Hej kan någon hjälpa mig, har ett hus som står med husgrunden vid tomtgränsen och kommunen har fri parkering där mot min fasad den blir ständigt svart av avgaser och det blir skador på fasaden, det är ett tegelhus som är rappat och det blir stora skador, det skall sägas att det är inte mina trevliga grannarna som gör detta utan besökare som kör på och åker därifrån, inte trevligt, vad gör man är det jag som husägares ansvar eller är det kommunens ansvar att laga och tvätta fasaden?

Jag har mycket svårt att tro att kommunen är ansvarig för de problem du nämner. Om bilisterna kör in i din vägg så den skadas gissar jag att det motsvarar att skada en annan bil. Det är alltså den som orsakar skadan som ska stå för eventuella kostnader och detta sker oftast via dennes försäkringsbolag.
Det kommunen eventuellt skulle kunna hjälpa till med är väl att lägga ut kantsten eller sätta upp något vägräcke/lågt staket så risken för skador på din fasad minskar. Men kan du inte visa på att det är ett vanligt förekommande problem att bilar kör in i din byggnad får du nog räkna med att det är svårt att få till en sån lösning.

Inte ovanligt med skyltar som säger att man inte får backa in vid parkering. Börja där så löser du ett av problemen.

E
Du är ansvarig för att tvätta din egen fasad ingen kommunanställd kommer lösa detta åt dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.