Inkommande matning är endast 2.5mm2, denna matar huvudcentral med 32 grupper samt en undercentral med ca 10 grupper.
Huvudsäkring 16A.

Idag är inkommande matningen skarvad på en fasad på närliggande byggnad, jag bedömer den till 4mm2 (kan vara 6mm2 också, har ej kunnat mäta) och sedan går den över till 2.5mm2 till min huvudcentral.

Ska byta central samt lägga ner ny matning, elektrikern tyckte 6mm2 från min central till skarvpunkten. Men är det inte bättre att gå direkt på 10mm2? I så fall är åtminstone halva sträckan till mätarskåpet ok enligt dagens regler. Jag väljer att inte byta hela sträckan till mätarskåper då jag i såfall måste gräva i en grusväg som ägs av samfälligheten. Så jag tänker att jag byter halva sträckan nu och kanske resten i framtiden om det behövs.

Nu till min fråga. Har jag inte haft lite tur med en sådan klen PEN-ledare? Den borde väl kunnat brinna av och då skulle det inte blivit roligt..
Har ni elektriker stött på en så klen inkommande matning som 2.5mm?

Trefassystemet gör att om du belastar fas L1 med 16 så blir strömmen i returledaren 16 A.
Om du sedan ökar belastningen i fas L2 till 16 A blir summan fortfarande 16 A i retur.
2,5 mm2 klarar normalt att belastas med 16 A kontinuerligt.

E Elvvsbygg skrev:
Trefassystemet gör att om du belastar fas L1 med 16 så blir strömmen i returledaren 16 A.
Om du sedan ökar belastningen i fas L2 till 16 A blir summan fortfarande 16 A i retur.
2,5 mm2 klarar normalt att belastas med 16 A kontinuerligt.
I Lågspänningsinstallationer har återledaren alltid samma area som fasledare.
I princip skulle krav gällande spänningsfall och felbortkoppling Klaras med 2,5 mm2 men det finns krav i standarder om minimikrav för huvudledningar om jag minns rätt. Det I sin tur beror nog på att man vill ha en viss flex för framtida förändringar antar jag.

Lägger man en 5g6 är det att jämföra med en 4G10, skillnaden är att med 10mm2 kan man säkra lite mer. Men 5g6 räcker mer än väl i dom allra flesta fall och den är lite lättare att hantera. prismässigt är skillnaden inte så stor och oftast lite till 5 ledarens fördel.
Jag skulle lägga 5 ledaren för att ha en helt separerad noll och jordledare.

J JonasEr skrev:
Nu till min fråga. Har jag inte haft lite tur med en sådan klen PEN-ledare? Den borde väl kunnat brinna av och då skulle det inte blivit roligt..
Väldigt många har en sådan klen PEN till huset eller till uthuset så du är långt ifrån ensam. Det är inga problem så länge som kabeln är frisk. Brinner av gör den inte då den normalt är lägre belastad är fasledarna. Faran är mekanisk åverkan och slitage. En gammal EKKJ i mark är känslig för skador på isoleringen. Dagens krav på 10 mm² har förhoppningsvis en god grund.

E Elvvsbygg skrev:
I Lågspänningsinstallationer har återledaren alltid samma area som fasledare.
I princip skulle krav gällande spänningsfall och felbortkoppling Klaras med 2,5 mm2 men det finns krav i standarder om minimikrav för huvudledningar om jag minns rätt. Det I sin tur beror nog på att man vill ha en viss flex för framtida förändringar antar jag.
Visst kan man tycka att 16A huvudsäkring skyddar 2,5mm2 kabeln mot överbelastning, men de säkringarna sitter ju i ”slutet” på kabeln. En kabel skyddas av säkringar i matande ände. Skulle det bli en kortslutning före huvudsäkringarna så är det nätägaren säkringar för serviskabeln som skyddar ledningen. Dessa kan typiskt vara på 35A och 35A i en 2,5mm2 kabel är ingen bra idé.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.