Hej allihopa!

Vänder mig hit för att förhoppningsvis få lite hjälp i samband med vad som eventuellt blir mitt och tjejens första husköp.

Vi har tittat på ganska många hus - och därmed också många besiktningsprotokoll - men har nu fastnat särskilt för ett hus som vi båda är väldigt sugna på. Huset är delvis i tegel, delvis i trä.

Tyvärr är vi dock lite oroliga över vissa anmärkningar i besiktningsprotokollet. Efter att ha tittat på flera besiktningsprotokoll är detta anmärkningar som påminner om sådana jag sett förr, men det i sig gör mig inte tryggare.

Vore väldigt uppskattat med alla typer av kommentarer och synpunkter på vad dessa typer av anmärkningar kan innebära i praktiken - vilka och hur stora är riskerna att det blir allvarliga problem, och hur mycket skulle det kosta att åtgärda samt förebygga liknande problem, etc.?

Utöver nedan anmärkningar är det också en del mindre grejer (t.ex. "Lokalt sprickor i tegelfasad"), men det är framförallt de som jag klippt in nedan som oroar mig, för jag har lite svårt att avgöra implikationerna av dessa saker.

"Vind

På enstaka ställen förekommer fuktrelaterade missfärgningar och mikrobiell påväxt mot underlagsskivor samt någon takstol. Inga förhöjda fuktvärden uppmättes vid besiktningen men bör hållas under uppsikt för ev förändringar."

"Garage invändigt

Fuktrelaterade missfärgningar mot tak och väggar, inga förhöjda fuktvärden uppmättes vid besiktningen dock kan bakomvarande skador inte uteslutas"

"Fuktindikering badrum övre plan:
Vid fuktindikeringen av golvet noterades något förhöjd fuktindikation på delar av golvet men inga mattsläpper noterades, orsaken till detta är ej fastställd men en trolig orsak kan bero på golvvärmen som missvisar fuktmätaren"

"Byggnadsdel: Entréplan
Konstruktionsdel: Flytande golv
Konstruktionsuppbyggnad: Golvytskikt, spånskivor, cellplast, betong
Kommentar: Vid konstruktionskontrollen togs två hål upp och fuktvärden runt kritisk nivå uppmättes i ena provhålet i ytterväggssyll. Inget avvikande lukt upplevdes från provhål.
Klädkammare: FK uppmättes till 13%.
Vardagsrum: FK uppmättes till 16%
Det kritiska gränsvärdet för mikrobiell tillväxt brukar anges till ca 15-17% fuktkvot (FK).

Sammanfattning: Notera att stickprovsmässig undersökning är utförd och för att säkert fastställa konstruktionens kondition och fuktstatus samt det uppmätta fuktvärdet måste en mer omfattande undersökning utföras.

Jag misstänker förövrigt att fuktproblemen kan ha med detta att göra:

"Ventilation:
Byggnaden har en svag ventilation på tilluftssidan. Detta kan hämma en god luftväxling i bostaden men även ge höga fuktbelastningar på känsliga konstruktioner som t.ex. vindsutrymmet. Åtgärder bör därför övervägas"

Skulle det i så fall kunna vara så enkelt att det går att lösa problemen med lokal mikrobiell påväxt (på vinden) genom att bara putsa bort den, och förbättra ventilationen i huset för att förebygga fortsatta problem?

Oavsett så lär vi göra en egen besiktning med en egen besiktningsman, men kan vara bra att ha lite ytterligare insikter innan dess.

Stort tack på förhand! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.