Hej!
Tänkte dela med mig av mina (negativa) erfarenheter av elfirman SE & AH EL som finns i Falun/Borlänge.

2016 anlitade jag en totalentreprenör (TE) för renovering av mitt kök, hall, vardagsrum. TE anlitade i sin tur underleverantör (UE) som för elarbetena nämligen SE & AH EL. För att TE skulle kunna ge mig en exakt prisuppgift var elfirman här vid ett tillfälle och tog del av vilka arbeten jag ville ha utförda. Fick därefter en offert av TE för snickeri, vvs och el. Vi bestämde oss strax efteråt för att vi ville ta bort några saker från offerten, bl.a. installation av takspottar i köket. Bad då elektrikern göra en ny beräkning och skicka till TE. Både jag och TE fick trycka på åtskilliga gånger till elfirman för att få ett svar. Efter flera veckor fick vi en ny prisuppgift på elarbetena. Kontrakt tecknades med TE och arbetet sattes igång. Notera alltså att jag aldrig haft ett avtal med elfirman (UE). I offerten delades elarbetena upp i "Kök" resp. "tilläggsarbeten el" där sistnämnda var arbeten som avsåg hall (värmekabel).

Under arbetet valde vi dock att ta bort ytterligare några elinstallationer i köket och la istället till några andra. Det var småsaker i sammanhanget, några vägguttag, strömbrytare, ledspot armaturer i kök som togs bort (eftersom jag ordnade det på egen hand) och några småsaker som tillkom. Allt som allt kan man säga att kostnaden för det som togs bort jämnades ut med det som lades till. Arbetet flöt på bra, elektrikern var duktig och arbetet blev klart i tid.

När arbetet var klart mailade jag en utförlig dokumentation till ägaren för elfirman som skulle ombesörja att rätt uppgifter skickades till TE för fakturering. Detta var i september 2016. Jag bad i mailet att elfirman skulle ordna med detta skyndsamt så att jag kunde göra upp betalningen med TE. Ganska omgående kom en räkning från TE gällande snickeri och vvs. Den betalades. TE upplyste mig också om att elfirman brukade vara slö med att hantera fakturor och att jag nog kunde få vänta en del. Tiden gick och någon räkning för elarbetena kom inte.

2017 i december (drygt ett år senare) dyker det upp en räkning från TE gällande en del av elarbetena, det som avsåg "tilläggsarbeten el". TE hade skrivit i räkningen att "äntligen har elektrikern skickat fakturan på tilläggsarbetena". Fakturan på 11.000 kr betalades omgående och jag tänkte då att resterande arbeten dvs. elarbetena i köket skulle faktureras inom kort men inget hände.

2019 i oktober dyker det upp en ny faktura denna gång direkt från elfirman. Denna faktura är på nästan 40.000. Allt som allt var totalpriset på offerten som avtalet avsåg 24.000 +11.000 = 35.000 kr. I dec 2017 betalade jag de 11.000 som jag skrivit ovan.

• Jag kontaktade då omgående elfirman och upplyste honom om att vi aldrig haft ett avtal, utan mitt avtal har gällt med TE. Jag upplyste honom också om att om vi hade haft ett avtal så hade hans fordran varit preskriberad genom treårsregeln i preskriptionslagen. Jag bestred självklart fakturan skriftligen.
  • Frågade honom också hur han kunde få det till att jag skulle betala 40.000 kr till utöver de 11.000 kr jag redan betalat till TE, dvs. totalt 51.000 kr... Då påstod han att han aldrig fått dessa 11.000 kr från TE. Upplyste honom då igen om att det får han ta med TE då jag inte haft något avtal med någon annan. Meddelade att jag inte tänker betala till UE då det i praktiken skulle kunna innebära att TE kräver mig på motsvarande summa. UE lät meddela att han haft "jättedålig ordning på sina papper och privata problem".
  • Det framgick också att han menade att jag skulle betala för en massa saker som INTE blivit installerade. Han utgick nämligen från den ursprungliga offerten med bl.a. installation av takspottar i köket, dvs. det som jag tog bort!! Eftersom han inte trodde på mig bad jag honom att komma hit och inspektera om han kunde hitta några takspottar i mitt kök för jag har nämligen inte sett några sen renoveringen blev klar.
  • Därutöver sa jag att jag tyckte det var högst anmärkningsvärt att komma tre år efter att ett arbete avslutats och kräva kund på pengar. Jag hade ju direkt efter arbetet avslutats tryckt på och begärt att få göra upp om betalningen.
  • Eftersom UE uppenbarligen hade extremt dålig koll skickade jag i okt 2019 en redogörelse för vad som installerats och inte, vad jag betalat till TE. Jag sa att han gärna fick komma hem till mig och kontrollera. Jag lät meddela att utifrån de särskilda omständigheterna som råder i detta fall och som ett sätt att hitta en lösning som båda parter kunde känna sig nöjd med var jag villig att av de 24000 som återstod betala 15.000 kr men till TE. Dvs. UE fick skicka en faktura till TE som i sin tur skulle fakturera mig. Efter detta hörde jag ingenting. Fick inget svar alls från honom.
  • I mars 2020 dyker det upp en påminnelse. Nu är fakturan på 43.000 kr (påförd ränta). Jag bestred även den fakturan. Har ringt honom säkert 10 ggr, han svarar inte, skickat sms och mail vilka han läser men inte svarar på.
  • Idag dök det upp ännu ett kravbrev där han skriver att "då likvid eller förslag till uppgörelse inte erhållits kommer vi lämna ärendet vidare till inkasso".
Idag är jag glad att jag sparat alla mail sen renoveringen, alla sms, alla papper! Jag har genom banken bevis på att jag betalat de 11000 kr till TE.

Men jag blir också väldigt trött och förbannad av detta. Jag har försökt få till stånd en lösning men han vägrar svara. Så oerhört respektlöst! Ärendet drivs säkert inkasso och därefter ev. till tingsrätten.

Så, jag råder alla er i Falun/Borlänge-området att inte anlita denna firma.

Varför betalar du inte 24+11 och bestrider resten och somnar om?

Arbetet är utfört till belåtenhet, ni var överens om priset och det är dokumenterat.

MathiasS MathiasS skrev:
Varför betalar du inte 24+11 och bestrider resten och somnar om?

Arbetet är utfört till belåtenhet, ni var överens om priset och det är dokumenterat.
Det är jag beredd att göra om jag får en faktura från TE. Jag betalar inte UE. Jag har inget och har aldrig haft något avtal med UE. Med tanke på hur dålig koll han uppenbarligen har (och själv erkänt i oktober 2019) vill inte jag riskera att få ytterligare en faktura från TE om jag betalar UE nu. Då betalar jag ju dubbelt.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Man ska väl aldrig betala direkt till en UE utan endast till TE?

• Gilla
tergo
  • Laddar…
En liiiten varning. De ändringar du gjort efter att avtalet skrevs, kan det vara svårt att få rätt för. Även om du anser att det som går bort är ungefär lika mycket som det tillkommande, så är det ett ändringsarbete. Och man får nog räkna med att avdraget för det som går bort räknas efter en taxa, det tillkommande efter en annan taxa. Så är det ett uttag som går bort, så får du räkna med 20 - 30 kr avdrag, när samma uttag skall monteras på en annan plats, så blir det 200 - 500 tillkomande kostnad, för exakt samma uttag, i material. Om du har ett avtal om fast pris med ett företag, så har firman i princip rätt till sin vinst från uppdraget, även om du minskar omfattningen. Sedan kommer tillkommande arbeten efter en annan taxa. Så avdragen sätts till nettopris, tilläggen efter bruttopris.

S steffe79 skrev:
Det är jag beredd att göra om jag får en faktura från TE. Jag betalar inte UE. Jag har inget och har aldrig haft något avtal med UE. Med tanke på hur dålig koll han uppenbarligen har (och själv erkänt i oktober 2019) vill inte jag riskera att få ytterligare en faktura från TE om jag betalar UE nu. Då betalar jag ju dubbelt.
Ok, ja självklart, jag antog att fakturan du fått kom från din avtalspart. Så....

Bestrid UEs faktura i sin helhet, be att TE skickar en istället och bestrid ev överskjutande delar i den fakturan......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.