Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Marjatta Lakso1 skrev:
Min kompis som äger 10% av min fastighet värd 5 miljoner, fick uppmaning att försvinna härifrån, han fick två dagar påsig.
Och vad skulle hända om han var kvar efter två dagar?
 
  • Gilla
Marjatta Lakso
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Sedan kommer frågan om denna ELIT grupp finns och vad de tar sig för. Min uppfattning är fortfarande att om de verkligen finns och om de verkligen anser sig ha rätt att avhysa boende i området som inte uppfyller deras krav på klasstillhörighet då är det bästa man kan göra att driva dem till vansinne med demonstrativa underklassfasoner som inte bryter mot någon lag eller kommunal ordningsstadga eller planebestämmelse. Att köra med en 1000-kronors skrotbil samtidigt som man i alla frågor betraktar sig och bilen som likvärdig med herrarna i deras vrålåk är ett bra sätt. Herrarna brukar bli så påtrampade att de mer eller mindre försvinner ned i jorden när man inte låter sig imponeras utan bara kallt konstaterar att "Det ser krångligt ut att byta vevlager i den där. Hur gjorde du det senast?".
Säkert finns det många andra liknande ömma punkter. "Mina hemodlade jordgubbar är minsann godare än det där ynkliga vinet som du betalar 1200 kronor flaskan för" eller någonting liknande.
Om den där gruppen verkligen finns och man inte helt enkelt bara gör som Staffans2000 föreslog (skit i det) utan man vill reta den på något sätt så ska man inte ge sig i slang med personerna i gruppen. Ge inte svar på tal utan strunta i dem när de pratar. Förslaget om "underklassfasoner" är dock bra. Skrotbilar, oklippta gräsmattor, oklippta häckar, många konstiga prylar på tomten, lite udda färgsättning på fasader (men här måste man vara lite försiktig så att man inte retar upp byggnadsnämnden), konstiga kläder, långt hår och långt skägg (för män), rakat huvud (för kvinnor), etc, är utmärkta sätt att visa att man är sin alldeles egen elit.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Jo,det var kanske inte det jag menade,mer att Östling utmålar dom förmögna som "genetiskt" bättre,vilket jag tycker är ännu en äcklig åsikt från den människan.
Och det ganska kan ge en fingervisning om hur pratet går i hans kretsar. Man beräknar ju exempelvis att Svenskt näringsliv är en av SD’s största bidragsgivare
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
"Man beräknar.." :rolleyes:

Var det igår i badtunnan ni gjorde det? :crysmile:

Edit: Ovanstående ska inte ses som ett försvar av Östling. Han verkar vara en riktig rövhatt. Men rätt ska vara rätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
H
K kortis skrev:
Så du tror att människor i solsidan flyttar för att fel människor flyttar in?:crysmile:
K kortis skrev:
Så du tror att människor i solsidan flyttar för att fel människor flyttar in?:crysmile:
Förmodligen inte, det är ju uppenbart. Men det är dessa människor som borde flytta.
 
  • Gilla
Marjatta Lakso och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om den där gruppen verkligen finns och man inte helt enkelt bara gör som Staffans2000 föreslog (skit i det) utan man vill reta den på något sätt så ska man inte ge sig i slang med personerna i gruppen. Ge inte svar på tal utan strunta i dem när de pratar. Förslaget om "underklassfasoner" är dock bra. Skrotbilar, oklippta gräsmattor, oklippta häckar, många konstiga prylar på tomten, lite udda färgsättning på fasader (men här måste man vara lite försiktig så att man inte retar upp byggnadsnämnden), konstiga kläder, långt hår och långt skägg (för män), rakat huvud (för kvinnor), etc, är utmärkta sätt att visa att man är sin alldeles egen elit.
"Underklassfasoner" Påminner mig om en gång på slutet av 80-talet när en kompis bodde ute i Länna. Han skulle börja studera och jag hade erbjudit mig att hjälpa honom med flytten eftersom jag ägde en 20 år gammel Ford Transit, modellen med det STORA skåpet och ful som stryk. Jag kom dit kvällen innan och jag hade precis parkerat på gatan så dök grannen i villan bredvid upp som gubben i lådan och sade att där kunde jag inte stå. Eftersom jag hade kontrollerat att det gick bra att stå där på förhand så utbröt en animerad diskussion där det snart stod klart att hans åsikt var att bara de som bodde där fick parkera där och att pöbeln gjorde bäst att hålla sig borta. Allt levererat med en stämma som Sigge Fürst i en 40-talsfilm. Eftersom jag tröttnat och ville gå in så föreslog jag att han kunde väl ringa polisen och låta dem avgöra saken och sedan gick jag in. När vi nästa dag flyttpackade och lastade bilen såg vi grannfamiljen packa sin bil och kompisen sade att nu blir det lugnt i en månad för nu åker de till sitt hus på Österlen. När vi nästan lastat klart fick jag en ide. Jag frågade kompisen om jag kunde åka och handla lite saker. Det var okej så jag försvann ett tag. När jag kom tillbaka så lastade vi klart och sedan dök jag över staketet och placerade ut det dussin rosa plastflamingos i naturlig storlek jag införskaffat på gräsmattan fullt synliga från gatan. Sen drog vi. Jag fick senare höra att när de kom tillbaka hade herrn i huset nästan fått en stroke när han fick se gräsmatteprydnaderna. Jag antar att han inte gillar rosa plastflamingos. De kanske är underklass.
 
  • Gilla
Marjatta Lakso och 3 till
  • Laddar…
Anonymiserad skrev:
Är detta lagligt i Sverige? Hets mot folkgrupp? Jag mår illa, efter att jag hörde detta:

Jag bor på ett gammalt sommarstuge-område i Stockholms skärgård och det har omvandlats alltmer till ett attraktivt villaområde.

Jag träffade häromdagen en granne på vägen och han berättade att de har bildat en ELIT-grupp på vårt villa- och sommarstuge-område. Syftet är att bli av med oönskade element/boende på området, som t ex min kompis som bor i gäststugan. Han sa till mig att "det räcker att du säger två ord till din kompis och sedan är du av med honom för gott, för vi vill inte ha folk här som inte passar in i området, som t ex din kompis som har haft två stroke och är glömsk". Gruppen samlar in tips från sina medlemmar, så att man får veta vilka fastighetsägare eller boende som bör övertalas att sälja och flytta. Sedan rivs de gamla sommarstugorna och exklusiva jättevillor byggs på deras tomter. Syftet med gruppen är att höja områdets status och därmed fastighetsvärdena/priserna. Jag protesterade: kompisen är en väldigt bra arbetare här. Han har dessutom bott hos mig i över 20 år. Han är inte straffad eller liknande och han är en ärlig och hjälpsam person. Får inte jag beställa själv vem som bor hos mig, han t o m äger 10% av fastigheten, pga att han har investerat pengar i den? De gamla och lytta, får de inte heller bo kvar? De som går med rollatorer och käppar?

Är det någon som känner till andra ELIT-grupper på andra villaområden? Är detta en ny företeelse? Det går inte att få insyn och jag vet inte exakt vilka av mina grannar som har anslutit sig till gruppen, men jag vet några som är med.

Ku Klux Klan? Kristallnatten? Bevara Sverige Svenskt?
Det här var ju värre än Gated-Communities konceptet.

Vidrigt.

"Han har haft två stroke och är glömsk?"
Skojar du?! Aldrig hört på maken. Därför förmodligen falskt men om inte:

Starta en motgrupp: "Vi som inte vill ha sociopater i området"

Men ha i åtanke att sociopater kan bli väldigt personliga. Det är ju förmodligen ett sådant exemplar av mänskligt avfall som startat gruppen till att börja med. Anledningen de går på din kompis över tyder på detta.
Det handlar ju inte om "skräp i området" eller "kriminella element" utan att hacka ner på svaga.
 
Redigerat:
  • Älska
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Fruktansvärt! Liknar nazi Tyskland. Det här är verkligen något för Kalla Fakta att granska.

Jag bor på ett gammalt sommarstuge-område i Stockholms skärgård och det har omvandlats alltmer till ett attraktivt villaområde.

Jag träffade häromdagen en granne på vägen och han berättade att de har bildat en ELIT-grupp på vårt villa- och sommarstuge-område. Syftet är att bli av med oönskade element/boende på området, som t ex min kompis som bor i gäststugan. Han sa till mig att "det räcker att du säger två ord till din kompis och sedan är du av med honom för gott, för vi vill inte ha folk här som inte passar in i området, som t ex din kompis som har haft två stroke och är glömsk". Gruppen samlar in tips från sina medlemmar, så att man får veta vilka fastighetsägare eller boende som bör övertalas att sälja och flytta. Sedan rivs de gamla sommarstugorna och exklusiva jättevillor byggs på deras tomter. Syftet med gruppen är att höja områdets status och därmed fastighetsvärdena/priserna. Jag protesterade: kompisen är en väldigt bra arbetare här. Han har dessutom bott hos mig i över 20 år. Han är inte straffad eller liknande och han är en ärlig och hjälpsam person. Får inte jag beställa själv vem som bor hos mig, han t o m äger 10% av fastigheten, pga att han har investerat pengar i den? De gamla och lytta, får de inte heller bo kvar? De som går med rollatorer och käppar?

Är det någon som känner till andra ELIT-grupper på andra villaområden? Är detta en ny företeelse? Det går inte att få insyn och jag vet inte exakt vilka av mina grannar som har anslutit sig till gruppen, men jag vet några som är med.

Ku Klux Klan? Kristallnatten? Bevara Sverige Svenskt?
[/QUOTE]
 
  • Gilla
  • Wow
Marjatta Lakso och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro om detta är sant eller inte.

(Har iofs bott på landsbygden i många år, men väldigt långt från dessa situationer.)
 
  • Gilla
Marjatta Lakso
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om bussarna ut på värmdö försvinner och ersätts av tunnelbana är jag övertygad priserna rasar. Bussfärden ut är det pensionärerna lever för. Bussen sållar också bort a-lagarna och knarkarna, de somnar på vägen ut och vaknar igen i bussdepån så de kommer aldrig ut på landet till elitarnas glädje. Alla som jobbar kör audi, lexus eller liknande övervärderad medelklassbil ut och behöver inte åka bussen.

Tunnelbanan erbjuder inte pensionärerna de fria vyerna, a-lagarna kommer skaka sig vakna hela resan ut. Övre-medelklassens välpolerade kavajnissar kommer inte kunna motivera sin Audi TT extrabil då familjerådet kommer fram till att med tunnelbana behövs bara en bil och de extra pengarna kan läggas på nya möbler. De kommer sitta där med bara en SUV-ifierad vanlig kombi med lite plastkrams kring skärmkanterna och känna sig trista.

Näe. Tunnelbanan är nog din välsignelse! Elitarna kommer ge upp. Fabriken i gurra vaknar ur sin törosasömn, Ut igen kommer de som emaljerar tronen i veckorna och greppar ringen och kör gustavsbergsbussen hemma i hemlighuset på fredagkvällen efter tre-stor-stark på den lokala pizzerian. Allt blir som förr.


Hahahhaha det har fanime bland det roligaste jag läst på länge.
 
  • Haha
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro om detta är sant eller inte.

(Har iofs bott på landsbygden i många år, men väldigt långt från dessa situationer.)

Första inlägget hade valuta. Kunde man gott tro på då det i mindre områden kan finnas någon eller några som har grepp om stället och sen får med sig andra att agga på tredje part.

Men vidare läsning tyder på att det är ett troll!
 
  • Gilla
  • Arg
Marjatta Lakso och 1 till
  • Laddar…
Kan tyvärr bekräfta att brevlådor används som statussymbol.

Hoppas Marjatta är på riktigt pga hade till 100% velat ha en sådan granne
 
  • Älska
Marjatta Lakso
  • Laddar…
richardtenggren
Hur kan en sak(brevlåda) för 1-2 kkr (baserat på märket TS-angett) agera statussymbol? :p Ett av kriterierna för en statussymbol måste väl ändå vara att den är dyr eller exklusiv?
Om man bor i en kartong blir ju perspektivet annorlunda men TS verkar enligt egen utsago bo i ett hus för 5 mille(?).

Precis beställt en ”status-låda” för 4 kkr, blir spännande att se om någon kollar snett av avund sen nu då ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Janjanjanjanjan och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ta der lugnt @heimlaga, ingen säger att kompisen ska bort. Elitgruppen finns inte och herr hinkis inte heller. Inte ens Marjetta och kompisen finns.
Det är en underhållande tråd, där folk driver med varann. Inte den första och inte heller den sista.
För mig börjar det ibland vara svårt att se skillnad på skämt och verklighet när det gäller sverige.
 
  • Gilla
  • Arg
Marjatta Lakso och 3 till
  • Laddar…
A
harry73 harry73 skrev:
Sorry, jag har svårt att tro på detta.
TS skrev även ett inlägg i en annan tråd som jag har svårt att tro på.
[länk]

Kan nya medlemmar inte börja med en vanlig fråga om vardagliga problem, så att de hinner bygga upp lite förtroende innan alla extrema historier kommer fram?

Hade en bekant som trodde att världen skulle gå under och att rymdvarelser skulle rädda honom och hans gelikar. Får lite samma vibbar här.
Vardagliga problem?
Förberedelserna inför hantverkarnas besök pågår långsamt: den gamla septi-tanken i källaren är snart söndersågad, den ser ut som "ett kinder-ägg", dock utan någon överraskning inuti. Det är inte heller någon läcker choklad på insidan av tanken, utan nåt annat. Ändå högtryckstvättade slamsugar-bilens förare tanken, som då exploderade och sprack med "KABOOM". Han kom ut snabbt från källaren, alldeles skärrad, men åtminstone inte täckt med "brun-utan-sol".
 
  • Arg
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.