Hej, har nu bott i ungefär 2 år i ett hus vi köpte där det är en gjutjärnsbrunn i tvättstugan.

Hade problem vid inflytt att den inte höll undan då tvättmaskinen tömde vattnet så fick öppna upp renspluggen och renspola. Iom detta så kände jag att det var mycket småspik osv där i samt även några större "metallpinnar" som var några cm långa och kanske 1 cm i diameter som jag plockade ut som jag inte har en aning om vad det var.

Tänkte inte på det först men börjar fundera nu om det var någonting som lagts dit för att göra så dom rostar istället för gjutjärnsbrunnen, kan det stämma eller var det bara gammalt skräp? Kändes bara så konstigt hur dom lyckats komma dit utan att någon märkt något.

Samtidigt har jag läst och vad jag förstått det så ska inte gjutjärn rosta men har även läst om folk som har haft problem med gjutjärnsbrunnar som tydligen rostat sönder så är lite osäker på vad som gäller.
 
Fram med magneten och bort med dom, samlar bara på sig skit och täpper till.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Fram med magneten och bort med dom, samlar bara på sig skit och täpper till.
Jo dom är redan borttagna, var bara fundersam om dom var där av en anledning eller inte.
 
namnbyte
En galen gissning, men hinder för att stoppa gnagare som tagit sig in genom vattenlåset?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Skulle väl kunna vara men ser inte riktigt hur det skulle lyckas komma in gnagare i rören till att börja med då det är ett stup rakt ner ut från huset för att komma på stadsavloppet.

Överallt annars är det ju ett slutet system i huset.
 
Råttor är mycket bra på att ta sig fram i avlopp. Och gjutjärn rostar absolut.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
F Figgeduni skrev:
Skulle väl kunna vara men ser inte riktigt hur det skulle lyckas komma in gnagare i rören till att börja med då det är ett stup rakt ner ut från huset för att komma på stadsavloppet.

Överallt annars är det ju ett slutet system i huset.
I perioder förra året, när jag knackade på vår avluftning till avloppet, kunde man höra gangare som fick snabba fötter. Detta är ett rör rakt uppåt från källaren och säkert 8 meter högt. Där de vill, tar de sig igenom och fram...dessvärre
 
  • Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
namnbyte namnbyte skrev:
En galen gissning, men hinder för att stoppa gnagare som tagit sig in genom vattenlåset?
Men lösa metalldelar är ju inget skydd mot möss eller råttor?
 
namnbyte
TRJBerg TRJBerg skrev:
Men lösa metalldelar är ju inget skydd mot möss eller råttor?
Jag har aldrig påstått att det fungerade, inte heller är det jag som lagt dit metallbitarna, men märkligare husfix har man stött på när folk försökt råda bot på något.. det var bara en teori :)
 
TRJBerg
namnbyte namnbyte skrev:
Jag har aldrig påstått att det fungerade, inte heller är det jag som lagt dit metallbitarna, men märkligare husfix har man stött på när folk försökt råda bot på något.. det var bara en teori :)
Jo så kan det vara förstås.
 
Ett rejält galler/rätt sil med en tegelsten på funkar bäst✌️
 
TRJBerg
Manganbangan Manganbangan skrev:
Ett rejält galler/rätt sil med en tegelsten på funkar bäst✌️
Misstänker att en 10-kilos vikt krävs för råttor.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Misstänker att en 10-kilos vikt krävs för råttor.
Beror nog på hur nära Ringhals man bor 😂
 
  • Haha
  • Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.