Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 118 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 118 inlägg
Men Ulric, som jag visade tidigare så stiger din milkostnad rejält om du:
1. Räknar med kostnader för däck, service etc (även om du räknar att bilen har ett värde fortfarande)
2. Halverar din körsträcka
3. Har en dyrare försäkring (oavsett bil så kommer jag ha minst det dubbla i kostnad mot vad du har, trots mängder med skadefria år)
4. Behöver en större bil för att få med alla saker till kund.
Din kostnad stiger
Hur kan du då tycka att allt över 14:- är lyx?
Du menar väl inte att alla ska köra dubbelt så långt för att få ner milkostnader?
1. Räknar med kostnader för däck, service etc (även om du räknar att bilen har ett värde fortfarande)
2. Halverar din körsträcka
3. Har en dyrare försäkring (oavsett bil så kommer jag ha minst det dubbla i kostnad mot vad du har, trots mängder med skadefria år)
4. Behöver en större bil för att få med alla saker till kund.
Din kostnad stiger
Hur kan du då tycka att allt över 14:- är lyx?
Du menar väl inte att alla ska köra dubbelt så långt för att få ner milkostnader?
En sak att tänka på är att försäkringen i princip också kan betraktas som en rörlig kostnad. Jag kollade upp vad min försäkring skulle kosta med dubblad körsträcka och det var ungefär dubbelt så mycket.
Även däck kan slås ut per mil vid vanlig körning. Kostar 1 - 2kr/mil.
Även däck kan slås ut per mil vid vanlig körning. Kostar 1 - 2kr/mil.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 118 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 118 inlägg
Då klipper jag in det igen om du missat det.Ulric skrev:
Fairlane skrev:OK, vi försöker oss på en lite tydligare uträkning för att det ska bli klarare att bara för att du klarar dig på 14 kr/mil (vilket jag för övrigt betvivlar) så betyder det inte att alla gör det, utan att de för den skull vare sig åker helikopter eller köper en svindyr bil. Vi jämför med "Kalle" som köper en likadan bil som du, men har lite andra förutsättningar i övrigt.
värdeminskning
Din bil har nog inte ett nollvärde, helt riktigt. Normalt skulle jag gissa att värdet ligger på runt 35% av nybilspriset efter 4 år, men det är under förutsättning att man kört 1500 mil om året. Du har kör 4000 mil om året så värdet på din bil kanske är 20000 kronor. Värdeminskning per mil för dig = 80000 / 16000 = 5 kronor per mil.
Kalle (med en likadan bil som du, har istället kört 1500 mil om året. Kalles värdeminskning per mil = 65000 / 6000 = 11 kr
försäkring
Du betalar 3000 kr per år för 4000 mil = 0,75 kr / mil
Kalle (återigen med en likadan bil) betalar 6000 kronor för 1500 mil (Kalle bor helt enkelt inte på samma ställe som du) = Kalle betar 4 kr / mil
service, däck, spolarvätska, torkarblad etc
Oklart vilka kostnader du har här. Rimligt är kanske 20000 kronor på däck (lågt räknat), 4000 kr på spolarvätska, torkarblad, biltvätt etc. Servicekostnader på dina 16000 mil borde ligga på minst 30000 kr. Totalt 54000 kr eller 3,40 kr/mil
Kalle servar också sin bil, men inte lika ofta, däremot i Stockholm vilket i sig är dyrare så Kalle kanske hamnar på 20000 kr i service, 12000 i däck och 3000 kronor i spolarvätska, tvätt etc. Totalt 35000 eller knappt 5,80 kr/mil
bränslekostnad
Din bil drar 0,5 liter milen (om det är faktiskt förbrukning eller vad tillverkar uppger är oklart. Din kostnad 7 kr/mil
Kalle kör en likadan bil, men ligger och snurrar i stadstrafik betydligt mer och hans bil drar istället 0.7 liter milen. Hans kostnad blir då 9,8 kr/mil
Redan i dessa kostnader ovan så har vi alltså en skillnad på 14,45 kronor per mil och det beror alltså inte på att Kalle åker lyxigare än man måste. Vi har inte heller räknat med att något på bilen går sönder.
Sen kan man fundera på om Kalle väljer en annan bil än du, en bil som kostar mer än 100'. Jag vet inte vad du kör för bil, men för 100' så får man väl en väldigt liten bil, kanske även en med tveksam krocksäkerhet (?). Kanske behöver hantverkaren en lite större bil för att kunna frakta varor till kunderna (inte bara att köra sig själv fram och tillbaks med), kanske en krocksäkrare bil (om det nu är så) Inte kan väl det räknas som att Kalle är en lyxlirare för att han väljer en större bil som faktiskt kan få med varor, dra släpkärran etc?
Som sagt, du kanske klarar 14 kr/milen med dina förutsättningar, men det kan kosta mycket mer med andra förutsättningar, utan att man för del skull lever lyxliv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 118 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 118 inlägg
Det stämmer inte för mig. Jag har iofs inte kontrollerat dubbla körsträckan, men från 1500 till 2000 mil om året ökade priset med knappt 15%. Stämmer det upp till 3000 mil så är det långt ifrån det dubbla[/quote]pelpet skrev:
Ja, det stämmer normalt. Man kan komma billigare undan om man kör däcken tills de kör på korden eller köper skräpdäck. Lite högre kan det också bli om man kör lite och byter innan mönstret är slut, för att åldern på däcket är för hög, men 1-2 kr per mil är rimligt.pelpet skrev:
Fairlane, du tar i så du kräks med däck för 20000 och torkarblad för 4000. De 73,2 milen på 7 arbetsdagar anser du har ägt rum i stadstrafik. Trots dessa antaganden som du rimligen själv vet är felaktiga lyckas du inte komma upp i några 35 kronor per mil. Du har alltså sällat dig till oss som visat att det inte kostar 35 kronor per mil att köra bil. Gratulerar.
Du fortsätter halsstarrigt att att påstå bilar kan köras för 14 kr/mil för det har du räknat ut att du kan och tycker att alla ska kunna göra det och du är fullständigt oemottaglig för alla argument för att dessa förutsättningar inte gäller alla. Jag och några till tror dessutom inte riktigt på din kalkyl. Ordet "låtsas" skulle kunna användas på denna envisa halsstarrighet.Ulric skrev:
Jag tycker att jag bidrar genom att påpeka det.
(Fö har jag lyckats köra en gammal Opel för 11,50 milen, 1996-1998, sedan sålde jag den för 1500, men det är inte relevant i sammanhanget pga att bensin, skatt och reservdelar mm har blivit bra mycket dyrare sedan dess.)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 118 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 118 inlägg
1.25 kr/mil för däck är väl inte att ta i så att man kräks?Ulric skrev:Fairlane, du tar i så du kräks med däck för 20000 och torkarblad för 4000. De 73,2 milen på 7 arbetsdagar anser du har ägt rum i stadstrafik. Trots dessa antaganden som du rimligen själv vet är felaktiga lyckas du inte komma upp i några 35 kronor per mil. Du har alltså sällat dig till oss som visat att det inte kostar 35 kronor per mil att köra bil. Gratulerar.
Jag vet inte om du fick med vinterdäck i ditt bilköp för 100', annars så räknar jag 8000 kronor där (inklusive fälg), sen byter bör du bytt sommardäck minst en gång, troligen två på dessa mil och det kostar. Jag talar nu om riktiga däck, inte skräpdäck.
4000 för torkarblad skrev jag inte. Det var för torkarblad, spolarvätska, biltvätt etc (lampor mm). Jag antar att du har tvättat bilen någon gång under dina 4 år/16000 mil, annars får vi nog räkna ner värdet av din bil.
Kul att du inte noterade hur stor skillnad det gör att köra 1500 mil per år mot 4000, eller hur försäkringskostnad och annats slår. Eller servicekostnaden som bara den fäller din uträkning på 14 kr milen (under förutsättning att bilen servats på 16000 mil)
De 73,2 kr milen på 7 arbetsdagar har väl inget med din uträkning att göra? Vi vet väl inte heller vilken bil de har (stor/liten), hur många mil om året de kör, var bilen är försäkrad etc. När man fakturerar en milkostnad så fakturerar man inte 25 kr milen till vissa kunder och 40 kronor milen till andra, man räknar ut ungefär vad det kostar per år och delar med antal mil och avrundar.
Jag har inte sagt att det måste kosta 35 kronor per mil. Det jag säger är att det inte är orimligt utan att man talar om en lyxbil. Som exemplet ovan gav så hamnade man på 28 kr/mil med 1500 mils körsträcka om året och en dyrare försäkring, med samma bil som du har. En dyrare bil så blir det dyrare. Vi vet inte vad du har för bil, men du måste väl ändå hålla med om att det inte är 100% säkert att din bil är den bästa bilen för alla personer?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 118 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 118 inlägg
Se där! Du inser alltså att körsträckan spelar roll, vad bra. Räkna gärna på vad din bil skulle kosta per mil om körsträckan var 1500 mil istället för 4000 så ska du se att du inte klarar dig på 14 kr/mil. Det är du som sagt att 14 kr/mil är ett tak...Ulric skrev:
Nej, inte om man byter både sommar- och vinterdäck varje år. Gör man det kör man mer än jag gör, eller så har man troligen problem med framvagnsinställningen.Fairlane skrev:
Jag vet inte vad du räknar med för vinterdäck för 8000 kronor. Om jag beställer en uppsättning däck idag, samma som original, kostar de en bråkdel.
Nu säger du emot dig själv, eftersom det ger en lägre kostnad än om du bara räknar med stadskörning.Fairlane skrev:De 73,2 kr milen på 7 arbetsdagar har väl inget med din uträkning att göra? Vi vet väl inte heller vilken bil de har (stor/liten), hur många mil om året de kör, var bilen är försäkrad etc. När man fakturerar en milkostnad så fakturerar man inte 25 kr milen till vissa kunder och 40 kronor milen till andra, man räknar ut ungefär vad det kostar per år och delar med antal mil och avrundar.
Edit: missade att du räknade med att byta fälg vid varje däckbyte. Men det gör inte jag, fälgarna brukar hänga med flera byten.
Redigerat: