2 332 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Miljövänligt virke från Organowood ruttnade – byts ut i flera kommuner
Sida 1 av 2
Kommunerna åker på kostnader på flera hundratusentals kronor de måste byta ut ruttnat “miljövänligt” virke från Organowood.
Du kan läsa artikeln här: Miljövänligt virke från Organowood ruttnade – byts ut i flera kommuner
Du kan läsa artikeln här: Miljövänligt virke från Organowood ruttnade – byts ut i flera kommuner
Miljövänligast är naturligtvis obehandlat virke, vilket då har nackdelen att det ruttnar upp fort, om det inte är kärneke eller kärnfuru. När något låter för bra för att vara sant så brukar det vara det också.
Det vore intressant med en riktig LCA av normalt frodväxt massaved (=gran-"virke") vs tryckimpregnerad furu vs tätvuxen kärnfuru.
Det är anmärkningsvärt att kommunfolk, som ju per definition är professionella eftersom de får betalt för sitt jobb, har nollkoll. I min värld är det grovt tjänstefel att vara så inkompetent. Eller så har politikernas verklighetsfrånvända önsketänkande och alternativa verklighet a la Trumpen smittat av sig...
Det vore intressant med en riktig LCA av normalt frodväxt massaved (=gran-"virke") vs tryckimpregnerad furu vs tätvuxen kärnfuru.
Det är anmärkningsvärt att kommunfolk, som ju per definition är professionella eftersom de får betalt för sitt jobb, har nollkoll. I min värld är det grovt tjänstefel att vara så inkompetent. Eller så har politikernas verklighetsfrånvända önsketänkande och alternativa verklighet a la Trumpen smittat av sig...
Hur är det mest miljövänligt om man måste byta hela tiden ? Det är ju folk som kör med bilar, maskiner som används, massa utsläpp för att producera plankorna och så vidare...Oldboy skrev:
Miljövänligast är naturligtvis obehandlat virke, vilket då har nackdelen att det ruttnar upp fort, om det inte är kärneke eller kärnfuru. När något låter för bra för att vara sant så brukar det vara det också.
Produkter som diskuteras: "linolja"

Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Om du som kommun har kravställt produkten får du också leva med konsekvensen. Har din entreprenör valt produkten så är det däremot ett garantiärende. Min gissning är det första i syfte att främja mer miljövänliga produkter.Ulltand skrev:
Kommunfolket måste troligen följa vissa regler, tex lita blint på offerternas påstående om livslängd och inte låta sunt förnuft styra inköp. Det kan ju såklart också vara inkompetens hos kommunfolket. Eller en kombination …Oldboy skrev:
Hade de i min gamla bostadsrättsförening, rena skiten! Dom ville bygga en gång till med det men jag vägrade och sa att vi ska bygga med tryckimpregnerat eller så får vi höja avgiften och de ville dom såklart inte
Jag har en annan variant av "miljövänlig trall" hemma hos mig: Thermowood. Tydligen någon form av värmebehandlad trall som min fru gärna ville ha då den blev väldigt snygg när man monterade den med dold infästning. Jag var väldigt skeptisk till hållbarhet och framförallt pris men måste erkänna att hittills efter fem år så verkar den inte vara påverkad av röta eller liknande alls. Dock verkar ju det här vara en annan typ av produkt.
Du tänker kanske på linoljefärg, som innehåller vissa tillsatser för mögelresistens, och för att färgämnena ska vara tillräckligt lösliga. Linolja däremot brukar vara en ren naturprodukt. Sen om det är hälsovådligt eller inte kan man diskutera.L Lovan83 skrev:
Beror på vilken du köper. Typ biltemas kokta har något extra i sig medan diverse byggnadsvårdsbutiker säljer en som är ren linolja där den "kokta" bara har värmts upp för att påskynda polymeriseringen.L Lovan83 skrev:
Att delvis bränna/värmebehandla trä är en väldigt gammal metod att skydda det mot röta. T.ex. när man bygger gärdsgård var det vanligt att man sotade ändan av störarna som skulle i backen över eld för att de skulle hålla längre.M Maledictus skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja kokta"

Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
169 kr inkl moms
Läs mer