Jag *tror* att den vrider på sig. Den står på plintar. Jag fick hjälp med att bygga den förra året, och jag kommer ihåg att han hade nån slags skruvar för att "förankra" boden i plintarna. Dom blev aldrig ditsatta, och när jag frågade honom senare så sa han att det inte fanns en chans att boden kommer att röra på sig.

Nu, ett år senare så ser jag halva plinten uppifrån, på motsatta hörn. Dvs det känns som att den har vridit på sig. Grejen är att jag inte *vet* om detta skedde redan under bygget eller har skett senare. Men om det har skett senare så känns det som att det ju kan bli värre.

Jag har lagt vattenpass på innergolvet i olika vinklar och såg ingen lutning.

Min fundering är hur jag kan stabilisera saker, och om jag behöver göra det. Jag lär inte kunna flytta boden. Den är 15 m2, och man kommer inte in med någon maskin på tomten.

Jag tänker att jag borrar ett hål genom innergolvet, kanske 70mm i diameter ovanför resp plint. Det ger mig åtkomst. Därifrån förankrar jag nån skruv ner i plinten, som håller mot reglarna under innergolvet (ursäkta om jag använder fel ord). Efter det så lappar jag hålet i golvet.

Om ovan verkar görbart, vad för "skruv" är det jag borrar ner i plinten? Och hur fäster mot regeln? Tips på hur man gör detta?
Kanske vinkeljärn utifrån, det som är exponerat som "håller emot" att den glider mer? Då slipper jag borra i golvet!

(Jag har ritning på boden, så en rimlig chans att veta hur det ser ut under. Det är tre rader och 4 plintar per rad , som jag kommer ihåg det.)
Bilder kommer strax.
 
Och här är några bilder. Nu när jag tänker på det så kanske man kan sätta plattjärn på utsidan ab plintarna. Vissa plintar livar rätt bra mot regelns utsida. Dvs plattjärnet är till hälften på regeln och till hälften på plinten. Jag har 5 plintar i tre rader såg jag nu.Det finns alltså några plintar att jobba med, där jag kommer åt på utsidan för plattjärn...

Två av dessa bilder är på samma plint. Ena hörnet. Diagonalens hörn ser ungefär likadant ut. Motsatt diagonal är istället plinten istället "gömd" under, en av bilderna visar det. Träregel monterad på en betongplint omgiven av stenar och gräs, möjlig installationspunkt för plattjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplint vid hörnet av en konstruktion med regel delvis på plinten omgiven av stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en byggplint och en träregelns utsida med småstenar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
... och en bild till, efter långsidan. Där jag tänker mig att jag sätter plattjärn för att hålla emot / hålla i plinten mot regeln. Långsida av staket med synliga betongplintar och markdetaljer där plattjärn kan fästas för förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan väl aldrig veta, men om boden står rakt och fint så ser jag det som osannolikt att den skulle röra på sig under normal användning.. men kanske om man kör en åkgräsklippare mot ena sidan (man parkerar den inne) så kanske det kan röra sig...

Du har nu kamera, markera i bilderna eller på boden hur saker står nu - kontrollera igen då och då.
 
Tack! Jepp, ska hålla ögonen på den. Jag letade i min sambos facebook-flöde och hittade gammalt foto från när vi byggde den. Det ser lovande it, dvs som att den är på samma ställe som nu (hörnet till vänster i bild). Det gör att jag kommer att sova lite bättre.


Så, ingen som känner att man skulle "skruva fast den", för säkerhets skull? Stomme av en nybyggd träkonstruktion och grund med isoleringsmaterial i hörnet till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
varför? är du rädd att den blåser iväg?
 
  • Haha
  • Gilla
perolito och 1 till
  • Laddar…
Haha, bra fråga Stefan.

Mest psykologiskt tror jag. Jag blev ju nojjig när jag trodde att den rört på sig.

Men också för att han som hjälpte mig tänkte förankra den i plintarna, och sen blev det inte av.

Om ni säger att det inte är självklart att man ska göra så är jag nöjd med det. Då går jag bara ut och gör nån markering, så att jag kan verifiera om ett år att den står still. :)
 
Inte boden som rört sig.
Mer troligt att tjälen flyttat plinten om det inte är markisolerat runt plintarna.
Är det snö ut så får du större tjäldjup under boden där ingen snö isolerar och mindre utanför. Då trycks plintarna utåt.
Bättre att grundlägga sådana där byggen på lecablock som ligger på en grusbädd.
 
  • Gilla
TiborK och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.