Fulkemisten
Forummedlemmen @mexitegel har låtit uppföra en bygglovsvidrig farstu på sitt nybyggda hus. Tydligen gick något snett i byggprocessen med huvudbyggnaden och nu plötsligt är huset utbyggt. Det är inte min närmsta granne (faktum är att de nog bor på andra sidan landet) och jag ser inte farstun från min fastighet.
Trots detta blir jag djupt störd och kränkt av tilltaget och tänkte höra hur jag enklast går tillväga för att dels få skiten riven men också såklart erhålla det måmängmljonbelopp i skadestånd som jag har RÄTT till?
Pepparkakshus dekorerat med godis, imiterar ett nybyggt hus med en farstu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Marcus_L och 19 till
  • Laddar…
Vad är det för skum tomte som kikar upp ur skorsten då?

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Forummedlemmen @mexitegel har låtit uppföra en bygglovsvidrig farstu på sitt nybyggda hus. Tydligen gick något snett i byggprocessen med huvudbyggnaden och nu plötsligt är huset utbyggt. Det är inte min närmsta granne (faktum är att de nog bor på andra sidan landet) och jag ser inte farstun från min fastighet.
Trots detta blir jag djupt störd och kränkt av tilltaget och tänkte höra hur jag enklast går tillväga för att dels få skiten riven men också såklart erhålla det måmängmljonbelopp i skadestånd som jag har RÄTT till?
[bild]
Jag undrar om inte det här är ett dolt fel som du kan stämma nån för? :D
Rådfråga en jurist!

• Gilla
  • Haha
Oldjoe och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tror du kanske ska försöka inrikta dig på att du är sakägare i någon form. Gränsar fastigheten till ett stort rekreationsområde eller nationalpark som besöks av många, även av dig? Där har du kanske ett case. Är inte rimligt att 100,000-tals besökare ska behöva mötas av ett svartbygge. Svartbygge förresten, kan inte vem som helst klaga på ett sådant?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ser ut att vara närmare tomtgränsen är 4,5 meter också?

• Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
Personligen tycker jag att utbyggnaden är klart snyggare än huvudbyggnaden. Stilen går inte ihop.

Att han dessutom försökt skriva ”RÖV” på taket till huvudbyggnaden måste vara ett meddelande till bygglovshandläggaren som nekade tillbyggnaden.

• Haha
  • Gilla
Vdklyven och 6 till
  • Laddar…
Jag blir mest ledsen att inte jag var inbjuden på inflyttningsfesten på bilden.
Verkar varit en riktigt lyckad skiva då jag ser två som är utklädda till rosa grisar som badar i "snö". En enorm solbränd hare med "snö" på nosen. Samt någon tjomme med rosa tomtekrud som bevisligen har ätit gula och oranga piller och skrivit RÖV på taket men bestämde sig för att äta upp prickarna över ö.

• Haha
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Appendix Appendix skrev:
Rådfråga en jurist!
Jag vill undvika detta. Vill ha ALLA miljontals kronor jag bergbombis kommer få för mig själv. Kan inte fuskbyggaren stå för degen? Vi har ju redan konstaterat att ett grovt fel begåtts?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Undra vad arbetsmiljöverket skulle säga om den där tomten han har anlitat. Har han ens fallskydd?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Hemmakatten
Eftersom det här är Juridikforumet koncentrerar vi oss på de juridiska frågorna. :cool: Att bli ledsen för att inte blivit inbjuden på inflyttningsfest är förstås tråkigt men Off Topic. ;)/moderator

• Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Jag blir motkränkt av att TS blir kränkt av tilltaget! Jag vill också hävda å det bestämdaste att TS måste varit djupt störd redan INNAN farstun kom på plats med tanke på dennes känsloutbrott i juridikforumet. Känslor har ingen plats inom juridiken, det vet ju ALLA!

(Psst, Fulkemisten. Jag kan tänka mig att ta bort detta inlägg om du ger mig ynka 5% av skadeståndet du håvar in...)

edit: Bytte "sekundärkränkt" till "motkränkt" då sekundärkränkt är något helt annat än vad jag åsyftade. Puss...

• Haha
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vore kul att höra vad @mexitegel har att säga om detta fula tilltag. Kanske finns bygglov och allt är i sin ordning. Känns bara inte bra i magen att hoppa på ”Mexi” såhär innan jul.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jag blir motkränkt av att TS blir kränkt av tilltaget! "sekundärkränkt" till "motkränkt" då sekundärkränkt är något helt annat än vad jag åsyftade.
Nu bör vi snarast hörsamma moderators uppmaning och betänka att denna frågeställning behandlas i juridikforumet och sålunda bör avhandlas nyttjande en korrekt och adekvat vokabulär.

Ord som kränkt, motkränkt och sekundärkränkt är uppenbarligen egenmäktigt konstruerade invektiv som saknar förankring i såväl lagtext som rättspraxis. Jag får därför påminna om vikten av att i diskussionen kring detta fastighetstillbehör använda det korrekta ordet ärekränkt!

Personligen blir jag ärekränkt av att @Fulkemisten publicerar dokumentation av ett så uppenbarligen smakfullt svartbygge utan att samtidigt erbjuda samtliga forummedlemmar att närvara vid dess snart infallande destruktion.

Redigerat:
  • Gilla
Bjoellander och 1 till
  • Laddar…
Har han verkligen bygglov för den där gröna muren bakom huset? Jag förstår att det inte är lätt att stänga in en jättehare, men det är ju klart över 1,8m. På skissen före bygget var den dessutom lägre än takfoten.

• Haha
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.