1 133 läst · 12 svar
1k läst
12 svar
Mindre metallpinnar i gjutjärnsbrunn?
Hej, har nu bott i ungefär 2 år i ett hus vi köpte där det är en gjutjärnsbrunn i tvättstugan.
Hade problem vid inflytt att den inte höll undan då tvättmaskinen tömde vattnet så fick öppna upp renspluggen och renspola. Iom detta så kände jag att det var mycket småspik osv där i samt även några större "metallpinnar" som var några cm långa och kanske 1 cm i diameter som jag plockade ut som jag inte har en aning om vad det var.
Tänkte inte på det först men börjar fundera nu om det var någonting som lagts dit för att göra så dom rostar istället för gjutjärnsbrunnen, kan det stämma eller var det bara gammalt skräp? Kändes bara så konstigt hur dom lyckats komma dit utan att någon märkt något.
Samtidigt har jag läst och vad jag förstått det så ska inte gjutjärn rosta men har även läst om folk som har haft problem med gjutjärnsbrunnar som tydligen rostat sönder så är lite osäker på vad som gäller.
Hade problem vid inflytt att den inte höll undan då tvättmaskinen tömde vattnet så fick öppna upp renspluggen och renspola. Iom detta så kände jag att det var mycket småspik osv där i samt även några större "metallpinnar" som var några cm långa och kanske 1 cm i diameter som jag plockade ut som jag inte har en aning om vad det var.
Tänkte inte på det först men börjar fundera nu om det var någonting som lagts dit för att göra så dom rostar istället för gjutjärnsbrunnen, kan det stämma eller var det bara gammalt skräp? Kändes bara så konstigt hur dom lyckats komma dit utan att någon märkt något.
Samtidigt har jag läst och vad jag förstått det så ska inte gjutjärn rosta men har även läst om folk som har haft problem med gjutjärnsbrunnar som tydligen rostat sönder så är lite osäker på vad som gäller.
Skulle väl kunna vara men ser inte riktigt hur det skulle lyckas komma in gnagare i rören till att börja med då det är ett stup rakt ner ut från huset för att komma på stadsavloppet.
Överallt annars är det ju ett slutet system i huset.
Överallt annars är det ju ett slutet system i huset.
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
Råttor är mycket bra på att ta sig fram i avlopp. Och gjutjärn rostar absolut.
I perioder förra året, när jag knackade på vår avluftning till avloppet, kunde man höra gangare som fick snabba fötter. Detta är ett rör rakt uppåt från källaren och säkert 8 meter högt. Där de vill, tar de sig igenom och fram...dessvärreF Figgeduni skrev:
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
Ett rejält galler/rätt sil med en tegelsten på funkar bäst✌️
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
Liknande trådar
-
Renovera mindre skada på fönster 90-tal
Fönster & Dörrar -
Flertal eluttag har slutat fungera efter mindre byggjobb
El -
Metallsvarv och mindre metallfräs köpes.
Köpes, Hyres & Bytes -
Hur byta till ett lite mindre fönster?
Fönster & Dörrar -
Sätta in en kattlucka i vanligt glas i ett mindre källarfönster
Fönster & Dörrar