Stommen skrev:
Avhandlade det i en post lite högre upp zixten! Dock är det nog lättare att avgöra om man inte har tillräckligt bra utsug genom att woka än att koka vatten. Blir det obehag av wokandet fungerar inte ventilationen fullt ut. Då måste volatyle se över en lösning på problemet för att köra med en dålig fläkt är något av det tråkigaste man kan göra i ett kök. Kul när gästerna kommer och hela huset luktar.
Men det är inte säkert att det är fläkten det är fel på....
Har du en fläkt som kan suga 800m3 / h men bara kan tillföra rummet 400m3 / h så är det ju lufttillförslen det är fel på, och inte fläkten....
 
I detta fallet så tror jag det största problemet beror på kåpans utförande dvs att den är platt under och endast suger in luften runt kanten. Sedan så är den svåraste miljön för en fläktkåpa just att hänga fritt då den inte får hjälp av ett hörn eller vägg och då måste man kompensera med större motor.
 
Tack för alla svar. När jag ser era videos inser jag hur dåligt vår fläkt suger. Sen om det är fel, eller om bara produkten är dålig, låter jag vara osagt.

Jag har frånluftsvärmepump, och har prövat att köra fläkten med ytterdörren öppen. Ingen skillnad, eller möjligen marginell skillnad. Faktum kvarstår dock att det är matos överallt när jag steker och det känns sådär...

Vol
 
Intressant tråd då vi är på gång att bygga just ett Eksjöhus med frihängande fläkt och öppen planlösning. Detta bekymmer som trådskaparen har, har jag funderat mycket över. Kanske läge att titta en extra gång på fläkten och kanske välja något annat än "standard" alt extern motor...
 
Jag skulle kollat dimensionen på röret från fläkten samt om kallrasspjället fungerar som det är tänkt!
 
cullberg skrev:
Jag skulle kollat dimensionen på röret från fläkten samt om kallrasspjället fungerar som det är tänkt!
Vet inte om jag vill ge mig på att montera ner hela fläktsystemet... När jag startar fläkten hör jag nåt som låter som en metallucka öppna. Den hörs också slå igen strax efter det att fläkten stängs av... Spontant känns det ju som om spjället inte öppnade alls, eller om transportskyddet är kvar så skulle det inte suga alls... Vilket det gör, bara det att det suger dåligt.

Vol
 
Volatyle skrev:
Vet inte om jag vill ge mig på att montera ner hela fläktsystemet...
Fläkten borde ju vara åtkomlig för service och rengöring, så du skall väl inte behöva demontera hela systemet.

Filter, anslutningarna runt själva fläkten (inkl. kallrasspjället) och anslutningen ut i det fria borde vara de intressanta punkterna.

Och ja, på din beskrivning låter det som att kallrasspjället funkar.
Men du vet ju inte om det öppnar helt innan du tittat efter :)
 
De fläktar jag varit i kontakt med har varit hyfsat lätta att öppna. Tur det för i pappren man fick hem förut där det stod att sotarn skulle komma och kolla hur mycket flott det var i slangar och rör, så stod det att det skulle vara öppnat ovanför kåpan och slangen bortkopplad för att underlätta sotarns arbete. Det borde ju inte vara omöjligt att öppna ena plåten och kolla in. :|
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.