jerk skrev:
Det är nog tyvärr så med tanke på att det är en frihängande kåpa. Den suger luft runt hela så mycket os kan gå på sidan. Kan det vara så att den är lite för högt monterad ovanför hällen ?
Hur mycket luft anges att fläktmotorn ska klara av att suga ut i timmen.?
800 kubikmeter i timmen. Rätt högt värde, om jag får säga det själv. Inte fasen känns det som det är dom mängderna iallafall.. Men det är ju en högst subjektiv och ovetenskaplig känsla...
 
Det kan skilja väldigt mycket från fläkt till fläkt.
För att ta hand om ångan från stormkokande vatten så krävs en väldigt bra fläkt.
Det lär finnas en spec för fläkten som säger hur mycket den suger(volym/tidsenhet).
Jag gissar att det krävs minst 700m3/h(förmodligen mer) för att fläkten skall ha en chans att ta "allt".
Jag har en gammal fläkt som jag ej vet effekten på, men om jag kör den på max med en motor så blir det som på din film(faktiskt något bättre). Startar jag motor nummer två så tar den allt utan problem, men det dånar ganska bra då också(givetvis måste det finnas tilluft).
 
Volatyle skrev:
800 kubikmeter i timmen. Rätt högt värde, om jag får säga det själv. Inte fasen känns det som det är dom mängderna iallafall.. Men det är ju en högst subjektiv och ovetenskaplig känsla...
Jag är amatör inom området, men tycker inte det låter mycket och skulle faktiskt kunna tro att det är de mängderna, men har egentligen ingen aning.
Tips nummer ett blir att du kollar filtret så det är helt rent. Kanske det sitter något skyddspapper eller liknande?
Det är väl en frånluftsfläkt och ingen kolfilterfläkt?
 
sblixten skrev:
Jag är amatör inom området, men tycker inte det låter mycket och skulle faktiskt kunna tro att det är de mängderna, men har egentligen ingen aning.
Tips nummer ett blir att du kollar filtret så det är helt rent. Kanske det sitter något skyddspapper eller liknande?
Det är väl en frånluftsfläkt och ingen kolfilterfläkt?
Har kollat fläkt och tagit ner det, allting är ju helt nytt så det är inga konstigheter. Ser ingenting ligga ivägen heller... Yes, inget kolfilter utan frånluft.

Ventilationen är ju dessutom trycktestad av sotare och besiktigad, vilket jag har papper på - bara för några veckor sedan. Så jag förutsätter att alla kanaler fungerar som dom skall och inte är igensatta.
 
Jag tror fläktens utformning gör att inget samlas upp på vägen upp som det göra i en kåpa. Ångan som går rakt upp tvingas att ta vägen någon stans tyvärr:(
 
Har du 125mm rör eller 160mm ut från fläkten upp till taket?
 
  • Gilla
agaton sax
  • Laddar…
Vi har Fjäråskupan med största motorn på taket (1065m3/h) och frihängande mitt i 70m2/170m3 rum, och det är precis den klarar av att ta hand om oset om man steker hårt. Från början funkade den väldigt dåligt, men det var innan vi insåg att vi inte hade nog med tilluft så nu är det öppet fönster som gäller.
 
Vi har också ett Eksjöhus där vi själva valde att ha en frihängande fläkt, också från Thermex, visst kan det bli lite stekos om man steker mycket men vi har aldrig märkt att det är såna problem som du beskriver, vi har en Optica 660 GT FH, vi behöver inte öppna några fönster utan de ventiler som finns i fönster och vägg räcker till. Jag tycker du ska reklamera fläkten, det verkas som det är den som det är fel på, inte huset.
 
Hejsan.

jag har en fläkt som ser liknande ut, men av annat märke (minns inte vilket) och med extern motor av största modellen.
Den sitter i ett gammalt, otätt, hus.

Med min fläkt, och mina förutsättningar, upplever jag att det fungerar bra, och jag brukar vara gnällig, så det "måste inte vara så här".
Om jag lägger ett A4 kopieringspapper mot gallret som täcker hela undersidan, så sugs det precis fast.

Men, två frågor:
På första filmen ser det, precis i början, ut som om fläkten inte sitter centrerat över hällen. Gör den det? Det skall den göra...
Hur högt över hällen sitter fläkten? Min är höj-och-sänkbar, och det är väldigt tydlig skillnad på effekten beroende på hur högt den sitter. Skall jag steka och ryka, så måste jag köra ner den max (till vad jag upplever som "normal" höjd).

Sen är det naturligtvis, som många andra sagt, viktigt att installationen är korrekt. Att det är nygjort och besiktigat betyder tyvärr inte att det är korrekt :(

Min gissning är att den sitter högt (och/eller att fläkten är dålig/för svag).
Mät hur högt över hällen den sitter, posta det här så folk kan jämföra, och fundera på om du kan tänka dig att flytta ner den 10 centimeter, det gör stor skillnad hos mig med 10 centimeter.

Du har väl inga andra luftströmmar i köket? Min ugn sitter, precis som din, mittemot fläkten. Ibland, när ugnen är på, så kör den interna fläkten i ugnen och då blåser den bort allt stekoset från fläkten. Jag har löst det genom att hänga en handduk på handtaget till spisen, då bryts luftströmmen. På dina filmer ser man att det inte är ugnen som är boven, då hade oset blåst åt andra hållet, men du kanske har någon annan luftström i köket?

/ Fredrik
 
kulle
Det sitter ett kallrasspjäll som någon redan påpekat , det måste ni kolla så att det öppnar ordentligt.
Väldigt vanligt att det kläms när det monteras.
 
Har en frihangande flakt fran tovenco som sitter 700 mm over spishallen. Funkar perfekt. Dock suger den inget fran sidorna. Utan allt sugs in under. Tror du helt enkelt har kopt en dalig flakt.
 
Har själv haft en ö + thermex (Apollo) + utomhusmotor i förra boendet.
Kan väl säga så här, luftflödet mellan ö och fläkt är känsligt för störningar, detta beror nog inte på fläkten utan snarare på rörelserna i luftmassorna runt omkring, i slutändan själva konceptet med en ö och alla fria ytor runt omkring där man rör sig.

Sen har vi förstås tillförseln av luft. Om du suger ut 600m3/h så vill det till att du kan ta in lika mycket, motsvarar t ex ett rum på 5x4x3m var 6'e minut, eller ett helt hus på 200m2/timme, viss risk finns för nedkylning så här års...

Ett nybyggt hus kanske har ytterligare ventilationssystem, tror det nämndes härovanför. Prova att stänga av den samtidigt som köksfläkten går.

Vore intressant att höra om någon provat att tillföra luft utifrån runt omkring spishällen, kanske går det att få en "gardin" av luft som tar med sig matoset upp i fläkten.

För egen del planerar jag att montera någon form av frihängande fläkt även vid ombyggnad av nästa kök.

Lycka till med din thermex!
 
staffan_svedin skrev:
Har själv haft en ö + thermex (Apollo) + utomhusmotor i förra boendet.
Kan väl säga så här, luftflödet mellan ö och fläkt är känsligt för störningar, detta beror nog inte på fläkten utan snarare på rörelserna i luftmassorna runt omkring, i slutändan själva konceptet med en ö och alla fria ytor runt omkring där man rör sig.

Sen har vi förstås tillförseln av luft. Om du suger ut 600m3/h så vill det till att du kan ta in lika mycket, motsvarar t ex ett rum på 5x4x3m var 6'e minut, eller ett helt hus på 200m2/timme, viss risk finns för nedkylning så här års...

Ett nybyggt hus kanske har ytterligare ventilationssystem, tror det nämndes härovanför. Prova att stänga av den samtidigt som köksfläkten går.

Vore intressant att höra om någon provat att tillföra luft utifrån runt omkring spishällen, kanske går det att få en "gardin" av luft som tar med sig matoset upp i fläkten.

För egen del planerar jag att montera någon form av frihängande fläkt även vid ombyggnad av nästa kök.

Lycka till med din thermex!
Det är ju inte helt ovanligt att man har tilluft i golvsockeln under spisen, missade tyvärr det själv när jag byggde.
 
I kök har man frånluft och då skall det inte vara någon tilluft där. Kök tillhör utrymme med sk. dålig luft såsom badrum tvättstuga och ev separat toa där har man frånluft. Men om huset är nybyggt så skall du kolla i besiktningsprotokollet från slutbesiktningen finns det något noterat där, om inte så ring besiktningsmannen och fråga varför det inte är omnämnt. Det skall nämligen kollas och godkännas. Har du slutbevis på huset där ingår det att det skall vara ok annars blir det inget slutbevis utfärdat, det är leverantören som genom egenkontroll noterar det i papperen som skall in till kommunen.
 
Det är en bra generellt regel som ska följas, men den skrevs nog innan man hade köksfläktar som sprutade ut teoretiska 1000 kubik luft per timme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.