Volatyle, det låter ju inte klokt!

Har du kollat om fläkten överhuvud taget suger ut något alls?

Om du kör den på max (jag kör aldrig min vägghängda Cylinda på 4=max) så borde ju håret fladdra och kockmössan fara iväg. Pannkakorna måste ni väl lägga tegelstenar på :)
Så att känna med handen, med tänd tändsticka, med stearinljus som fladdrar osv borde ju indikera om det händer något.
Nu har du egentligen bara sagt att den låter en massa.
Och det är nog så att ju mer fläkten låter, desto mindre nytta gör den.

Det finns inga skatbon eller annat som har stoppat upp luftflödet?
 
KnockOnWood skrev:
Volatyle, det låter ju inte klokt!

Har du kollat om fläkten överhuvud taget suger ut något alls?

Om du kör den på max (jag kör aldrig min vägghängda Cylinda på 4=max) så borde ju håret fladdra och kockmössan fara iväg. Pannkakorna måste ni väl lägga tegelstenar på :)
Så att känna med handen, med tänd tändsticka, med stearinljus som fladdrar osv borde ju indikera om det händer något.
Nu har du egentligen bara sagt att den låter en massa.
Och det är nog så att ju mer fläkten låter, desto mindre nytta gör den.

Det finns inga skatbon eller annat som har stoppat upp luftflödet?
Alltså, en del rök går ju helt klart in i den. Du kan ju kika på filmen jag skrev in i första inlägget... Men på max kan jag inte ens känna ett vinddrag i den... Vet inte om jag ska kunna känns det.. Har lagt handen i kanten där det suger, men det känns absolut ingenting...

Vol
 
om du inte känner något drag i fläkten är det något fel......
 
MathiasS skrev:
om du inte känner något drag i fläkten är det något fel......
Grejen är ju att fläkten suger in längs kanterna. Det är inte en enskild punkt där allt sug är, som t.ex i hyresrätter.

Jag får ringa thermex imorgon och fråga om man ska kunna känna av suget.

Vol
 
Men ta nu och kolla installationen inkl. kallras spjäll så det inte är vänt upp och ner kolla att det är fri väg ut hela vägen. Om det är rätt, reklamera fläkten för då måste det vara fel på den.
 
Kommer strax en ny film.... Har fällt ner själva skyddet så endast fläktnätet suger istället för runt kanterna på fläkten. Skall demonstrera med ett papper... Ge mig några minuter.
 
  • Gilla
Glad Amatör 76
  • Laddar…
Som sagt, du får nog kolla hur det ser ut i rörsystemet ovanför fläkten också.

Jag gissar på ett
storkbo-i-litauen-1740448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:D
 
KnockOnWood skrev:
Som sagt, du får nog kolla hur det ser ut i rörsystemet ovanför fläkten också.

Jag gissar på ett
[bild]

:D
Hehe, jag får väl klättra upp på taket och kolla... Men det vore ändå märkligt med tanke på att ventilationskillen besiktigade alltihop för två veckor sedan innan vi flyttade in.

Vol
 
Kan aldrig vara rätt, när vi kör vår fläkt slår dörren till nästa rum igen av sig själv.
 
Din kåpa är antagligen ca 60*100 cm vilket gör att om du sätter dit handen så känns det inte så mycket om du inte är nära motorn. Jag har haft en just sådan kåpa fast med filterraster under hela ytan och med extern takmotor och den fungerade bra. En viss del av ångan passerade dock förbi om man kokade vatten tex. Att ha insug bara längs kanterna ger inte optimal funktion utan är ett designmässig ingrepp för att det är snyggt. Har för närvarande en fläkt med raster under hela ytan och trots det så ansamlas det mesta av stekflottet i filtret just under där motorn sitter. Men det är nog inte helt omöjligt att det sitter kvar någon typ av transportskydd som gör att luften inte kommer ut.
 
Nu har jag pratat med Thermex. Dom bad mig pröva med ett tunnare papper än jag testat i videon (typ en servett) och ja, den fastnar förvisso - om än precis.

Jag hävdade att jag tyckte det var lite löjligt att testa pappersbitar - faktum kvarstår att vi behöver vädra hela huset när jag steker något för det blir ordentligt med matos. Om man t.ex tittar på spotlightsen i taket i köket samtidigt som man steker, så ljuset verkligen lyser upp matoset, så ser det inte klokt ut. Men Thermex menar att produkten fungerar så länge jag får ett papper att stanna.

Ska det verkligen vara så här dåligt? Jag kan i min värld inte förstå att folk har det så här hemma utan att göra uppror... Är jag så extra känslig?

Vol
 
Thermex är skit att ha att göra med. Jag har en frihängande kåpa som jag byggt om. Mins inte exakt hur det var, om det stod Thermex på kåpan och något annat på insatsen.

När jag kontaktade Thermex för att få en sprängskiss med tillhörande lista så var de väldigt otrevliga.

Funderade allvarligt att skita i deras rutan system och sätta motor på taket. Slutade dock att jag köpte en pippigul fläktkåpa med ny och större Thermex insats i för 500kr på utförsäljning. Det är väl det jag tycker deras produkter är värda med tanke på hur ointresserade de är att hjälpa befintliga kunder..
 
Det är nog tyvärr så med tanke på att det är en frihängande kåpa. Den suger luft runt hela så mycket os kan gå på sidan. Kan det vara så att den är lite för högt monterad ovanför hällen ?
Hur mycket luft anges att fläktmotorn ska klara av att suga ut i timmen.?
 
Har frihängande (Fjärråskupan) utan problem med oset. Djupare skiva än normalt så att vi kunde flytta in hällen något och centrera den under kåpan. Och takmotor. Så nej, man behöver inte ha detta problem bara för att man har takhängd fläkt.
 
  • Gilla
RRLasse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.