Jag antar att höjden över spisen spelar in också. Och kanske kan effekten förbättras om det går att göra en snygg ram (av glas?) som går ner en bit runt fläkten.
 
  • Gilla
fenuril
  • Laddar…
Jag har en Fjäråskupan med kanalfläkt på vinden. Jag tog ett likadant reklamblad för att testa, blev ju en markant skillnad både på effekt och ljudnivå. (se videon)

Måste vara nåt fel på din anläggning. Så där dåligt kan det inte vara tänkt att vara.

[video=facebook;444994888933483]https://www.facebook.com/photo.php?v=444994888933483&l=3678327964920090248[/video]
 
Fick tydligen inte med videon så jag prövar med en ny länk..

[video=youtube;3roQSu-btvY]http://www.youtube.com/watch?v=3roQSu-btvY&feature=youtu.be[/video]
 
Jag tror det är något som inte är rätt med din fläkt.
Jag provade nämligen också papperstricket.
För att kunna göra det jämförbart med din film tog jag senaste numret av buffé(ica:s gratistidning).
Den sitter uppe i min fläkt när jag kör på en motor(halv effekt).
 
Det är skillnad på fläkt och fläkt. Eftersom systemet är trycktestad av sotare och besiktigad. Så är det nog inga fel där. Om det inte är för dåliga dimensioner i rördragning och krökar som ställer till det.

Blir det inte bättre med fönster öppet är det inte för tät i huset för att få ut oset. Då är det nog fel på din fläkt eller så är det bara en dålig fläkt. Har aldrig haft en termex kan inte uttala mig om kvaliten. Men har set flera installationer av fjäråskupor och de har inga problem att suga ut matoset eller papperstester.

Fläkten jag satte in i mitt senaste kök var en bosch dock vägghängd men den sög sjukt mycket luft trots kolfilter och ooptimal rördragning. Inga problem att suga upp ett mindre reklamblad.

Reklamera eller byt ut. Lycka till!
 
Jag känner inte till termex men det var inte ett alternativ när vi till slut köpte en vägghängd fjäråskupan. Den är brutal i kraft, extra brett utförande och inte så bullrig:
http://fjaraskupan.se/produkt/vaggmonterad/vertikal/

Är det kanske ett fall av "pay peanuts get monkeys"?
Sedan kan jag inte förstå varför du inte skulle vända sig till termex? De får ju stå för sina produkter oavsett vem som installerar dem .. Vem som skall stå för kostnaden är en annan sak. Fråga dem "klarar era fläktar matos vid köksö?" Är svaret ja har du en reklamation. Är svaret nej har du enreklamation. Är svaret i land så har du mer problem ..
 
Någon tipsade innan om att kolla om det automatiska spjället funkar... Det är nog ett bra tips.

Att fläkten har en kapacitet på 800 m3 / h förutsätter väl att inga hinder finns, alla rör böjar mm hindrar luften.
Om rören inte är tillräckligt grova, och har för många skarpa böjar minskas fläktens effekt rätt så möe.

Kollade på din första film, om man sätter dit en kant runt om fläkten som sticker ner 10 cm så samlar man upp ångorna och kanske får ett bättre resultat...

För att suga ut dålig luft från ett rum är väl egentligen rätt svårt, för en sugande fläkt tar luft från hela rummet, man måste komma väldigt nära källan för att effektivt suga ut dålig luft...
Prova med att tända ett ljus och blås ut det, du styr luftflödet lätt och kan blåsa ut från ett långt avstånd.
Tänd igen och prova med att suga in luft och släcka ljuset så... man måste väldigt nära ljuset för att det skall slockna, så nära att man säkert bränner sig....
Så skall man effektivt suga ut matoset måste man nog ha fläkten närmre källan... men det ser kanske inte så bra ur eller är så praktiskt att han fläkten 20 cm över spishällen...
 
wakeboarder skrev:
@kulle, intressant. Men det betyder ju också att när man inte använder köksfläkten så kommer all "kökslukt" + fukt att sugas ut via tex toalett, badrum och garderober.
Man kanske inte vill ha oljudet från en köksfläkt när man tex kokar vatten, diskar etc...
Detta är ju ett läge som många av oss med renoverade hus hamnar i. Vi täpper till självdraget med treglas, och kompenserar med frånluft.

Men varför skall man inte ha på fläkten när man kokar vatten? Och varför skulle jag behöva frånluft när jag diskar? Har uppriktigt svårt att förstå ..
 
Zixten skrev:
Så skall man effektivt suga ut matoset måste man nog ha fläkten närmre källan... men det ser kanske inte så bra ur eller är så praktiskt att han fläkten 20 cm över spishällen...
För min del är kravet att man måste kunna få in en storkokskastrull OCH dessutom sedan kunna titta ner och röra om, utan att slå i. Därför har vi valt en "sned" vägghängd variant.
 
Kan bara instämma i det flera andra sagt, når är fel med TS fläkt eller tillluften, och vad gäller frihängande fläktar på köksö med öppen planlösning så gäller det att den sitter rätt och är stor nog och är smart konstruerad, då det gäller att oset/ångan måste träffa fläkten för att det ska fungera, har haft min fläkt i över 10 år, om jag minns rätt är det en thermex med kanalfläkt givetvis.

Gjorde testet med ICA BUFFE den sög fast även i det lägsta av fyra lägen vilket är det läge vi normalt använder, fläktkåpan är av glas tänk uppochnedvänd tallrik och 90 cm i diameter, hällen är placerad 20 cm in på köksön för att den ska hamna precis mitt under fläkten dessutom väldigt praktisk för att slippa små händer på plattorna ca75cm över hällen, på mig sitter den i ögonhöjd medan andra i "familjen" är något kortare och kan luta sig in under.

Det fungerar jättebra bra men som även andra påpekat så räcker det att man rör sig häftigt så kommer en del matos vid sidan om, men det får man lösa genom att köra fläkten 5 minuter på eftertimern och byta ut luften i halva huset..
 
Redigerat:
Tror nästa test får bli att dra igång woken. Vär upp den rejält. I med Fläskfile marinad i rejält med sabalolek och olja. Rör hela tiden. Kan du stå kvar vi spisen och jobba? Blir det en fett dimma i rummet? Blir det det har du för dåligt sug ut. I så fall få du tröstäta fläskfilen!
 
Kolla att fläkten inte går åt fel håll!
 
Stommen skrev:
Tror nästa test får bli att dra igång woken. Vär upp den rejält. I med Fläskfile marinad i rejält med sabalolek och olja. Rör hela tiden. Kan du stå kvar vi spisen och jobba? Blir det en fett dimma i rummet? Blir det det har du för dåligt sug ut. I så fall få du tröstäta fläskfilen!
Nja.... inte säkert det är så enkelt... Kan vara så att det är för dålig tilluft med... Placeringen av tilluften är nog viktig med, viktigare att den är rätt placerad än utsuget...
 
elpaco skrev:
Jag känner inte till termex men det var inte ett alternativ när vi till slut köpte en vägghängd fjäråskupan. Den är brutal i kraft, extra brett utförande och inte så bullrig:
[länk]

Är det kanske ett fall av "pay peanuts get monkeys"?
..
När Fjärråskåpan drog i gång verksamheten för 24 år sedan hade thermex just firat 30års jubileum. Jag tror det är få som köpt en rejäl thermexfläkt som känt att dom betalat peanuts...:)

Jag föreslår att detta handlar om fel saker på fel plats alternativt inte justerat rätt med resten av ventilationen. Vet inte vad man köper för att få högre kvalitet än thermex när det handlar om konsumentprodukter.
 
Zixten skrev:
Nja.... inte säkert det är så enkelt... Kan vara så att det är för dålig tilluft med... Placeringen av tilluften är nog viktig med, viktigare att den är rätt placerad än utsuget...
Avhandlade det i en post lite högre upp zixten! Dock är det nog lättare att avgöra om man inte har tillräckligt bra utsug genom att woka än att koka vatten. Blir det obehag av wokandet fungerar inte ventilationen fullt ut. Då måste volatyle se över en lösning på problemet för att köra med en dålig fläkt är något av det tråkigaste man kan göra i ett kök. Kul när gästerna kommer och hela huset luktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.