Hej! är det någon som har erfarenhet kring mini ventilationerna som finns på marknaden? Mitsubishi Electric VL-100 och FRESH FLOW FDX eller andra liknande system?
Vi bor i ett timmerhus, i sovrummet har vi idag bara vanliga tillufts kanaler, finns dock ingen frånluft i rummet, utan närmast är badrummet som är en bit bort, som har mekanisk frånluft som går konstant. men jag upplever att det inte räcker till.
Sommartid sover vi med öppet fönster, dock stör jag mig mer och mer på trafiken (vårt hus ligger nära en väg) Så önskvärt skulle vara att stänga fönstren men ändå få fräsch och utbytt luft.

De trådar som finns om de två system ovan är ganska gamla, kan ju ha hänt en del sedan dess.

Någon som installerat något som är nöjd?

Mvh Fredrik
 
Sovrum ska INTE ha frånluft, bara tilluft. Frånluften hanteras av kök och badrum.
 
E Edlunn skrev:
Sovrum ska INTE ha frånluft, bara tilluft. Frånluften hanteras av kök och badrum.
Hej! Det stämmer. Men Vi har tex i två av sovrummen frånluft via skorsten och tillluft i tillluftskanaler. alltså vårt hus har självdrag, Funkar kanonfint i dessa rum, alltid fräsch luft i dessa rum.

I nya hus så fattar jag att det är optimalt att bygga med frånluft bara från kök å badrum ,men det är ju inte alltid optimalt i äldre hus. Det är ju inte säker man får det luftbytet som behövs.
 
Hej! blev det nån fdx-ventilation eller annan lösning?
 
K
I vårt hus från 1974 så satte förra ägaren in en Mitsubishi Electric VL-100 i hallen/ovanför trappen ner till källaren. Nog tycker jag den funkar och ger lite fräschare luft, men den låter för jävligt. Och så är den kass på att behålla värmen, man märker direkt om man kör den på lite kallare dagar/nätter. För syftet som nog primärt var att lösa lite fuktig källare verkar det fungera, men som sagt med vissa nackdelar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.