Fairlane
Som Freddy skriver bör det fungera. Gärna med tillägget att de räknas från plats X, så att man inte får situationen som var i trådstarten.
 
Fairlane: exakt(y)

Står inget, då frågar man. Annars skiter man i den hantverkaren och söker vidare...
 
Freddy_kruger skrev:
Jag är hantverkare, hyfsat seriös om jag får säga det själv...

Vid fast pris så ska givetvis reseersättning vara inräknat i offerten, kunden skiter ju fullständigt i hur många gånger jag åker fram och tillbaka...

Vid löpande arbete så ska det stå på offerten att reseersättning tillkommer med x kr per mil.
Om x är 100 eller 30 är upp till var och en, men det ska uppges...

Seriösa hantverkare finns, ni är bara dåliga på att hitta dem;)


Detta lät som en mycket sund, seriös och självklar inställning. 👍

Om kunden ber om ett fast pris att bygga något så måste ju hantverkaren ta sig dit på något sätt, alltså är det en del som ska vara med på offerten, jag har ju inte bett om att få jobbet gjort på någon annans fastighet. Finns det inte med på en fastpris offert så får denne heller inte en krona ifall denne ber om det efteråt heller.
 
Freddy_kruger skrev:
Fairlane: exakt(y)

Står inget, då frågar man. Annars skiter man i den hantverkaren och söker vidare...

Eller om han verkar duktig och ger rätt pris, låta denne utföra jobbet och så får han lära sig att göra rätt då han ber om betalt och försöker lägga på något extra.
 
Freddy_kruger skrev:
Jag är hantverkare, hyfsat seriös om jag får säga det själv...

Vid fast pris så ska givetvis reseersättning vara inräknat i offerten, kunden skiter ju fullständigt i hur många gånger jag åker fram och tillbaka...

Vid löpande arbete så ska det stå på offerten att reseersättning tillkommer med x kr per mil.
Om x är 100 eller 30 är upp till var och en, men det ska uppges...

Seriösa hantverkare finns, ni är bara dåliga på att hitta dem;)
Jepp, håller helt med! Fast pris är ALLTID fast.
Tyvärr blir ju det dyrare men man slipper granska offerten så noga.
Man behöver således inte vara lika insatt, som kund.
 
M McStewart skrev:
Jag fick samma svar från skatteverket när jag frågade för ett år sedan.

Tipset jag fick var att kontrollera avståndet i fakturan med avståndet mellan företagets adress och arbetsplatsen på Eniro.se eller hitta.se. Är det inget annat som avtalats så är det detta som gäller.

Dessutom; har hantverkaren kört en omväg, t.ex. kört fel eller valt en längre väg, så får denne ej debitera kunden detta.
Jag debiterar mellan 400-500 kr/dag som servicebil då jag kör mer än 3mil tor hemmet, drivmedelsersättning + verktygsslitage
 
N Nils82 skrev:
Jepp, håller helt med! Fast pris är ALLTID fast.
Tyvärr blir ju det dyrare men man slipper granska offerten så noga.
Man behöver således inte vara lika insatt, som kund.
Njaaa. Det verkar finnas rätt mycket falluckor även med fast pris. Man behöver vara påläst oavsett avtalsformer. Mitt recept är att hitta hantverkare med väldigt goda referenser, verkliga referenser. Dels kan man då oftast räkna med att de är vanliga vettiga människor som inte ens funderar på hur man skulle kunna lura någon. Dels tjänar de mer på att upprätthålla sitt rykte än att försöka lura någon.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Jepp, håller helt med! Fast pris är ALLTID fast
Nej. Fast pris är fast pris inom det som står avtalet. Om fastpriset är avtalat för att få jobbet klart, då är priset fast.
Om däremot avtalet är begränsat i timmar, materialanvändning, mil eller liknande, så tillkommer allt utöver.

Det handlar om vad du köper för fast pris. Om du enligt fastprisavtalet köper ett färdigt kök, då är det ju det färdiga köket som du köper för fastpriset (precis som du köper en ny laptop, eller en ny cykel).

Om däremot fastprisavtalet speccar ett visst antal timmar, och en viss materialåtgång, då är det ju detta du köper för fastpriset. Är det då så att ditt projekt kräver mer - ja då tillkommer det eftersom det blir saker som hamnar utanför fastpriset (precis som ett tilläggsjobb).

därför A och O att LÄSA papperna noga vad som egentligen ingår i priset. Inte bara titta på slutpriset och säga "ja det blir bra *skriver på* "
För då kan det stå på papperet att milersättning tillkommer, och då tillkommer milersättning.

Kan t.om. vara så att du bara får fast pris för arbetet, och sedan står det finstilt längst ner "Materialkostnader tillkommer enligt referensprislista, fråga efter prislistan för mer information". Då kan fakturan bli mycket dyrare än du räknat med.

Samma gäller om du t.ex. ska borra brunn, och du får ett fastprisavtal för jordborrning 5 meter ner. Och sedan visar det sig att det är berg 1 meter ner och man måste börja spränga och bergborra. Klart det då tillkommer kostnader.
Står det däremot att avtalet gäller ett 5 meter djupt hål utan begränsningar i material och metod, ja då står företaget med svarte petter och får bjuda på stenborrningen.

Därför SJUKT VIKTIGT att läsa på papperet vad du egentligen köper för FAST PRIS. Köper du ett färdigt kök/projekt/byggnad/lagning/service, eller köper du de ingående delarna (arbetet, materialet osv) i det.


Inget konstigare att om du köper en TV så kan du inte förvänta dig att det ska ingå en set-top box och DVD-spelare i det också.

Eller ett annat exempel: Köper du en taxiresa från A till B för fast pris, ja då är det fast pris oavsett tidsåtgång eller milåtgång.
Om du istället köper en 4 timmars taxiresa för fast pris, och det sedan blir ett stopp i 40 minuter vid en järnvägsövergång så att resan istället blir 4 timmar och 30 minuter, ja då betalar du normal timersättning och milersättning för de 30 minutrarna utöver fastprisavtalet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.