Hej!
Är intresserad av ett fritidshus och har precis läst besiktningsprotokollet. Allt ser bra ut förutom en sak, och det handlar om grunden.
Det är en plintgrund och följande står det i besiktningsprotokollet:

Enplanshus från 1960 som byggdes till troligen 1992. Båda delar har gallertäckt plintgrund. Under tillbyggnaden noterades okulärt.
Mikrobiell påväxt på blindbottenskivor. Grunden är ej åtkomlig pga
skruvade galler och delvis är det för trångt kryputrymme. Grunden är
besiktigad utifrån.
Fuktkvoten uppmättes till 14 % i blindbotten.
från utsida att det förekommer mikrobiell påväxt på blindbottenskivor. Det rekommenderas att man undersöker omfattningen och
orsak till detta.

Bilden visar grunden på ett fritidshus med plintgrund där mikrobiell påväxt finns på blindbottenskivor och är delvis täckt av skruvade galler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanför ser ni en bild på hur det ser ut.

Är detta något allvarligt? Jag tycker inte det ser farligt ut men det är ju svårt att avgöra.

Är 14% mycket? Om det noterades 1992 och det inte blivit mer än så där tänker jag att det kanske inte är jätteoroande. Har jag fel? Tack för hjälp!

Hur det än är så måste det undersökas närmare.

S Stefan dV skrev:
Hej!
Är intresserad av ett fritidshus och har precis läst besiktningsprotokollet. Allt ser bra ut förutom en sak, och det handlar om grunden.

Enplanshus från 1960 som byggdes till troligen 1992. Båda delar har gallertäckt plintgrund. Under tillbyggnaden noterades okulärt.
besiktigad utifrån.
från utsida att det förekommer mikrobiell påväxt på blindbottenskivor. Det rekommenderas att man undersöker omfattningen och
orsak till detta.

[bild]

Är detta något allvarligt? Jag tycker inte det ser farligt ut men det är ju svårt att avgöra.

Är 14% mycket? Om det noterades 1992 och det inte blivit mer än så där tänker jag att det kanske inte är jätteoroande. Har jag fel? Tack för hjälp!
14% måste ju vara nu inte 1992..? Vad var det för väder när han mätte?, gjordes det vid minusgrader så kommer (luft)fuktigheten att vara lägre än i september/oktober och regnande. Är det bara en skiva som har påväxt?, bilden är lite dålig-eller min syn.. Vad är ovanför skivan-inomhus? Vad är det för grått som syns på marken? (inte stenen), är det påväxt som någon borstat ner på marken? Många frågor, hoppas du kan svara.

S Stefan dV skrev:
Hej!

besiktigad utifrån.
orsak till detta.

[bild]

En öppen plint grund utgör ingen risk alls men viss påverkan sker efter åren går men luften står ej still alls i denna grundtyp och kondens kan ej skapas i mån större omfattning.

Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
14% måste ju vara nu inte 1992..? Vad var det för väder när han mätte?, gjordes det vid minusgrader så kommer (luft)fuktigheten att vara lägre än i september/oktober och regnande. Är det bara en skiva som har påväxt?, bilden är lite dålig-eller min syn.. Vad är ovanför skivan-inomhus? Vad är det för grått som syns på marken? (inte stenen), är det påväxt som någon borstat ner på marken? Många frågor, hoppas du kan svara.
Ja, precis. Men tänker att om man noterade det då och det inte blivit värre på så lång tid...

Besiktningen gjordes i april, och det var 4 grader och regn.

S Stefan dV skrev:
Ja, precis. Men tänker att om man noterade det då och det inte blivit värre på så lång tid...

Besiktningen gjordes i april, och det var 4 grader och regn.
Angående % tycker jag ändå att det känns som ett bra värde, att det finns lite påväxt efter 32 år förefaller naturligt med den konstruktionen. Kan du åka dit nu och kolla igen? Lite nyfiken blir jag dock på det som ser ut som att det bara är påväxt på en skiva..! Jag ska själv bygga plintgrund till min nya stuga men kommer att lägga grusströdd plast så att fukten hindras. Om den lösningen finns många tankar men jag gillar den. För att mota grävling kommer jag precis som din tänkta stuga ha galler eller träribbor som skapligt hindrar djur att bo under stugan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.