, de finns inga fönsterventiler idag utan en bahco minimaster acc. Det jag var nyfiken på var om det skulle kunna gå att få balans med en FTX kombinerat med fönsterventiler.Problemet är att husets planlösning är helt omgjord, dock har man ej tagit hänsyn till ventilationen. så sovrum har flyttats upp en våning där det finns tilluft i 1 av 3 sovrum, ska jag få tilluft på ett bra sätt så måste jag ta upp golvet och göra om rördragningen, vet inte om det är något man ska ge sig in på att göra själv, dvs förlänga och ändra om tilluft utan hjälp av fackman?Huset är byggt 82, ventilationen är lika gammal,det är inte direkt injusterat heller kan jag tro och värmeåtergivningen fungerar knappast. frånluften är det heller inget ös på.
 
ompalompas skrev:
Kanske var lite otydlig i frågan, de finns inga fönsterventiler idag utan en bahco minimaster acc. Det jag var nyfiken på var om det skulle kunna gå att få balans med en FTX kombinerat med fönsterventiler.Problemet är att husets planlösning är helt omgjord, dock har man ej tagit hänsyn till ventilationen. så sovrum har flyttats upp en våning där det finns tilluft i 1 av 3 sovrum, ska jag få tilluft på ett bra sätt så måste jag ta upp golvet och göra om rördragningen, vet inte om det är något man ska ge sig in på att göra själv, dvs förlänga och ändra om tilluft utan hjälp av fackman?Huset är byggt 82, ventilationen är lika gammal,det är inte direkt injusterat heller kan jag tro och värmeåtergivningen fungerar knappast. frånluften är det heller inget ös på.
Går ej att kombinera FTX med extra ventiler om du vill det ska fungera effektivt...
 
Du kanske kan be en fackman att räkna och dimensionera om ditt nuvarande system, ge förslag på nya placeringar av Tilluftsdon ev komplettera med lika många frånluft. Du kan säkert betala en fast kostnad för nya ventilationsritningar, mellan tummen och pek kostar säkert ett par tusen, så kan du utgå ifrån ritningarna och fundera vidare vad du kan göra själv. Vårt hus är (om det är till någon hjälp) utrustat med 5 tilluft + 7 frånluft på 2+2 "huvudstammar".

Har du rengjort ventilationskanalerna på ditt befintliga ventsystem, det kan göra stor skillnad? lyft bort framförallt frånluftsdonen o kika upp med mobilkameran (filma) med lampan aktiverad så ser du om det behöver göras rent, köp då en ny toaborste o dammsug upp i kanalen.

Har du förresten spanat/googlat på utebytes aggregat för ditt gamla bahco minimaster? Det finns nog en hel del alternativ där ute
 
Redigerat:
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Det finns massor med ersättare till Minimaster som är moderna och tysta. Och som dessutom finns med snygga spiskåpor.

Att konvertera ett hus byggt med FTX till självdrag känns helt baklänges. Du kommer att få en avsevärt försämrad luftkvalitet. Stäng av fläkten i bilen när du kör så får du känna hur "mysigt" det blir efter en stund. Därutöver kan du få skador i huset pga en större fuktbelastning på väggkonstruktion och tak.

Självdrag bygger på principen att du har en "pump" i huset som driver ut luft, oftast i form av en panna (tex olja eller ved) som vid förbränningen suger in luft i huset och skapar ett sug i murstocken. Utan denna pump så fungerar självdragsprincipen inte speciellt bra under den tid det är viktigast att ha fungerande ventilation, dvs under eldningssäsongen (=höst-vinter-vår). Under sommare står ju fönstren mer eller mindre öppna i alla fall.
 
  • Gilla
fredrikru och 1 till
  • Laddar…
Hur går du vidare? Komplettera befintligt FTX?
 
Consensus skrev:
Det finns massor med ersättare till Minimaster som är moderna och tysta. Och som dessutom finns med snygga spiskåpor.

Att konvertera ett hus byggt med FTX till självdrag känns helt baklänges. Du kommer att få en avsevärt försämrad luftkvalitet. Stäng av fläkten i bilen när du kör så får du känna hur "mysigt" det blir efter en stund. Därutöver kan du få skador i huset pga en större fuktbelastning på väggkonstruktion och tak.

.
Såg i annan tråd att du också är i bytestankar från en minimaster. Finns som sagt en hel del utbytes, har du fastnat för någon speciell, vilka har du jämfört? tanken var aldrig att konvertera, såg dock en enkel väg istället för att öppna upp golv och dra om rör som jag vill till att komplettera med fönsterventiler, insåg lika snabbt efter era svar att de inte var någon bra idé :). Hade ju varit fint med ett aggregat som kan någorlunda kall luft på sommaren också.
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Hur går du vidare? Komplettera befintligt FTX?
Hej och tack för att ni tar er tid, har renoverat barnrummen så har haft rejält stökigt men ser snart slutet av de projektet.

att sätta in fönsterventiler har jag skrotat. har dock hittat igen ritningar på systemet som jag hade tänkt att skanna in här, så fort jag fått in barnen i sina rum igen. har mätt och kommit fram till att tilluften i arbetsrummet hamnar innanför kryputrymmet på övervåningen, (ej någon vind utan luckor man kan öppna till en krypgång på vardera sida huset) ska förklara detta när ritningen kommer. detta består av spånskivor som man skulle kunna såga upp och sätta en T-koppling istället för en nedåtböj ner till arbetsrummet som det är idag. om man nu skulle kunna bygga på ett tillluftsrör bara sådär. isåfall är den delen löst. men ska som sagt upp med ritningen i helgen så hoppas jag att ni som har lite erfarenhet tycker till.
 
ompalompas skrev:
Såg i annan tråd att du också är i bytestankar från en minimaster. Finns som sagt en hel del utbytes, har du fastnat för någon speciell, vilka har du jämfört? tanken var aldrig att konvertera, såg dock en enkel väg istället för att öppna upp golv och dra om rör som jag vill till att komplettera med fönsterventiler, insåg lika snabbt efter era svar att de inte var någon bra idé :). Hade ju varit fint med ett aggregat som kan någorlunda kall luft på sommaren också.
Jag monterade bort min Minimaster ACC från 1981 när jag byggde om köket 2008. ACC:n fungerade, men behövde kärlek i form av en genomgång (avfrostningen gick åter runt). Reservdelar var inte lätta att hitta och spiskåpan var minst sagt brunful.

Jag satte in en Fläktwoods RDKR. Fungerar bra men inte perfekt. Återvinner lite väl mycket fukt i kallt väder, vilket är ett aber för många aggregat med roterande värmeväxlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.