Enklast är att använda beräkningen på kpnsumentverket sida, och med två olika miltals per år. Tex 2000 och 3000 mil. Skillnaden delat med 1000 blir då den extrakostnad varje mil för med sig. En bra siffra att använda om man vill räkna på vad det kostar att åka på en bilsemester, tex
 
Hur har det gått ?
 
Nils82 skrev:
Ulric, du kan väl ändå inte mena att du lyckas att driva en bil för 14:-/milen. Det är en total omöjlighet.
Eller menar du något annat med denna summa på 14:- ??
Jo, min vardagsbil kostar 14 kronor/mil, eller mindre om jag skulle räkna noggrannare än jag gjort ovan.

Jag har även en större bil som bara används några gånger om året. Dessa mil blir då självklart mycket dyrare, men det spelar ingen större roll för ekonomin eftersom de är så få.
 
Uträkning från en bil min sambo körde under 3 år 2005-2007, bilen köptes för 60.000 vid 10.000 mil och såldes vid 19.600 mil för 20.000. Bilen var nyservad med nya S/V däck och bromsar när den köptes. Jag fixar allt själv på våra bilar.

Värdeminskning 40.000
Bränsle 69.120
Rep 1100
Försäkring 7.500
Skatt 3.900
Service 3.560
bromsar 1170

= 13,04:- milen

Dock är inte spolarvätska, torkarblad och glödlampor medräknat, då jag hade tillgång till det gratis.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Uträkning från en bil min sambo körde under 3 år 2005-2007, bilen köptes för 60.000 vid 10.000 mil och såldes vid 19.600 mil för 20.000. Bilen var nyservad med nya S/V däck och bromsar när den köptes. Jag fixar allt själv på våra bilar.

Värdeminskning 40.000
Bränsle 69.120
Rep 1100
Försäkring 7.500
Skatt 3.900
Service 3.560
bromsar 1170

= 13,04:- milen

Dock är inte spolarvätska, torkarblad och glödlampor medräknat, då jag hade tillgång till det gratis.
 
Fairlane
Dvs Ulrics 14 kr milen kanske går med fullständigt idealiska förutsättningar (väldigt billig försäkring, serva själv, inga däck, gratis glödlampor etc), men det innebär knappast att allt över är lyx.

Kanske servar inte hantverkaren bilen själv, kanske har hen en större bil, kanske drar den mer pga av vikt och kortare körningar i stad etc.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Nej. Fullständigt (eller fullständigare) idealiska förutsättningar är snarare en beskrivning av min hustrus bil. För fyra år sedan fick min före detta svärfar en propp som gjorde att han måste byta till en automatväxlad bil. Då fick jag hans gamla och gav raskt bort den till min fru. Det skulle inte falla mig in att lämna in den på verkstad utan det mesta sköts här på gårdsplanen. En rask kalkyl ger vid handen:


4 år
12000 mil
skatt 1985 kr/år = 7940 kr
försäkring 2000 kr/år = 8000 kr
besiktning 400 kr/år = 3200 kr
service, däck mm 5000 kr/år = 20000 kr
bensin 12000*0,6*12 = 86400 kr

Summa 125540 kr

10,46 kr/mil

Så min bil är ju lite dyr i drift om man jämför, men det får jag väl ta.
 
Ulric skrev:
Nej. Fullständigt (eller fullständigare) idealiska förutsättningar är snarare en beskrivning av min hustrus bil. För fyra år sedan fick min före detta svärfar en propp som gjorde att han måste byta till en automatväxlad bil. Då fick jag hans gamla och gav raskt bort den till min fru. Det skulle inte falla mig in att lämna in den på verkstad utan det mesta sköts här på gårdsplanen. En rask kalkyl ger vid handen:


4 år
12000 mil
skatt 1985 kr/år = 7940 kr
försäkring 2000 kr/år = 8000 kr
besiktning 400 kr/år = 3200 kr
service, däck mm 5000 kr/år = 20000 kr
bensin 12000*0,6*12 = 86400 kr

Summa 125540 kr

10,46 kr/mil

Så min bil är ju lite dyr i drift om man jämför, men det får jag väl ta.
Finns säkert dom som får bilar och gratis bränsle och kan serva bilen själva , men en hyfsad ny standard bil går på bra mycket mer än 14 kr mil
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Polos skrev:
Finns säkert dom som får bilar och gratis bränsle och kan serva bilen själva , men en hyfsad ny standard bil går på bra mycket mer än 14 kr mil

Jag har flera gånger tillstått att det går att konstruera ett bilägande så att det blir precis hur dyrt som helst. Det går att köpa importerad getmjölk för 50 kronor litern. Det är helt irrelevant för det faktum att ett helt vanligt paket mjölk som man går och köper i affären kostar åtta kronor.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
F
De flesta har dock inte fått en ko som kan beta gratis på grannens äng och ge mjölk för 1-2kr litern.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tråden handlar om milersättning men ändå så ska det tutas i oss att en bil går för 14:-/milen. Okej, att lyckas med det konststycket är likställd med en finare Trissvinst, så grattis till Ulric (y)

Dock har det ingen som helst koppling till vad en hantverkarbil "slickar" i sig per mil. 14:- äter den till frukost!
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jag körde 11000 pendlarmil min med förra Saab 900 från 1997, gjorde all service själv, köpte billiga däck osv, men jag fick ner milkostnaden till strax över 21kr/milen inklusive allt.
Att bensinen kostar 12kr/l just nu gör ju inte att den kostade det för 3 år sedan..



Är helt motståndare till alla dessa hittepåkostnader hantverkarna håller på med för att göra det krångligare att jämföra priser och faktiskt se vad man får.
Har inget problem så länge de redovisas, jag har dock aldrig fått en offert där det står nått om milersättningar eller bilar, det brukar komma först på fakturan
 
Nils82 skrev:
Tråden handlar om milersättning men ändå så ska det tutas i oss att en bil går för 14:-/milen.

Dock har det ingen som helst koppling till vad en hantverkarbil "slickar" i sig per mil. 14:- äter den till frukost!
Den kanske går på getmjölk.
 
När mina barn bodde hemma så körde dom många mil varje dag och det kostade inte en(1) krona för dom, så hur lyckas ni bränna ända upp till 14 kr/mil
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
cecar33 skrev:
När mina barn bodde hemma så körde dom många mil varje dag och det kostade inte en(1) krona för dom, så hur lyckas ni bränna ända upp till 14 kr/mil
Kostnaden fanns där ändå. Att Någon Annan betalar är en bra förutsättning för att kostnader skall rusa i höjden, vilket den här tråden är ett exempel på.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.