Vår härliga 80-tals Philips-"Space-Cube"micro håller på att rosta bort.
Jag älskar att den inte har en roterande tallrik i botten. Och undrar förstås om det finns något motsvarande att få tag i idag?

Är det int så att de flesta micros som säljs idag har sidoplacerat maskineri för att spara höjd. För att maten i en sån micro skall bli jämt värmd så måste den rotera, annars blir en halvan varm medans den andra fortfarande är djupfryst.

I din gammla philips så är antagligen maskineriet placerat ovanför luckan och då blir maten mer jämt tillagad även utan  roterande tallrik.

Så spring runt och leta efter en micro som bygger på höjden ochinte på bredden, s ska du se att den inte har någon tallrik.

Tror några av de enda på marknaden idag är Whirlpools ugnar av följande modell. Lite dyrare, men väldigt bra. Och framför allt, de tar inte så mycket bänkutrymme.
Hoppas jag har rätt, ska ut och rostskyddbehandla min gammla philips nu :)
il10_mx.jpg

Intressant...vi som fortfarande kör med en gammal Whirlpool med plats för TVÅ tallrikar. Finns ingen marknad för dylikt? Letade faktiskt oxå efter en utan roterande tallrik, utan succé, eftersom vår börjat låta mysko :'(.
/U

elof skrev:
Är det int så att de flesta micros som säljs idag har sidoplacerat maskineri för att spara höjd. För att maten i en sån micro skall bli jämt värmd så måste den rotera, annars blir en halvan varm medans den andra fortfarande är djupfryst.

I din gammla philips så är antagligen maskineriet placerat ovanför luckan och då blir maten mer jämt tillagad även utan roterande tallrik.

Så spring runt och leta efter en micro som bygger på höjden ochinte på bredden, s ska du se att den inte har någon tallrik.

Tror några av de enda på marknaden idag är Whirlpools ugnar av följande modell. Lite dyrare, men väldigt bra. Och framför allt, de tar inte så mycket bänkutrymme.
Hoppas jag har rätt, ska ut och rostskyddbehandla min gammla philips nu :)
Hmm. Jo det är nog så. Priset spelar ingen större roll, det handlar ju mest om hundralappar.
Whirlpool är ju detsamma som Philips, i någon tidig 90-tals fusion. Men jag har faktiskt inte sett dom någonstans. Fast det kan ju bero på inte-se-skogen-för-träden fenomenet när man besökar vitvaruhusen.
Roterande tallrikar är ju ett fanstyg. Hur har herrar microvågsugnstillverkare föreställd sig att man ska kunna använda en sådan? För herrar lär det vara. Mina fat är förutom runda även ovala eller fyrkantiga och går in på en led men inte en annan.
Därav bekymret..... :-[

Jag gick in på
http://se.pricerunner.com/home-appliances/microwave-ovens/
sorterade i bokstvsordning, kollade slumpmässigt på Detaljerad produktinformation och hittade dessa utan roterande tallrik ;) det finns säkert flera. Nu har jag inte kollat effekt, grill, volym eller mått osv men det finns fortfarande
Bosch HME9751 White
Daewoo KOC875T
Electrolux EMM2005S
Panasonic NN-E252
Sharp R209 White

Vi har en Whirlpool där man kan stänga av den roterande plattan med en enkel knapptryckning. Den köptes för ca 4-5 år sedan. Finns säkert den funktionen på fler microvågsugnar.

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.