& Han har postat ett gavobrev till mej som jag ska skriva under...
Nu har jag nyss flyttat utomlands, salt min lagenhet i Sverige, och tyckte att livet lekte eftersom jag inte hade nagot "ansvar" i Sverige langre.
Men nu kom min far pa detta med gavohandlingen... Han vill bo kvar i huset och "Allt ska fungera som vanligt" (mao. han kommer att sta for alla kostnader inkl.skatter osv.) och han har inga planer pa att flytta/renovera/salja eller nagot annat.

Men har kommer min fraga:
Hur kan jag formulera en Fullmakt som jag kan ge min far sa att han, -ifall han angrar sej vad galler vad som helst-, kan gora Vad Han Vill med "mitt" hus???
(Jag bryr mej inte ifall han vill riva huset, salja huset, eller vad som helst.)
Jag vill att han ska ha samma befogenheter som nar Han stod som agare av huset.

Tacksam for rad!! /Helen

varför skall du då äga huset?

Tyresö
En liten spontan fundering.....Varför ska du stå som ägare om din far ändå ska bo kvar?

Om du har ett hus i Sverige så kommer inte skattemyndigheten att anse dig som utflyttad, du riskerar att få betala en del skatt i Sverige. Är inte riktigt säker på vad det gäller för skatt, men tror att det bara gäller för inkomst av kapital, dvs arbetsinkomster skattar du för där du bor och jobbar (tror jag).

Är huset belånat, kan det bli problem.
Annars är det bara att be en jurist skriva. Det kostar kanske 2000.
Inget att bråka om.

Tyresö skrev:
En liten spontan fundering.....Varför ska du stå som ägare om din far ändå ska bo kvar?
Skatteplanering?
Många bröder och systrar?

Ärver man rent av, får alla lika :)

Jag ar Enda barnet, sa jag vet att jag far arva allt oavsett... Vet inte vad han har tankt riktigt & han vill inte svara pa mina fragor nar jag undrar hogt varfor han maste gora sa har, men sen hans fru (min mor) dog for 2 ar sen sa vill han inte sta som agare pa nanting langre...

Forresten, huset ar helt fritt, inga lan, inga skulder, bara "rent hus"

-Tack for poangen om skatter... ska kolla vad som galler.

Tyresö
Men jag tror att det är mer än jag som undrar varför du ska stå som ägare.

Om jag visste skulle jag lata er veta!
Jag har tyvarr inte en Aning varfor han vill att jag ska sta som agare. -vilket i sig stor mej lite, men jag kan inte riktigt gora nagot at det. -Nar jag har sagt att jag inte vill ha huset Eller nagra pengar sa har det bara blivit brak....

Tyresö
Låter som att kronofogden har gjort en utmätning på huset....

Hehe...
Jag tror inte det, men du har ratt, man blir fundersam.
Men gubben har varit alltid arlig och alltid betalat allt innan sista forfallodag osv...
Jag tror tyvarr bara att det har slgit slint i huvet lite efter mor gick bort. (later elakt kanske, men jag har inte nagon annan teori)

Vill inte såra folk.
Bara tänker högt...
Om man vill få bostadstillägg, är det ett krav att man saknar tillgångar. Bland det bästa man kan göra är att ge bort boendet till barnet.

Hmm, Kamilenski, Jag haller med dej, & blir inte sarad, men ...
Han har en hyfsad pension (inte stor, men pa "ratt" sida om strecket + pengarna han far varje manad efter mor. Sa han ar nog inte berattigad till bostadstillagg oavsett om han ager huset eller inte.
Synd egentligen, for i sa fall hade jag forstatt poangen.

Men hur som helst: Jag forstar att ni ar bekymrade om Varfor, men jag har ju tyvarr inget svar pa det, och det var inte riktigt problemet;
Jag undrade bara om nagon har en "magisk" mening jag kan skriva i fullmakten sa att min far far gora vad han vill med "mitt" hus.
(Maste anda tacka hempularen for kommentaren om skatteverket... nagot jag inte tankt pa som kan vara kul att vara forberedd pa.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.