Håller på att renovera bostad och vill köra Microcement på väggar och golv.
Plastmatta på dessa ytor idag som är ok att applicera på.

Däremot måste jag byta golvbrunn då huset är byggt -89.
Detta innebär att jag måste öppna golv och del av mattan.
Hur gör jag med den öppnade delen? Kan jag montera en manschett mot golv/brunn som överlappar mattan och rolla gummi på detta och montera klämring enl. anvisning.?

Microcementen har en top coat (PU) som gör den tät i sig och därav ok i badrum/våtutrymmen.

Tips och råd mottages tacksamt.

BirgitS
Det där med att laga kring golvbrunnen är ju något som inte tas upp i branschreglerna utan måste kontrolleras med tillverkaren av tätskiktet. Personligen är jag tveksam till att du kan vara säker på att det blir helt tätt mellan mattan och det pårollade tätskiktet, mattan är ju lite flexibel.

Är det ditt försäkringsbolag som godkänner den där top coat som tätskikt?
I så fall får man inte ha dubbla tätskikt för om det någonstans blir en liten spricka i det ena tätskiktet så att det kan komma in någon droppe vatten då och då, vilket kan leda till rena mögelhärden mellan tätskikten.

Försäkringsbolagen brukar anse att våtrumsmattor passerar sin tekniska livslängd när de är kring 20 år gamla, därefter ökar risken för att de spricker någonstans och inte längre håller tätt.

BirgitS BirgitS skrev:
Det där med att laga kring golvbrunnen är ju något som inte tas upp i branschreglerna utan måste kontrolleras med tillverkaren av tätskiktet. Personligen är jag tveksam till att du kan vara säker på att det blir helt tätt mellan mattan och det pårollade tätskiktet, mattan är ju lite flexibel.

Är det ditt försäkringsbolag som godkänner den där top coat som tätskikt?
I så fall får man inte ha dubbla tätskikt för om det någonstans blir en liten spricka i det ena tätskiktet så att det kan komma in någon droppe vatten då och då, vilket kan leda till rena mögelhärden mellan tätskikten.

Försäkringsbolagen brukar anse att våtrumsmattor passerar sin tekniska livslängd när de är kring 20 år gamla, därefter ökar risken för att de spricker någonstans och inte längre håller tätt.
Mattan är som du säger troligen "klar" och bör bytas pga ålder. Därav tänker jag att MC med PU blir det enda tätskiktet. Slipper riva ut vägg och golvmattan bara.

Försäkringsbolaget är inte inblandat alls.

BirgitS
Men om du räknar PU som det enda tätskiktet så är det ju det som måste gå ner och täta mot golvbrunnen.

Sen kan ju plastmattan fortfarande vara tät idag fast den är gammal och då har du problemet med dubbla tätskikt.

Om försäkringsbolaget är inblandat eller inte beror på om du vill ha någon ersättning om det blir en vattenskada eller om du själv tar hela kostnaden för att byta ut bjälklagret etc.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Ja så är det ju.
Microcementen appliceras mot och över en speciell rist så att cementen går över den. Sedan rollas pu’n på och även då över risten och tätar övergång mellan mc och rist

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.