Hej!

Igår förmiddag hade vi strömavbrott här hemma då någon kabel grävdes av på okänd plats. Strömmen kom tillbaka efter någon timme men då vill inte vår inbyggnadsugn från Miele vara med. Den digitala klockan som vanligtvis står och blinkar efter att strömmen varit bruten är helt svart, lampan inne i ugnen tänds inte om jag startar ugnen, det enda som händer är att jag hör någon fläkt som går och luft kommer ut i ovankant på ugnen. Varmluftsfläkten inne i ugnen startar inte och ugnen blir inte varm.

Vad kan ha hänt? Ugnen var inte på vid strömavbrottet, är ca tio år gammal. I vanliga fall kan man ställa klockan efter ett strömavbrott, men nu är teckenrutan som sagt helt svart...

Mvh, Lasse
 

Bästa svaret

A
prova att bryta strömmen igen
kan fungera då nätet bara belastas av din ugn.
 
Känner inte till något om din ugn men har varit med om att ifall överhettningsskyddet löser ut så blir det den effekten (att en kylfläkt går igång och blåser luft). Det hände alltså efter ett strömavbrott.
 
torbeno torbeno skrev:
Känner inte till något om din ugn men har varit med om att ifall överhettningsskyddet löser ut så blir det den effekten (att en kylfläkt går igång och blåser luft). Det hände alltså efter ett strömavbrott.
Ok, har nu provat att bryta strömmen igen men samma fel kvarstår. Om det är överhettningsskyddet som löst ut så måste det väl gå att "återställa" ugnen? Har läst igenom bruksanvisningen men står inget om hur man eventuellt "återställer" ugnen...

Det är en Miele H4110B inbyggnadsugn i alla fall. Någon som har tips på hur jag fortsätter felsökningen?

Mvh, Lasse
 
Redigerat:
electroluxaren skrev:
prova att bryta strömmen igen
kan fungera då nätet bara belastas av din ugn.
Helt rätt lösning av electroluxaren, MEN jag var enligt Mieles kundtjänst tvungen att göra ugnen strömlös i minst 30 minuter, detta gör att ugnen "nollställer" sig själv till fabriksinställningarna. Tack för hjälpen (båda två)...

Mvh, Lasse(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.