En del av Er här på forumet vet att jag har köpt en Milwaukee LokTor 14.4V borrskruvdragare. Ni vet också att jag lovade någon form av enklare feedback.

Här kommer den:)

Först vill jag tacka alla ni som kommit med feedback på min frågor. O nu till själva "testet".

Att jämföra Bruksbo med Milwaukee är på ett sätt inte rättvist eftersom det är två helt olika kategorier av prestanda/kvalitet. Däremot ser jag detta som en information också till er som funderar på att köpa en dragare. Det ÄR skillnad, och den är STOR.

Jag gjorde testet så här:
Laddade båda maskinerna tills lampan på respektive laddare indikerade full laddning. 1 timme på Milwaukee och nästan 5 timmar på Bruksbo.

Jag har gjort alla tester i bokträ (hårt). Jag har inte testat andra material. Jag har använt borrstål i dimension 5 och 8mm. Jag har använt tre typer av träskruv:

5x40
7x50
5x100

Då Bruksbo bara har 0-600 rpm så valde jag att köra Milwaukeen på första växeln, 0-500 rpm.

SKRUVDRAGNING
Började med att med Bruksbo dra 5x40 i oborrat på lägsta moment. Den drog ca 15mm, sen slog momentet till. Drog till 50% (på skalan). Den orkade då ca 75% av skruven. Satte momentet till borr-läge. Då orkade den dra nästan hela skruven i botten (95%). Men den kämpade mycket hårt för att nå dit.

Gjorde samma övning med Milwaukee. Första steget med moment 1 drog ca 25% av skruven. Ökade till 50% av moment och då drog den hela vägen till botten plus lite till:)

Nästan skruv; 7x50:
Bruksbo - lögn i helvete att få den till 50% med borr-läge, gav upp.

Milwaukee klarade det med 50% moment.

Sista skruven; 5x100
Bruksbo - tja, den drog faktiskt, men det var inte mycket. Jag fick i ca 25% i borrläge (ingen idé att prova med moment).

Milwaukee klarade det med ca 65% moment ända i botten.

BORRNING
Tog en 5mm borr i Bruksbo. Chucken slirade efter ca 50%. Försökte dra den hårdare (tvåhandgrepp på chucken) men det hjälpte inte.

Samma borr i Milwaukee gick rakt ner, som att borra i smör.

8mm var likadant med som med 5mm i Bruksbo, den orkade inte hålla grepp om borrstålet.

Milwaukee var liksom självklart att den skulle lira, och det gjorde det.

Tilläggas bör att jag borrade med ca 65% moment (ej borrläge) på Milwaukeen.

LITE SUMMERING
Skillnaden i känsla när jag borrade/skruvade med Milwaukeen jämfört med Bruksbo är total! Det går inte att jämföra. Dom lirar i helt olika ligor. Den enormt kompakta råstyrkan som Milwaukeen utvecklar känns i hela handen. Det känns som att det finns mer om man vill. Chucken i Milwaukeen är mycket smidig att jobba med - och den håller greppet.

Jag vill poängtera att jag inte har erfarenhet av DeWALT, BOSCH, Makita, Metabo och andra kvalitets/proffsmärken. Jag är övertygad om att de slår bruksbo med råge, men jag vill bara beskriva skillnaden mellan lågpris- och proffskvalitet.

När jag köpte min Bruksbo för ett par år sedan på RUSTA betalade jag 699:-. Jag hade hellre lagt till 1000:- och köpt en enklare proffsmaskin.

Om jag ska rekommendera någon så får det bli AEG BEST 12X. Den ligger på ca 1700:- i butik (ink moms) och den delar viss motorkonstruktion med Milwaukeen. Den har samma chuck, vändbart batteri, tvåväxlad m.m.

Beträffande vändbart batteri så är det definitivt inget säljtrix, jag personligen har batteriet "felvänt". Mycket bättre balans i maskinen.

LAMPA - MILWAUKEE WORK LIGHT
Samtidigt som jag köpte dragaren så köpte jag deras Work Light. Jag jämförde den med min MagLite D4:a. Hehe....ojoj...det är kräm i Milwaukeen. Den har en bra centrerad kraftfull ljuskägla samtidigt som den sprider bra på sidorna så att det inte blir för koncentrerat men samtidigt ett bra ljus. Det är klart o rent.

Hoppas dessa rader kan vara till någon nytta för några av er.

/VerktygsNisse

FOTNOT
Det jag har angivit ovan är endast min egen uppfattning om skillnaderna. Jag hävdar inte på något sätt att Milwaukee är bättre än konkurrerande märken på marknaden.

När jag hänvisar till moment så är det alltså momentringen runt chucken. 50% innebär att jag har satt den på hälften av alla värden. Om den har t.ex. max 16 så har jag alltså satt den på siffran 8:a. Detta kanske inte är helt optimalt eftersom olika dragare kan utveckla olika moment procentuellt sett vid de olika siffrorna, men det var det enda jag kunde komma på;-)

Mycket trevligt och bra test. Intressant att läsa. All heder till Verktygsnisse.

Detta test slår de tester som man ibland ser i tidningar. Lite mer personligt.

;D ;D

Kanske någon fler har några ovetenskapliga tester att tillföra. Funderar själv...

Jag tror det var fasting65 som hade ett test med olika klingor i sin Bosch såg. Också bra test!!

geschwint skrev:
Jag tror det var fasting65 som hade ett test med olika klingor i sin Bosch såg. Också bra test!!
:-/ Shit, måtte inte MathiasS se detta. ;D

Immobil skrev:
:-/ Shit, måtte inte MathiasS se detta. ;D
Misstänkte att Immobil skulle veta då inte jag visste... ::) Försökte hitta testet för att validera det hela men det var ju givetvis MathiasS och ingen annan :)

Hmm, fast Boschen är misstänkt DW gul!! ;D

mmm, annars skulle jag aldrig tagit i den.

geschwint skrev:
Mycket trevligt och bra test. Intressant att läsa. All heder till Verktygsnisse.

Detta test slår de tester som man ibland ser i tidningar. Lite mer personligt.

;D ;D

Kanske någon fler har några ovetenskapliga tester att tillföra. Funderar själv...

Jag håller helt med 'geschwint', det vore mycket önskvärt med denna typ av recesion. Den ger faktiskt lite mer än tidningarnas som bara fokuserar på data & batteritid.

Kom igen nu GDS:are o proffs där ute!

Tack för trevlig test. Jag har själv en blå bosch. Den köpte jag eftersom jag sett Ernst och Timell på Tv lyckas skruva i skruvar med sina proffs maskiner och jag tyckte det var märkligt att min 18 v Rusta maskin inte kunde dra något vidare. Proffs maskinen är värd varenda öre.

Snyggt funktionstest "VerktygsNisse". Inget som går upp mot Milwaukeens "drag". Vore roligt med ett kvalitets/hållbarhetstest också. Man får ju vad man betalar för. Många resonerar att om man köper en billig maskin så kan man köpa flera innan man är uppe i proffsmaskinens pris. Naturligtvis ett resonemang som inte håller. Resorna till Rusta räknas ju naturligtvis inte.

Ett råd: -Köp dyrt, så blir det roligare att snickra!!!

geschwint skrev:
Hmm, fast Boschen är misstänkt DW gul!! ;D

Ok. NU har jag sett denna tråd.

Ni får ursäkta F65, han rår inte för sin val. Det han drabbats av kallas gulsot och är svårt att bota.

Vi som inte drabbats av gulsot kände tex precis tvärtom när det gäller den där stora gula Boschen: Hade det inte varit för att det faktiskt är just en Bosch (och att man ser så där coolt stark ut när man kör den :)) så ville man inte jobba med den pga gulsoten.....

8)

Äh, Mathias har fått en kronisk blåtira när någon sopat till honom med boschten ;)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.