Hej
Har en Miele G 5100 SCU diskmaskin
Först bröt jordfelsbrytaren, JFB, 2ggr, jag vet inte var i programmet den var men det var fullt med vatten i maskinen och den hade relativt nyligen startat. Då stoppade jag programmet och startade ett kortprogram 40grader. Det pumpade ur vattnet, men sen fick jag felkod F14. Startade om igen och fick felkod F24. Efter det tog jag ur disken, torkade ur och gjorde rent i botten av maskinen. Backventil och pumphjul såg bra ut och det var inte så mycket smuts. Hjulet snurrar normalt.
Har sedan lagt maskinen ner och öppnat botten. Ser inget suspekt. Antar att det ska vara brun vätska i plast”behållaren” på sidan.
vad gör jag nu? Funderade på att öppna till impellern och göra rent, men vet inte om det är rätt åtgärd.
några idéer? ♂️♂️
Först bröt jordfelsbrytaren, JFB, 2ggr, jag vet inte var i programmet den var men det var fullt med vatten i maskinen och den hade relativt nyligen startat. Då stoppade jag programmet och startade ett kortprogram 40grader. Det pumpade ur vattnet, men sen fick jag felkod F14. Startade om igen och fick felkod F24. Efter det tog jag ur disken, torkade ur och gjorde rent i botten av maskinen. Backventil och pumphjul såg bra ut och det var inte så mycket smuts. Hjulet snurrar normalt.
Har sedan lagt maskinen ner och öppnat botten. Ser inget suspekt. Antar att det ska vara brun vätska i plast”behållaren” på sidan.
vad gör jag nu? Funderade på att öppna till impellern och göra rent, men vet inte om det är rätt åtgärd.
några idéer? ♂️♂️
bottenplåtens insida brukar ge svaret.A AndersTo skrev:Hej
några idéer? ♂️♂️
avloppslangen hänger det något klet på
slangarna från värmaren brukar vara en orsak e
eller elementet
ta bort höger sida så ser du genomföringarna till rören
Hej Anders, gammal tråd, men hittade du ngn lösning? Exakt samma symptom här. JFB, F24, F14. Kollat impeller och filat på kontaktytor i relät, men ingen förbättring. Sannolikt hinner jag inte vänta på svar här innan vi måste ha en ny, men skulle vara intressant ändå.
mvh
Niklas
mvh
Niklas
Jag försökte hitta en begagnad motor, men lyckades inte, så köpte en begagnad bosch som jag hittade till bra pris och körde min till skroten.N niklas_wikstrom skrev:
Tryckvakten på motorn kan ha ett inre läckage. Då blir det vatten i 220v-kretsen och jfb löser ut. Kostar minst 1000kr vad jag minnsN niklas_wikstrom skrev:
Felet ofta intermittent eller kommer i slutet av programmet då läckan ofta är liten. När maskinen står så torkar det och maskinen klarar att starta igen.
1500.- var det senastI i99albsi skrev:
Liknande trådar
-
Diskmaskin löser jordfelsbrytaren
Vitvaror -
Miele diskmaskin (G5170/75/90/95) larmar, vad är fel?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Vad är det, filter eller i en Miele diskmaskin
Vitvaror -
Siemens diskmaskin löser jordfelsbrytare och visar felkod E04
Vitvaror -
Beställa Miele diskmaskin från tyskland
Vitvaror