Hej!
I tagen att köpa ett sommarhus. Vid överlåtelsebesiktning har det framkommit att det förekommer viss mikrobiell tillväxt på träskyddsbehandlade blindbottenläkt. Påväxten beskrevs som vit hinna. Vid mätning så låg fukthallten på 19 % där grönsvärdet ligger på 17%. Så det saknas ingång till krypgrunden så det gjordes ett stickprov genom en ventil då ovan noterades. Besiktningen utfördes av Anticimex. Har läst på om avfuktare och annat men söker råd i hur man ta det här vidare och utreder lämpligast innan påskrift med argument kring pris etc. Tacksam för all hjälp 😁
I tagen att köpa ett sommarhus. Vid överlåtelsebesiktning har det framkommit att det förekommer viss mikrobiell tillväxt på träskyddsbehandlade blindbottenläkt. Påväxten beskrevs som vit hinna. Vid mätning så låg fukthallten på 19 % där grönsvärdet ligger på 17%. Så det saknas ingång till krypgrunden så det gjordes ett stickprov genom en ventil då ovan noterades. Besiktningen utfördes av Anticimex. Har läst på om avfuktare och annat men söker råd i hur man ta det här vidare och utreder lämpligast innan påskrift med argument kring pris etc. Tacksam för all hjälp 😁
Jag köpte hus där jag måste ha avfuktare under huset. Tycker det är besvärligt att ha fuktmätare samt avfuktare, allt drar el. Nu när det blir dyrt. Att det är vitt redan känns inte bra. Då behöver du sanera. Samt kolla vad för åtgärd som behövs för att minska risk för svamp och mer påväxt. Allt detta kostar. Jag la byggplast under huset, målade på boracol. Men det såg inte ut alls som ditt. Du behöver också komma in där för inspektion, hur löser du det? Be få offert på åtgärd av Anticimex.R Robert N skrev:Hej!
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"

Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tack för bra perspektiv. Åtkomst återstår att lösa. Lutar åt att de får ta upp ett hål. Att lämna det till att inspektera/ åtgärda via ventiler är ju inget alternativ.K Kattnos skrev:Jag köpte hus där jag måste ha avfuktare under huset. Tycker det är besvärligt att ha fuktmätare samt avfuktare, allt drar el. Nu när det blir dyrt. Att det är vitt redan känns inte bra. Då behöver du sanera. Samt kolla vad för åtgärd som behövs för att minska risk för svamp och mer påväxt. Allt detta kostar. Jag la byggplast under huset, målade på boracol. Men det såg inte ut alls som ditt. Du behöver också komma in där för inspektion, hur löser du det? Be få offert på åtgärd av Anticimex.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mikrobiell påväxt i kallvind - köpa huset eller inte?
Isolering -
Mikrobiell påväxt på blindbottenskivor
Fritidshus -
Mikrobiell påväxt på trossbotten
Grund & Markarbeten -
Mikrobiell påväxt på vinden, hur hantera?
Tak & Vind -
Mikrobiell påväxt i garage, åtgärd?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus