Fairlane
Jag räknade inte med fälgbyte varje gång, men jag räknade med att de behövs första gången.

Hur är det med dina servicekostnader?
Bytt kamrem någon gång? Kostnad? Andra större jobb?
 
Mycket OT i tråden!

Frågan TS ställde var ju nedanstående.

Tina Eklöf skrev:
Hej, Vad gäller regelmässigt för hantverkare när de lägger på milersättning?
 
Fairlane skrev:
Jag räknade inte med fälgbyte varje gång, men jag räknade med att de behövs första gången.

Hur är det med dina servicekostnader?
Bytt kamrem någon gång? Kostnad? Andra större jobb?
OK, så du har helt enkelt råkat sätta en nolla för mycket i dina däckkostnader. Då förstår jag, det är lätt hänt. Men då är det snarare för lågt.

Det dyraste "jobbet" har varit att originalbatteriet gick sönder och inte täcktes av nybilsgarantin. Då lät jag verkstaden byta det utan att efterfråga pris, av ren bekvämlighet. Hade jag vetat vad de ville ha för det så hade jag bytt själv och gjort mitt livs bästa timförtjänst.

Jag bytte kamrem på min gamla Ford Transit en gång på 90-talet. Jag har för mig att det gick på 700 kronor inklusive jobb men jag tänker inte låtsas att det är representativt.
 
Okej, okej, okej!!!
Ulric, åk du för dina 14/milen........men vad har det med tråden att göra? Du bör väl ändå inse att en normal servicebil ligger på en mycket högre kostnad än så.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fairlane
Däck plus en omgång fälgar för 20' tycker inte jag är dyrt. Ett bra däck ligger kanske på 1300 kr plus montering på 200 kr. Det går att hitta billigare beroende på dimension men 1300 är nog inte att anse som orimligt. Sen byter nog jag tidigare än genomsnittet, eftersom jag anser att det är viktigt för säkerheten. Vad kostar däck till din bil?

Jag gissar att du har kamkedja om du inte bytt rem (jag vet inte vad du har för bil). Har du inte behövt nya bromsskivor eller liknande på 16000 mil heller?
 
Nya hakka 8 till tex Volvo V70 -15 kostar från 1200kr/st + montering.
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan kanske man kan få tag i sydeuropeiska vinter-/dubbdäck för några 100kr/st men dom är (oftast?) betydligt sämre än nordeuropeiska sommardäck under vintern.

Tex taxibilar behöver byta höger framdäck oftare än dom andra däcken, bla pga alla U-svängar i gatukorsningar.
 
Tänk nu på att hantverkare inte servar sina bilar själva på fritiden. Vi lämnar dem på verkstaden så att de som kan bilar får mecka med dem.

Förövrigt så bakar jag in alla resor i offerten så slipper nån reta sig på det.
Är offerten för dyr så får kunden hitta nån annan...
 
  • Gilla
MrTim och 1 till
  • Laddar…
En uppsättning nya standard märkesdäck kostar ca 6000kr på däckverkstan och håller i ca 4000 mil. Det blir 1,50kr/mil.

Det går såklart utmärkt att hitta både billigare och mycket dyrare däck.
 
Vore det inte mer hedervärt om hantverkare som tar 600-700kr/h vid starten av företaget köpte en bil dom hade råd med (även om det vore en caddy från -91), för att när dom sedan jobbat sig framgångsrika, köpte en nyare bil DOM hade råd med?
 
MrTim skrev:
Vore det inte mer hedervärt om hantverkare som tar 600-700kr/h vid starten av företaget köpte en bil dom hade råd med (även om det vore en caddy från -91), för att när dom sedan jobbat sig framgångsrika, köpte en nyare bil DOM hade råd med?
Vad spelar det för roll för kunden? Menar du att hantverkaren ska "bjuda" kunden på sina resekostnader om han är framgångsrik. Att en hantverkare i själva verket enbart ska tillåtas åka i en 25 år gammal bil, samt göra alla reparationer själv, för att kunna debitera en "rimlig" milkostnad?

Anledningen till att man åker nyare bil handlar oftast om att det inte är så mycket dyrare. Man slipper reparationer samt dagar då bilen inte startar.
 
Jag skrev tidigare att det var praktiskt möjlig att åka bil under 14 spänn, men det har som sagt inget att göra med vad en firmabil kostar.
Jag hade tidigare egen firma med en betald äldre bil, jag tog 30:- milen, och det blev typ +/- noll.
I 14 kronorsexemplet var bilen trafikförsäkrad, firmabilen ville jag ha helförsäkrad med extra allt ifall nått skulle hända när man var 100 mil hemifrån.

Ni skulle slå bakut om jag berättade vad firman jag jobbar för nu tar när jag kommer med bilen, å andra sidan är det inte bara en bil med mig i som kommer, utan en mindre verkstad med reservdelslager, och vi jobbar inte mot privatpersoner.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
AG A skrev:
...
Anledningen till att man åker nyare bil handlar oftast om att det inte är så mycket dyrare. Man slipper reparationer samt dagar då bilen inte startar.
Håller med dig.
Det är anledningen till att vi (min familj, privat) köpte en nästan ny bil istället för den 13 år gamla bilen som hade rullat ca 31000 mil när vi sålde den till några som skulle ha den som andrabil. Vi har bara en bil och vi har inte råd/möjlighet att låta bilen stå på verkstad i en vecka eller mer.

Jag har blivit påkörd några gånger genom alla åren som jag (vi) haft bil(ar). Senaste gången så kostade det oss ca 70kr extra per dag (resten stod motpartens försäkringsbolag för), när bilen var inlämnad för plåtarbete, plus att det kostade sex timmars flextid (lämning/hämtning av bilar på verkstad/biluthyrning).
Detta pga att en lastbil prejade mig när han skulle byta fil. Om han hade svängt över snabbare så hade jag åkt ner i diket å voltat.
 
Min familjs säkerhet är att jag inte kommer att köra en bil äldre än 10 år. Nyare bil är inte mycket dyrare per mil, men har högre säkerhet generellt sett.
 
pelpet skrev:
Min familjs säkerhet är att jag inte kommer att köra en bil äldre än 10 år. Nyare bil är inte mycket dyrare per mil, men har högre säkerhet generellt sett.
Mycket beror ju på när du köper och hur länge du behåller, känner ju några som köper ny bil var 3dje år och kör kanske 5000mil under den tiden, det blir ju helt vansinnigt dyra mil.

Köper man en bil som kanske är 2-3 år gammal och gått 5000mil så är det ju oftast en bättre affär.

Men åter till problemet, som iaf jag ser det så är det alla dessa kreativa sätt att fakturera mer än vad som är sagts, om jag jämför offerter så vill jag ju veta alla kostnader, att man sedan hittar på en massa i efterhand är ju helt fel, sånt ska man ju bestrida.
Är det dock med på offerten så är det ju inte mycket att orda om, men det verkar ju vara mycket mer vanligt att man inte nämner nått på offerten och så dyker det upp på fakturan.
Att det inte är gratis att köra bil vet ju de flesta, det är dock väldigt många som faktiskt betalar resorna till sitt arbete med egna pengar, det rimliga är väl att man får betala kostnaderna mellan företaget och kunden, det är ju så man gjort upp affären.

Problemet verket ju helt uppenbart vara att det "glöms" bort när hantverkarna offererar sina uppdrag eftersom många blir förvånade över kostnader som tillkom och andra saftiga påslag vissa kör med.
 
Redigerat:
Byggbranchen, jag säger då det, rörigare branch för kunden är svårt att hamna i. Ofta strul och tjafs, det är så trist. Om alla bara gjorde på samma sätt så skulle det vara så mycket bättre. Om företag A i sin offert redovisar sin milersättning för sin 20år gamla bil och företag B för sin sprillans stora Dodge som han "måste" ha, så får kunden själv välja vad hen vill betala för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.